T TypRätt skrev:
Jag tror att man har olika förutsättningar beroende på hur man har möblerat samt och det samma hur tomten är beskaffad.
Hos oss så har visserligen damsugarroboten blivit bättre på att backa med senaste årets uppdateringar så ett hinder har försvunnit men den fastnar fortfarande på alla köksstolar så för att den ska kunna köra vardagsrummet så måste vi röja bordet så att vi får plats att ställa upp 8xtunga stolar på bordet =/ Den kör upp på benen och blir hängande 100% av gångerna annars. Har stolar som liknar dessa:
[bild]

Den har också problem med att mapa upp rummen rätt för en spegelgarderob i hallen gör att den tycker att rummet är djupare än vad det är vilket gör att den tror att garderoben är en genväg intill sovrummet och står o bankar i den väggen om jag inte lägger en no-go zone där. Mycket lego och liknande som den kan råka köra upp på och åka omkring med eller bli hängande på lite duplobitar. Ett annat gissel är skarvsladdar som den trasslar in sig i och antingen fastnar i eller river ner det som sitter i förgreningsdosan.

Förutsättningarna för vår gräsklippare är lite lättare, studsmattan är fixad med några plankor mellan benen (gjorde hål och satte fast med buntband enligt något tips) funkar klockrent. Andra gropar, tuvor mm kör den bara över/genom så funkar bättre än förväntat! Enda problemet just nu är att plattan inte ligger helt rakt så den misslyckas med att komma in i laddstationen 50% av fallen men ska bara ut med en lite trädgårdsspade så lär det vara fixat. Gardena borde dock göra plattan styvare, för det är tydliga instruktioner om att den inte får sättas så den böjs när man skruvar fast den i marken men då kan man väl tycka att de borde kunna kosta på sig lite tjockare plast eller att den var armerad med ett par aluminium rör så det inte gick att böja den utan att den pressas ner rakt. Bollar flyttar den bara på men har man små leksaker riskerar de så klart att hamna under o blir slaktade.
Förutom problemet med lego (som vi inte har) så låter det övriga som "uppstartsproblem".
Och möbelproblem kan ju vara sånt man köpte innan robot. Idag köps inga möbler som ställer till det för robot hos oss ;)

Mina motodrivna gräsklippare fungerar fortfarande bra men när den ger upp blir det robot på gräsmattan också :cool:(y)
 
Vi har 10000m2 varav roboten går på kanske 4000m2 av dessa. Det är också där vi vistas för det mesta med leksaker, gungor, trädgårdsfixande och sådant.

Jag upplever
1) Inga problem med saker som ligger ute. Skall vi vara i trädgården pausar vi klipparen 3-6h så den kör ut själv när vi gått in. Barnen vet att de skall plocka in sina leksaker innan vi går in för dagen.
2) Inga större problem med att dra om slingan de gånger man gör om något.
3) Inga problem med grenar. Det är minst 20-25 träd på 100+ år som tappar både små och stora grenar men det skall plockas ändå. Har det stormat rejält brukar jag stoppa klipparen och gå ut och ta en vända för sakens skull innan jag kör igång den igen. Annars kör den bara.
4) Fallfrukt har vi med. Är väl en sisådär 10-12 stora fruktträd där roboten går. När det är som mest stoppar vi klipparen och samlar upp frukten, men det är en kort period på sensommar/höst när det är aktuellt och frukten skall upp ändå.
5) Otrolig tidsvinst. Allt "arbete" inräknat med roboten är det ändå betydligt mindre än om vi skulle ta det med åkgräsklippare. Får dessutom en gräsmatta i betydligt bättre skick än innan och inte en massa gräsklipp som ligger efter att man kört. Dessutom är vi inte "tvingade" att passa på att klippa när det är uppehåll och så vidare.

Jag tycker det är klockrent med robot.

En av Husqvarnas nyare modeller med AIM kanske skulle passa dig bättre. Där finns möjligheten att i appen rita ut förbjudna områden som klipparen låter bli, exempelvis om det ligger leksaker ute.
 
  • Gilla
dthompa och 3 till
  • Laddar…
hur får en finare gräsmatta med en robot? för att få en den fin måste man ju mossriva gödsla och lufta den klarar roboten av det
 
M maria01 skrev:
hur får en finare gräsmatta med en robot? för att få en den fin måste man ju mossriva gödsla och lufta den klarar roboten av det
Ständig klippning hela tiden gissar jag.
Sett gräsmattor som ser bedrövliga ut enligt mina mått mätt men en robot som klippt ständigt så är det sen värsta greenen :crysmile:
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur får en finare gräsmatta med en robot? för att få en den fin måste man ju mossriva gödsla och lufta den klarar roboten av det
Nja, det stämmer faktiskt att gräsmattan håller sig finare med robot. Gräset hålls ju precis hela tiden på en lagom längd, så mossan har ingen skugga att växa sig stark i. Med vanlig gräsklippare släpper man ju upp längden lite innan varje klippning, så mossa och annat också får växa till sig. Jag har lagt upp en kul bild här för några år sen, fåse om jag hittar den...

https://www.byggahus.se/forum/threa...kligen-baettre-med-robot.317003/#post-2980875
 
  • Gilla
Marco9000 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur får en finare gräsmatta med en robot? för att få en den fin måste man ju mossriva gödsla och lufta den klarar roboten av det
Eftersom vi inte har robot på hela gräsmattan och de andra delarna klipps traditionellt med åkgräsklippare ungefär lika ofta som vi hade klippt den vanliga delen av gräsmattan där roboten nu kör så kan jag se skillnaden.

Där roboten inte går är det mer mossa och mer ogräs. Men med undantaget att det just nu är mer klöver på robotdelen, framförallt i de områden som är mer näringsfattiga.

Jag gödslar sporadiskt, men roboten fixar tillväxten. Det är inga problem.

Mest imponerande yta är bakom huset i norrläge där det gått från 90% mossa till 99% gräs, enbart genom att stoppa in en robot som klipper. Det på två år.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
har en Fotbollsplan i storlek med 2 nivåer en massa buskar stenmurar palmträd. har inte hittat nån robot som kan klippa den en. nu klipper jag 3 dagar i veckan på vintern blir det en gång i veckan, frågan är roboten skulle klara av att hålla gräsmattan klippt.

misstänkter att robotarna passar bättre för nordliga klimat för man ser dom aldrig här finns en stor husqvarna butik i stan med allt möjligt dom har en robot klippare i ett hörn lika damig varje gång jag ser den
 
Mycket igenkänning på det! :)
 
  • Gilla
Nenno
  • Laddar…
Nissens
boihus123 boihus123 skrev:
Tycker det är rätt trivsamt att klippa för hand, sen behöver man grässklippet ibland som bäring för buskar och annat. Kan tro träden trivdes då all näring gick tillbaka till mattan. Jag ser gräsmattan som en liten gödselfabrik, kan gödsla den med billig konstgödsel som man sen kan förädla :).

Men annars dagens robotar bör väll kunna göra runt leksaker och kanske även komma ihåg vart den klippt.
Om du tar bort klippet så går ju näringen inte tillbaka till gräsmattan… så då får du göda den istället…
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
En till småbarnsförälder med robotklippare här, stor tomt dessutom.

Lägger nog cirka 30 minuter per år åt att flytta / laga slingan. I övrigt sköter roboten gräsmattan åt oss. Barnen får leka exakt var de vill på gräsmattan, roboten kör 17-22 och detta är inte på något vis ett problem.

En gång per säsong brukar barnen glömma att ta reda på sina saker. De blir ledsna av att draken, eller vad det nu kan vara, blivit förstörd av roboten, och sedan brukar det gå bra.

Utan robot la jag nog i snitt två timmar i veckan under sommarsäsongen på att klippa gräset. Det vill jag inte igen.
 
  • Gilla
dthompa och 4 till
  • Laddar…
Robotgräsklippare känns så omodernt.. Våra klippare både roar barnen och samtidigt undviker deras leksaker. Gödsling ingår dessutom
 
  • Gilla
  • Älska
P D Svensson och 25 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har en Fotbollsplan i storlek med 2 nivåer en massa buskar stenmurar palmträd. har inte hittat nån robot som kan klippa den en. nu klipper jag 3 dagar i veckan på vintern blir det en gång i veckan, frågan är roboten skulle klara av att hålla gräsmattan klippt.

misstänkter att robotarna passar bättre för nordliga klimat för man ser dom aldrig här finns en stor husqvarna butik i stan med allt möjligt dom har en robot klippare i ett hörn lika damig varje gång jag ser den
Det Finns robotar som klarar.
Jag gissar att Sydeuropa är lite mer konservativa när det gäller utvecklingen tekniskt, det gäller typ allt. Det går att få tag på men du får nog beställa och installera själv. I get som finns på hyllan.
 
  • Gilla
GerryE
  • Laddar…
E
Har själv haft robot i 3 säsonger, aldrig haft problem! Visst, det är en liten gräsmatta (ca 200 kvm) men inte helt självklar dock, lite trixig att komma runt.

Blir minst sagt förvånad över de problem som beskrivs här i tråden.
 
E enoch85 skrev:
Har själv haft robot i 3 säsonger, aldrig haft problem! Visst, det är en liten gräsmatta (ca 200 kvm) men inte helt självklar dock, lite trixig att komma runt.

Blir minst sagt förvånad över de problem som beskrivs här i tråden.
Jag har nog samma problem som TS men de tar ju ofantligt mycket mindre tid än att klippa gräset...
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
För min del kommer inte en robot att lösa hela gräsmattan så jag kommer ändå behöva gå med handklippare och trimmer på dessa ytor så..
 
  • Gilla
Sinjabus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.