Handritad planritning av bottenvåningen i ett 1,5-planshus, med kök, vardagsrum och flera mindre rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning över övervåningen på ett hus med markeringar för rum och förslag till inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett 1,5-plans hus med träfasad och eternittak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

!,5 plans hus, 160 kvm, byggt 1972. 2 seniorer i hushållet. Traditionell planlösning med "korridor"- kök och flera mindre rum. Direktverkande el med Isoterm rumstermostater, förutom kök och 2 st. badrum med golvvärme. Nuvarande energiförbrukning cirka 110 kvm/kvm och år (inkl hushållsel). Huset är beläget i landets sydvästligaste hörn: det blåser och är fuktigt men sträng och/eller ihållande kyla är sällsynt. Jag har fram tills nu förkastat värmepump på grund av planlösningen men det är kanske dags att tänka om? Elpriser och teknisk utveckling kanske har kanske förbättrat förutsättningarna? Innan jag ger mig ut bland giriga säljare och installatörer vill jag få lite goda råd från den samlade kunskap som jag vet finns ute i verkligheten. Vilken typ av installation och var i huset? Två pumpar? 1 pump med "innedelar" (vet inte riktigt vad det innebär). Acceptera begränsad effekt och kombinera med stödvärme från radiatorerna? Tacksam för alla synpunkter! Torvald K

Redigering: Jag ser nu att ovanvåningen inte stämmer inte med ritningen. De två inritade rummen är i verkligheten 4 sovrum.
 
Ja det är dyrt att värma huset med direkt-el numera. En eller två luftvärmepumpar passar bra om man inte går hela vägen och konverterar till vattenburet värmesystem, men det är en väldigt stor investering. Tycker det skulle passa med en innerdel ovanför entrédörren som blåser i korridoren bort mot dörren till vardagsrummet. Men bäst är att ta hem en eller ett par återförsäljare som får se hur det ser ut och kan föreslå en lämplig placering och modell av värmepump.
 
  • Gilla
Venango
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.