Hej,
Vi har precis låtit renovera ett badrum för första gången (pga stambyte). Jag vill ha 2 mm fogbredd men när jag mäter fogarna är de 4 mm breda.
Min fråga är: hur mäter man fogbredd? Är det avståndet mellan plattorna eller bredden på den fogmassa jag ser? Eftersom fogmassan kan (och bör?) gå upp lite på kanterna på plattorna så blir ju den bredden större än avståndet mellan plattorna.
Jag vill bara veta om de gjort fel eller inte.
Stort tack!
 
T
Först och främst vad är det för en platta du har? En rektifierad klinker eller vanligt fasat standardkakel?

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt du bor i?
 
T tank77 skrev:
Först och främst vad är det för en platta du har? En rektifierad klinker eller vanligt fasat standardkakel?

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt du bor i?
Hej,
Det är standardkant. Nej, det känns inte kantskuret. Ett enkelt vanligt vitt kakel. Fotade beskrivningen från Hornbach om det hjälper. Jag har tyvärr inte lagt så mycket tanke på valet utan valde en billig platta för att hålla nere våra egna kostnader för stambytet.

Vi bor i bostadsrätt.
 
  • Vägg klädd med enkelt standardkant vitt kakel, fotograferat nära för att visa fogar och finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Hornbach med beskrivning av vitt, blankt kakel för vägg, storlek 15x15 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Fasningen gör att fogen fyller ut mellanrummet och därför blir fogen bredare. Brukar själv sätta 15x15 cm plattor som du har på bilden typ med 2mm för att säkra upp om plattorna inte är lika stora så blir det ett helsicke om du kör med 1mm fog och helt plötsligt får du några plattor som större och då är man rökt.

Sedan när man fogar en 2mm fog så fyller fogen ut upp mot fasningen och slutresultatet blir väl fogen runt 3-4mm då.

Tycker att det ser bra ut på din bild, inget att gnälla över.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Fasningen gör att fogen fyller ut mellanrummet och därför blir fogen bredare. Brukar själv sätta 15x15 cm plattor som du har på bilden typ med 2mm för att säkra upp om plattorna inte är lika stora så blir det ett helsicke om du kör med 1mm fog och helt plötsligt får du några plattor som större och då är man rökt.

Sedan när man fogar en 2mm fog så fyller fogen ut upp mot fasningen och slutresultatet blir väl fogen runt 3-4mm då.

Tycker att det ser bra ut på din bild, inget att gnälla över.
Stort tack! Då behöver jag inte tänka mer på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.