F
Vi ska skriva kontrakt imorgon på ett hus och jag har lite funderingar kring hur man skulle kunna förbättra energiförbrukningen.

Om bostaden:
Enplan Älvsjöhus byggt 2005, senare ihopbyggt med garage och tillbyggt stort isolerat uterum. Avfuktare i krypgrund i förebyggande syfte.
Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 310P, vattenburen värme, ett elelement i garaget.
Vedspis (mysvärme)
Luft/luft i uterummet.
Spabad samt ouppvärmd pool.
4 personer, 21 grader varmt inne.
SE04
Total konsumption ca 18 000Kwh/år.

Vad kan vi göra här?

Frånluftspumpen är ju lite äldre. Jag har förstått det som att Nibe F370 är ersättaren där men det finns kanske andra? Oavsett så kostar det mellan 50-100 000Kr att byta denna, vet inte om det är särskilt kostnadseffektivt? Då vi har vattenburenvärme så skulle det väl inte vara omöjligt att pula in en luft/vatten lösning istället men det blir ju dyrt och krångligt när nuvarande pump använder ventilationen, säkert 150 000-200 000Kr.

Spis kan ju vara bra de få dagar det blir riktigt kallt men jag är inte sugen på att behöva elda kontinuerligt. Har vedpanna idag och är så förbannat trött på att hantera ved. :)

Ett alternativ är ju att komplettera frånluften med en luft/luft för att minska tiden som elpatronen behöver gå in. Det finns ju redan en luft/luft i uterummet som är bra för att förlänga säsongen men vi har ingen i nuvarande uterum så jag vet inte om vi bryr oss om det. Så tanken går om man kanske eventuellt kan flytta innedelen in i huset istället? Det skulle nog gå om man förlängde slangarna 1-2 meter. Borde inte kosta så mycket förutom några tusen i elarbete? Dock är pumpen från 2010 men har troligtvis inte använts så mycket. Alternativt så köper vi en ny lite effektivare luft/luft, kostar väl en 20-30k.

Sen finns ju solceller, vi har bra söderläge på taket, kostar väl runt 200 000Kr.

Då varken jag eller sambon värdesätter spabad kommer vi nog att göra oss av med det. Poolen är inte uppvärmd men cikulationspumpen drar väl lite grann iaf men vi har inte bestämt oss om den riktigt än.
 
Spabadet kan dra oerhört mycket energi beroende på hur det används. Ska ni behålla det så låt montera en egen elmätare för det för att kunna följa upp förbrukningen.

Det är inte lönt att flytta en gammal LLVP så låt den sitta kvar i uterummet. En LLVP är annars ett mycket bra och billigt komplement i huset till en traditionell frånluftsvärmepump såsom 310P för att sänka elförbrukningen. Kontrollera att kompressorn i 310P fungerar som den ska, den sparar runt 8000 kWh/år. När 310P havererar framöver kan man också byta till F730/F750 om avluftskanalen är bra isolerad. Hur stort är huset? Hur stort är garaget? Garaget kan gärna också värmas av en enklare modell av LLVP men det beror på hur välisolerat garaget är om det lönar sig inom rimlig tid.
 
Redigerat:
F
J Josth skrev:
Spabadet kan dra oerhört mycket energi beroende på hur det används. Ska ni behålla det så låt montera en egen elmätare för det för att kunna följa upp förbrukningen.

Det är inte lönt att flytta en gammal LLVP så låt den sitta kvar i uterummet. En LLVP är annars ett mycket bra och billigt komplement i huset till en traditionell frånluftsvärmepump såsom 310P för att sänka elförbrukningen. Kontrollera att kompressorn i 310P fungerar som den ska, den sparar runt 8000 kWh/år. När 310P havererar framöver kan man också byta till F730/F750 om avluftskanalen är bra isolerad. Hur stort är huset? Hur stort är garaget? Garaget kan gärna också värmas av en enklare modell av LLVP men det beror på hur välisolerat garaget är om det lönar sig inom rimlig tid.
Smart, vore kul att få en uppfattning om vad ett dopp faktiskt kostar. :)

Nej jag tänkte väl det, såpass gammal ändå, en ny är väl betydligt tystare och mer effektiv kan jag tänka mig. En luft/luft tillsammans med en frånluft borde vara rätt bra ja, drygt med fläktljud men kan nog leva med det. Någon uppfattning om vilken besparing man kan göra på det? Har ingen aning om skicket på avluften men det är väl något man kanske kan förbättra om det behövs. Ang storlek så är det 142 kvm sen ingår uterummet och garaget i biarean på drygt 40kvm. Garaget är ganska litet, får plats för 1 bil och lite hyllor. Det jobbiga med garaget är ju om man faktiskt använder det som garage. Dvs man öppnar och stänger porten 2 gånger om dagen 5 dagar i veckan. Det åker ut ganska mycket värme då? Man stänger ju givetvis mellan garage och resten av huset.
 
Redigerat:
Hur mycket man kan spara med en LLVP som komplement i huset beror bl.a. var huset står och vilken planlösning det har. Skiljer en del mellan t.ex. Trelleborg och Småländska höglandet så man kan gärna räkna på det. Om jag bara gissar på något skulle det bli runt 3000 kWh/år med er storlek på huset. Eftersom garaget är så litet bör man sätta in en elmätare för att följa elförbrukningen på el-radiatorn där. Har garaget isolerad betongplatta och kanske 15 cm isolering i väggar och det dubbla i taket går det inte åt särskilt mycket uppvärmningsenergi alls. Att öppna porten ett par gånger per dygn blir som en rejäl vädring, det viktiga är det är kortvarigt så stommen och inredningen inte märkbart hinner börja kylas av.
 
18.000 i södra Sverige är lite väl mycket. Speciellt om huset bara är 145 kvm

Jag bor i Roslagen och ligger på 13.000-14.500 per år. Med 115 kvm och gästhus plus snickarverkstad som ska hålla minst 10 grader vintertid. (Med LLVP)

Då du hur ett nytt hus med relativt modern uppvärmning känns det som att det är spabadet som spökar.
 
F
J Josth skrev:
Hur mycket man kan spara med en LLVP som komplement i huset beror bl.a. var huset står och vilken planlösning det har. Skiljer en del mellan t.ex. Trelleborg och Småländska höglandet så man kan gärna räkna på det. Om jag bara gissar på något skulle det bli runt 3000 kWh/år med er storlek på huset. Eftersom garaget är så litet bör man sätta in en elmätare för att följa elförbrukningen på el-radiatorn där. Har garaget isolerad betongplatta och kanske 15 cm isolering i väggar och det dubbla i taket går det inte åt särskilt mycket uppvärmningsenergi alls. Att öppna porten ett par gånger per dygn blir som en rejäl vädring, det viktiga är det är kortvarigt så stommen och inredningen inte märkbart hinner börja kylas av.
Ja självklart beror det på många faktorer, tänker mellan tummen och pekfingret. :) Jo garaget ska ha isolerad platta så då kanske det inte är så farligt!


Appendix Appendix skrev:
18.000 i södra Sverige är lite väl mycket. Speciellt om huset bara är 145 kvm

Jag bor i Roslagen och ligger på 13.000-14.500 per år. Med 115 kvm och gästhus plus snickarverkstad som ska hålla minst 10 grader vintertid. (Med LLVP)

Då du hur ett nytt hus med relativt modern uppvärmning känns det som att det är spabadet som spökar.
Jag tycker också det lät högt men vi snackar om 2 vuxna och två tonåringar också.
 
  • Gilla
steffo_s
  • Laddar…
Du sparar nog mer än du tror på att sänka innetemperaturen någon grad.
 
F
L loppan_loppanson skrev:
Du sparar nog mer än du tror på att sänka innetemperaturen någon grad
Ägarna hade redan 20.5 inne.

Sen vet jag ju inte hur det är fördelat. Vi kommer till en början inte använda ett av rummen annat än till lager så där tänkte vi ha det kallare. I sovrummet har vi normalt 17-18. Sökte lite på spabad och det verkar ligga på 3000-4000kwh per år vilket ju är rätt mycket.
 
Redigerat:
Jag är ingen vän av frånluftvärmepumpar eftersom den tar värme från inneluften den själv värmt upp. Mitt förslag är därför en luftvattenpump och en FTX som ersätter nuvarande ventilation. Spabadet hade jag nog lagt ner. Poolen kan värmas med solfångare om man vill.

Som jämförelse så gick inte elpatronerna hos mig igång alls under vintern som var utan luftvattenpumpen stod för allt. Innan drog mitt hus 29000kWh per år, nu med pumpen 11000kWh. Jag tvivlar på att en frånluftvärmepump kan effektivisera lika bra. Mitt hus är i nordvästra Skåne.
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
I ett modernt mycket välisolerat hus såsom byggts senaste 25 åren och i södra halvan av landet så sparar en frånluftsvärmepump av den senaste typen nästan lika mycket energi som en bergvärmepump och ungefär lika mycket som en luftvattenvärmepump. Kombinerar man bergvärme eller luftvatten med FTX ger det en lite högre energibesparing men till en hög investeringskostnad som tar väldigt många år att tjäna in.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Smart, vore kul att få en uppfattning om vad ett dopp faktiskt kostar. :)

Nej jag tänkte väl det, såpass gammal ändå, en ny är väl betydligt tystare och mer effektiv kan jag tänka mig. En luft/luft tillsammans med en frånluft borde vara rätt bra ja, drygt med fläktljud men kan nog leva med det. Någon uppfattning om vilken besparing man kan göra på det? Har ingen aning om skicket på avluften men det är väl något man kanske kan förbättra om det behövs. Ang storlek så är det 142 kvm sen ingår uterummet och garaget i biarean på drygt 40kvm. Garaget är ganska litet, får plats för 1 bil och lite hyllor. Det jobbiga med garaget är ju om man faktiskt använder det som garage. Dvs man öppnar och stänger porten 2 gånger om dagen 5 dagar i veckan. Det åker ut ganska mycket värme då? Man stänger ju givetvis mellan garage och resten av huset.
Måste man ha värme i garaget, utom möjligen under den allra kallaste delen av året ? Kanske en motorvärmare istället ?
 
Är garaget byggt för att ha värme får man mögel om man stänger av den, håll lägst 10-12 grader!
 
  • Gilla
Sollentuna18 och 1 till
  • Laddar…
F
Nu är ju ED lite kontroversiellt, men kollar jag uppvärmning, varmvatten och fastighetsel (avfuktaren också gissar jag) så är det 11 000kwh vilket ju inte låter så farlig.
 
F
Sitter och räknar lite.

Om vi leker med tanken att en luft/luft skulle spara 3000kwh per år med ett kwh pris på 2kr och pump+installation kostar 25 000Kr.
3000+2=6000Kr per år sparat.
25 000/6000=4.16. Så efter ca 4 år är det +-0Kr och ren vinst efter det.

Kollar jag däremot solceller för 200 000Kr som ger 6000kwh per år (men kanske mest på sommaren och inte vintern när det är som dyrast)
6000*2=12000Kr per år sparat.
200 000/12 000Kr=16.66. Så efter ca 16,6 år går det +-0Kr.

Har inte yta till jordvärme men bergvärme kanske man kunde satt men då snackar man väl runt 300 000Kr. Känns överdrivet för ett sådant litet hus? Luft/vatten är ju annars intressant men då snackar vi väl 200 000Kr också och behöver mecka med ventilationen med mera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Sitter och räknar lite.

Om vi leker med tanken att en luft/luft skulle spara 3000kwh per år med ett kwh pris på 2kr och pump+installation kostar 25 000Kr.
3000+2=6000Kr per år sparat.
25 000/6000=4.16. Så efter ca 4 år är det +-0Kr och ren vinst efter det.

Kollar jag däremot solceller för 200 000Kr som ger 6000kwh per år (men kanske mest på sommaren och inte vintern när det är som dyrast)
6000*2=12000Kr per år sparat.
200 000/12 000Kr=16.66. Så efter ca 16,6 år går det +-0Kr.

Har inte yta till jordvärme men bergvärme kanske man kunde satt men då snackar man väl runt 300 000Kr. Känns överdrivet för ett sådant litet hus? Luft/vatten är ju annars intressant men då snackar vi väl 200 000Kr också.
du är inne på nått.
Kan man leva med att ha en fläkt igång så är Luftluft absolut bästa ekonomiska valet.
Här sänkte jag förbrukningen för värme med 30%. (Dvs 6000 kwh per år) Och räknar man med att vi kommer ha fortsatt hög elkostnad så är det ännu snabbare intjäning. Totalkostnad köp och installation 25000. Installationen tog 1.5 Timme

Har funderat på andra alternativ som att montera vattenburen värme. Men det är en väldigt stor kostnad.

med dagens elpris ska man dock inte underskatta effekten av vad solpaneler kan göra. Jag kommer installera det när takbytet görs
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.