tommib tommib skrev:
En värmepump bör ligga på en egen grupp så jag tycker nog att du ska göra dig omaket att dra fram en sådan.
I det här fallet handlar det bara om en luftvärmepump för att kyla sovrummet och inget mer. Det är ingen större belastning på gruppen till verandan heller.
Men visst, en egen grupp hade ju varje snyggaste lösningen, men det är inget jag ger mig på själv så då är vi tillbaka på att ta hit en elektriker och dra kabel från centralen.
 
G golfgreen skrev:
Jag kom och tänka på en sak... Om det är ok med uttaget på verandan, kan jag dra en kabel själv därifrån (fast installation till uttaget) och sätta upp en kopplingsdosa där jag vill ha utedelen för luftvärmepumpen? Jag har tillräcklig kunskap för att göra det och då får jag väl göra en utanpåliggande installation?
Hoppas du gör så det är en rimlig och vettig kompromiss i all balansgång som förekommer i denna tråden. Och i all välmening bry dig mindre om vad Max Kalan skriver det är i många stycken direkt på tvärs med all rådande praktik för elinstallation i SE. Ja han framhärdar ju i någon teoretisk ståndpunkt också jag tror den är ganska grund den med om vi skrapar lite på fernissan och CV.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Om du gör ett bra jobb så är väl risken ungefär noll. Det är fortfarande ett lagbrott.

Dock ska du inte lyssna på något om att dra jord från andra grupper eller liknande. Jordledaren ska följa övriga ledare i gruppen från centralen och ut.
Det har aldrig varit tal om att dra jord från annan grupp. Däremot en rejäl jordledare direkt till huvudcentral
( i tex källare)är det säkraste, om man prioriterar säkerhet och inte korkade regler.
Och här lockas det dessutom till regelbrott.

För övrigt behöver man inte bry sig när det finns ett jordat utag på verandan.
 
Redigerat:
tommib
L Max Kalan skrev:
Att ordna jordning till ett uttag borde inte kosta mer. Du har tydligen jord nära.
L Max Kalan skrev:
Varför skulle man inte kunna dra en separat rejäl jordledare?
Oteoretiskt så det ryker.
Jord är jord överallt och inte olika jord i olika grupper.
Som du tycks tro.
L Max Kalan skrev:
Jord ingår inte i någon strömkrets.
Hur är det med teorin?
Jord träder in bara i nödfall som skydd och då fungerar alltid en bra jord som är rätt dimensionerad oavsett hur den är dragen och vilken väg.
L Max Kalan skrev:
Nej det är teoreiskt huvudlöst, men det finns många korkade regler om du nu har läst dessa regler rätt.
Du borde förstå det om du har något humm alls om ellära.
"Översiktlighet" är i så fall det enda argumentet som håller.

Och som sagt, tro inte att jord ingår i en "strömkrets" som du skrev förut, där visade du att du inte förstår jordledarens funktion.
Funktionen är viktigast och fungerar det är det vanvett om det är "förbjudet".


Är det förbjudet att jorda ordentligt?
Jag skrev att det ska vara en rejäl jordledare.
Är det ännu mer förbjudet med en rejäl ledare?
Blir det tydligare / mer översiktligt med ett tjog tunna jordledare som går åt olika håll?
Vad tror du själv? Kan du ohms lag?

Kan du citera/klistra in reglerna som är releventa här, exakt i stället för egna ord.
L Max Kalan skrev:
Det har aldrig varit tal om att dra jord från annan grupp. Däremot en rejäl jordledare direkt till huvudcentral
( i tex källare)är det säkraste, om man prioriterar säkerhet och inte korkade regler.
Och här lockas det dessutom till regelbrott.

För övrigt behöver man inte bry sig när det finns ett jordat utag på verandan.
Jag kan inte riktigt lista ut om du är ett troll eller om du är på riktigt så du får ett svar till på dina dumheter.

Titta på citaten ovan, av det du skrivit. Det kan väldigt enkelt tolkas som att det är ok att dra jord från en närliggande grupp eftersom "jord är jord" och "Jord ingår inte i någon strömkrets". Alldeles oavsett är det du som förespråkar regelbrott genom att föreslå att man drar fram en separat jordledare. Den exakta lydelsen av reglerna har useless redan klistrat in åt dig.

Eventuella lagbrott (att TS installerar själv) är en annan fråga.

Att man inte skulle behöva bry sig stämmer inte heller. Det är relevant att titta på om gruppen som matar uttaget på verandan är lämplig för att koppla en luftvärmepump på.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.