Hej!

Funderar på att dela av min 1,5 plans villa på 185 m2 byggd tidigt 90-tal till 2 lägenheter. Vore fint att höra tankar och erfarenheter från er som gjort eller planerat att göra liknande. Både om det jag frågar efter men även andra erfarenheter av liknande projekt.

Vi bor på landet utanför plan och sammanhängande bebyggelse så kommer inte behöva bygglov för mindre utbyggnader och dylikt.

Huvudskälet till att dela av är vänner som skulle flytta in och det vore himla trevligt och barnen kunde leka med varandra. Vi bor rätt avsides.

Vår tanke är att dela så den ena lägenheten skulle bestå av nuvarande vardagsrummet (kök och vr), stora sovrummet och badrummet på bottenplan och det skulle byggas en farstu där altandörren är idag. De planerar även att ställa någon form av friggebod/atterfallare utanför till tonårsbarnet och som kontor.

Trappa är som vanligt den svåraste nöten att knäcka, några bra ideer? Vi har grunnat på spiraltrappa, nytt trapphus på utsidan eller en Ltrappa. Öppna upp en ny dörr från vardagsrummet till badrummet, vad ska vi tänka på? Eller några andra kreativa förslag på hur man kan dela? Vi är två vuxna och 1-2 mindre barn per familj.

Skickar med ritningar dock saknas den vinterisolerade glasverandan mitt på framsidan av huset som är husets trivsammaste rum.

Fler bilder i kommentarena
 
Redigerat:
Här kommer fler bilder
 
  • Arkitektritning av en husplan med beteckningar för olika rum som sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en entréplan till en bostad med angivna rum som vardagsrum, kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av ett 1,5-planshus med olika fasadvyer: nordöst, sydväst, sydöst och nordväst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en förklaring hur vi tänkt oss
 
  • Ritning av en bostadsplan med handskrivna anteckningar och markeringar som illustrerar planerade ändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplan med handskrivna markeringar som visar layouten av sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggtekniskt är allt möjligt, det som behövs är en bygganmälan till kommunen för en extra bostad. Hur tänker ni ekonomiskt och juridisk lösa det?
 
Det juridiska och ekonomiska har jag rätt god koll på. Vi behöver göra en bygganmälan för att det blir två bostäder samt anmäla atterfall om det blir en större komplementsbyggnad. Ekonomiskt gör vi ett hyresavtal för den nya lägenheten och ev komplementsbyggnad ägs av hyresgästerna på ofri grund, varav de tänker sig något som är flyttbart.

Jag hyr gärna ut till någon annan om just den här konstellationen inte blir långvarig.

Men det byggnadstekniska är det jag söker insperation för. För att få till två bra kompletta lägenheter.
 
Sofialla Sofialla skrev:
Det juridiska och ekonomiska har jag rätt god koll på. Vi behöver göra en bygganmälan för att det blir två bostäder samt anmäla atterfall om det blir en större komplementsbyggnad. Ekonomiskt gör vi ett hyresavtal för den nya lägenheten och ev komplementsbyggnad ägs av hyresgästerna på ofri grund, varav de tänker sig något som är flyttbart.

Jag hyr gärna ut till någon annan om just den här konstellationen inte blir långvarig.

Men det byggnadstekniska är det jag söker insperation för. För att få till två bra kompletta lägenheter.
Det låter bra. Börja med att rita upp förslag på papper eller tex något program.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det låter bra. Börja med att rita upp förslag på papper eller tex något program.
Efterfrågade erfarenheter från folk som gjort liknande.
 
Det blir nog svårt att hitta någon som gjort precis som ni. Enklaste är att lägga ut förslag på ritningar som vi kan hjälpa till med och ha synpunkter på :)
 
Varför krångla till det så enormt?

Gör en lägenhet på bottenvåningen och en på ovanvåningen??

Sätt upp en vägg strax efter trappan och en dörr innan trappen/på toppen av trappen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lyhördhet, vi bor med barn samt att det är väldigt trivsamt med tvåplans enligt mig. Finns även regler om brandskydd som talar för den lösningen.

Violina Violina skrev:
Varför krångla till det så enormt?

Gör en lägenhet på bottenvåningen och en på ovanvåningen??

Sätt upp en vägg strax efter trappan och en dörr innan trappen/på toppen av trappen
 
BirgitS
Ljud sprids bra i sidled också.

Finns det någon budget?
För det är dyrt med nya trappor och kan vara det att dra upp rör för kök och badrum på helt andra ställen i huset än att dra dem rakt upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ljud sprids bra i sidled också.

Finns det någon budget?
För det är dyrt med nya trappor och kan vara det att dra upp rör för kök och badrum på helt andra ställen i huset än att dra dem rakt upp.
Det finns en budget men hellre bra än allt för billigt enligt mig - tar nog ett gäng år innan det lönar sig ekonomiskt men föhoppningsvis lönar det sig socialt och trivsellmässigt rätt fort.

Vi skulle behöva dra rör till nytt kök men det bör kunna göras under huset så borde inte vara allt för komplicerat.

Ljud i sidled är en sån sak som jag gärna skulle höra lite om erfarenheter - har du gjort eller bott i något liknande? Själv är jag uppväxt i en villa där övervåningen hyrdes ut och visst hördes det men jag tyckte mest det var trivsamt, men då byggdes det för att vara två lägenheter från början. Jag tror tyvärr mina mellanbjälklag är tunnare och mindre isolerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.