Hej alla duktiga!

Jag har planer på att fräscha upp och renovera mitt badrum - med det menar jag alltså att kakel/klinker ska ligga kvar, men duschblandare, duschdörrar, kommod, högskåp, mjukfog ska bytas ut och monteras.

Jag har förmodligen Sveriges minsta badrum, det är endast 1915x1635mm...
Jag har ritat upp i skala för att visualisera storlekar men blir tyvärr inte mycket klokare.
Duschhörnan kan maximalt vara 980x950mm och det måste gå att vika undan för att inte stjäla yta.
Jag har hittat en kommod som inte är så djup som den jag har idag samt grunda högskåp som jag tänkte montera enligt skiss.

Är det någon som gjort något liknande i litet badrum och fått ihop det bra och funktionellt? Är det bäst med runt eller rakt duschhörn? Kan jag göra något annorlunda?
Undrar även över tätning av synliga borrhål som inte ska användas, hur gör man det bäst?

Tacksam för tips!
 
  • Handritad skiss över badrumsrenovering med mått för dusch, kommod och högskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kommod behöver inte vara grundare än själva handfatet. Du sparar ingen yta med grundare kommod men missar förvaring.
En spegelskåp ovan handfat rymmer mycket av små ting.
Öppna hyllor för handdukar och krokar att hänga morgonrock under typ hatthylla? Då sparar du på utgiften för ett högskåp av spånskiva som åldras snabbt. Ibland blir man så fixerat av badmöbelbilder så man ifrågasätter inte om högskåpet är verkligen så nödvändig i ett litet badrum.
Rundat eller kantig duschhörna? Välj den du tycker bäst om. Huvudsaken att den går att vika in :).
Häng duscharmaturen på den andra väggen så kortar du rördragningen.
 
G gaia skrev:
kommod behöver inte vara grundare än själva handfatet. Du sparar ingen yta med grundare kommod men missar förvaring.
En spegelskåp ovan handfat rymmer mycket av små ting.
Öppna hyllor för handdukar och krokar att hänga morgonrock under typ hatthylla? Då sparar du på utgiften för ett högskåp av spånskiva som åldras snabbt. Ibland blir man så fixerat av badmöbelbilder så man ifrågasätter inte om högskåpet är verkligen så nödvändig i ett litet badrum.
Rundat eller kantig duschhörna? Välj den du tycker bäst om. Huvudsaken att den går att vika in :).
Häng duscharmaturen på den andra väggen så kortar du rördragningen.
Tack för tips!
Spegelskåp har jag redan ett väldigt stort som jag tänkte behålla.
Idag har jag en öppen Hemnes-hylla men det blir snabbt skitigt och ser rörigt ut när man ser allt. Vill ha stängd förvaring och skapa en mer rimlig placering för handdukar än vad som finns idag.

Jag undrade väl mest om det ger mer plats att ha en rak duschhörna än om den är rundad. :)
 
K
Tidigare borrhål tätas genom att man sprutar in någon form av mjukfog för badrum, exempelvis silikon. Därefter så tar man bort 2-3mm och lägger hårdfog i hålen, i samma nyans som fogarna mellan kakelplattorna. Eller så skippar man hårdfogen om det är för mycket meck och bara rakar av mjukfogen om man är nöjd med ett sådant resultat (kommer ju synas mer, men kanske lite enklare att göra). Testa på det borrhål du tror kommer synas minst (typ nere vid golvet eller de som kommer bakom kommod/spegel) och se om det duger eller om du känner att du vill blanda lite hårdfog och lägga i.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tidigare borrhål tätas genom att man sprutar in någon form av mjukfog för badrum, exempelvis silikon. Därefter så tar man bort 2-3mm och lägger hårdfog i hålen, i samma nyans som fogarna mellan kakelplattorna. Eller så skippar man hårdfogen om det är för mycket meck och bara rakar av mjukfogen om man är nöjd med ett sådant resultat (kommer ju synas mer, men kanske lite enklare att göra). Testa på det borrhål du tror kommer synas minst (typ nere vid golvet eller de som kommer bakom kommod/spegel) och se om det duger eller om du känner att du vill blanda lite hårdfog och lägga i.
Tack för tips! :)
Hålen sitter tyvärr inte i fogarna, utan mitt på kaklet. Det är iaf ett hål som blir synligt i duschen som behöver tätas på rätt sätt, gärna snyggt också!
 
BirgitS
Ett högskåp som bara är typ 15-20 cm djupt, som du har ritat, är inte särskilt användbart, och särskilt inte till handdukar. Satsa på en bred och djup kommod (eller kommod + underskåp bredvid) i stället för det fungerar väldigt bra att ha handdukar i kommodens lådor.
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Jag undrade väl mest om det ger mer plats att ha en rak duschhörna än om den är rundad.
Knappast något som spelar någon roll.
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Jag har förmodligen Sveriges minsta badrum, det är endast 1915x1635mm...
Absolut inte för det finns mycket mindre badrum. Du kan söka på Stockholmsdusch om du vill se verkligt små badrum.
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Jag har planer på att fräscha upp och renovera mitt badrum - med det menar jag alltså att kakel/klinker ska ligga kvar, men duschblandare, duschdörrar, kommod, högskåp, mjukfog ska bytas ut och monteras.
Det är inte en renovering utan en uppfräschning och det är åldern på tätskiktet som avgör åldern på badrummet vid försäljning och försäkringsärenden.
 
K
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Tack för tips! :)
Hålen sitter tyvärr inte i fogarna, utan mitt på kaklet. Det är iaf ett hål som blir synligt i duschen som behöver tätas på rätt sätt, gärna snyggt också!
Även hålen mitt på plattor fylls igen så, det är det enda sättet om man inte vill försöka med att ta bort enstaka plattor och sätta dit en ny. Hål i duschen ska man nog akta sig för, oavsett hur bra och ”rätt” man än tätat dom så är det stor risk för punkterat tätskikt som kan läcka
 
Tror du inte att du kommer att ångra dig om du inte fixar ytskikten samtidigt? Tex microcement kan man lägga på utanpå kaklet.
 
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett högskåp som bara är typ 15-20 cm djupt, som du har ritat, är inte särskilt användbart, och särskilt inte till handdukar. Satsa på en bred och djup kommod (eller kommod + underskåp bredvid) i stället för det fungerar väldigt bra att ha handdukar i kommodens lådor.

Knappast något som spelar någon roll.

Absolut inte för det finns mycket mindre badrum. Du kan söka på Stockholmsdusch om du vill se verkligt små badrum.

Det är inte en renovering utan en uppfräschning och det är åldern på tätskiktet som avgör åldern på badrummet vid försäljning och försäkringsärenden.
Tack för tips!
Handdukar och dylikt förvaras inte i badrummet. Den förvaring som behövs är till småsaker, därför räcker ett högskåp på 20cm.
För att förtydliga så behöver jag alltså lösa en bättre planering kring var handdukarna som används hänger. Som det ser ut idag har jag en handduksstång på kortväggen bredvid toaletten vilket gör att man skvätter över halva badrummet efter att ha tvättat händerna när man sträcker sig efter handduken. Handdukarna vill jag ha till vänster om handfatet och ett djupare högskåp stjälper tyvärr den möjligheten.
Våra badlakan hänger precis till höger om duschhörnan idag och de hänger alldeles för tight så mitt badlakan är blött när sambon har duschat.

Har inga planer på att renovera tätskikt eftersom det bör vara i tillräckligt gott skick. Badrummet renoverades 2014 av tidigare ägare. Har inte heller planer på att sälja inom en snar framtid.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K kniv skrev:
Även hålen mitt på plattor fylls igen så, det är det enda sättet om man inte vill försöka med att ta bort enstaka plattor och sätta dit en ny. Hål i duschen ska man nog akta sig för, oavsett hur bra och ”rätt” man än tätat dom så är det stor risk för punkterat tätskikt som kan läcka
Tack för tips!
Är helt medveten om detta och det är också den oron min fråga rotar sig i. Får kanske ta kontakt med någon vvsare och förhöra mig.
 
T-dog T-dog skrev:
Tror du inte att du kommer att ångra dig om du inte fixar ytskikten samtidigt? Tex microcement kan man lägga på utanpå kaklet.
Att lägga nånting utanpå befintliga väggar, även hur tunt det än må vara, känns inte alls som en idé eftersom badrummet redan är så litet.
Badrummet gjordes av tidigare ägare 2014 och bör fortfarande vara fräscht.
 
K
Bygg-Isa Bygg-Isa skrev:
Tack för tips!
Är helt medveten om detta och det är också den oron min fråga rotar sig i. Får kanske ta kontakt med någon vvsare och förhöra mig.
Är plattsättarna som har koll på tätskiktet mm. VVS/rörmokare gör oftast bara avlopp och vatten.
 
K kniv skrev:
Är plattsättarna som har koll på tätskiktet mm. VVS/rörmokare gör oftast bara avlopp och vatten.
Ah men tack
Typiskt nybörjare att klumpa ihop alla till ett. Självklart ska jag kontakta rätt PLATTSÄTTARE.
 
För duschvägg hade jag alla gånger valt raka dörrar i ett så litet badrum. Hade typ exakt den storleken på badrum innan i en liten funkislägenhet och jag tycker det är väldigt ändamålsenligt ändå. Det finns ju vikdörrar, men mestadels av tiden används väl ändå badrummet till annat än just dusch och då hade jag föredragit bara raka dörrar, utan vik för dessa kommer närmst väggen och ger ett "cleant" intryck. Klar fördel framför de rundade, som på sin höjd passar i ett större badrum, men jag tycker ändå de stör mitt öga när de är infällda. Eventuellt kan det bli trångt när man öppnar för att kliva in i duschen med raka dörrar, så det hade jag kollar upp ordentligt. Sen gäller det att mäta för blandaren så att dörren verkligen kan vikas in parallellt. Det går ju att välja olika storlekar på dörrarna, tex 800 och 900, då ska förhoppningsvis båda gå att vika in snyggt. Lite eftergifter kan man kanske tänka sig i ett litet badrum, typ att lära sig rätt ordning för att öppna duschdörrarna, om man vinner att det ser snyggare ut när de inte används.
 
Angående raka eller runda duschdörrar - jag har raka nu fast med en vikning på mitten så man kan vika ihop dem. Behövs för att det är trångt runt duschen när man skall ta sig in. Men den extra plats i "hörnet" som man får jämfört med runda dörrar tycker jag personligen är enastående. När man bara står och duschar rakt upp och ner märks det inte men när man pysslar med annat, typ rakar benen eller dylikt är det kanon att ha lite mer plats. I alla fall för oss som inte ser ut som tändstickor. :crysmile: Samma övning i dusch med runda dörrar brukade innebära att jag antingen slog i huvudet eller rumpan i väggarna.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.