Hej,
Står inför valet av att byta ut min gaspanna, och ersätta den med en luft/vatten värmepump.

Har snöat in mig på viessmann, som är en tre fas modell och även ivt 409 men den är enbart en enfas.

Någon som har kunskap om just en/ kontra tre fas? Vågar man köpa enfas?
 
Tjena. Står också inför att byta ut gas mot luft/vatten. Visste inte ens om att det fanns 1-fas. Men varför begränsa sig till en fas? Hur stora är huvudsäkringarna? 16 el 25? Bara att räkna hur mkt effekt du kan få ut på detta.

jag har iaf en väldigt bra VVS firma som jag kan tipsa dig om om du behöver. Dom har precis dragit vatten och avlopp hos mig. (Vi gör om hela huset….)

men jag skulle inte tänka mig utan 3-fas den dagen jag ev behöver hjälp av elpatronen.
Men sånt går ju såklart att räkna på. Det blir ju inte så kallt på vintrarna..
 
Om du fimpar gasen och ersätter med en enhet som drar el så är det nog bara du som kan svara på din egen fråga, har du felbelastning i faserna?, elbil?, vart i Sverige ligger huset,vilket effektbehov har du? Osv. Men vill du ha en vägledning så skulle jag rekommendera 3fas, har själv ofrivilligt fått min gas avstängd.
 
D Dr Benz skrev:
men jag skulle inte tänka mig utan 3-fas den dagen jag ev behöver hjälp av elpatronen.
Men sånt går ju såklart att räkna på. Det blir ju inte så kallt på vintrarna..
Elpatronen i IVT's elpanna som står inne går på trefas. Det är bara kompressorn i AirX upp till och med 9 kW som går på enfas. I de större modellerna går även kompressorn på trefas.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elpatronen i IVT's elpanna som står inne går på trefas. Det är bara kompressorn i AirX upp till och med 9 kW som går på enfas. I de större modellerna går även kompressorn på trefas.
D Dr Benz skrev:
Tjena. Står också inför att byta ut gas mot luft/vatten. Visste inte ens om att det fanns 1-fas. Men varför begränsa sig till en fas? Hur stora är huvudsäkringarna? 16 el 25? Bara att räkna hur mkt effekt du kan få ut på detta.

jag har iaf en väldigt bra VVS firma som jag kan tipsa dig om om du behöver. Dom har precis dragit vatten och avlopp hos mig. (Vi gör om hela huset….)

men jag skulle inte tänka mig utan 3-fas den dagen jag ev behöver hjälp av elpatronen.
Men sånt går ju såklart att räkna på. Det blir ju inte så kallt på vintrarna..
ok, har du någon erfarenhet av Air x 409?
 
HeineA HeineA skrev:
Om du fimpar gasen och ersätter med en enhet som drar el så är det nog bara du som kan svara på din egen fråga, har du felbelastning i faserna?, elbil?, vart i Sverige ligger huset,vilket effektbehov har du? Osv. Men vill du ha en vägledning så skulle jag rekommendera 3fas, har själv ofrivilligt fått min gas avstängd.
jag bor i södra Sverige. Dålig koll på effektbehovet, men de har räknat på 9kw och anser att en 13 kW är onödigt för mitt behov.

ska jag köra 13kw, så blir det med acktank på 100l.
 
Det är oftare de mindre eller billigare pumparna som har en-fas. Pga av lägre belastning på faserna så vill man helst ha en tre fas maskin. En 9kw maskin, antar att den ger det absolut max så nominellt då kanske 6kw, bör ju ev säkras upp 13 eller 16a. Det kan betyda att du behöver ha 20a eller 25a in i fastigheten. Det kan vara en betydande månadskostnad.
Jag har själv nyligen installerat en 3fas maskin och kan nu gå ner från 25a till 16a eller 20a.
Så får man välja mellan en eller tre fas, givet samma prestanda, är valet självklart.
 
G guggen skrev:
Det är oftare de mindre eller billigare pumparna som har en-fas. Pga av lägre belastning på faserna så vill man helst ha en tre fas maskin. En 9kw maskin, antar att den ger det absolut max så nominellt då kanske 6kw, bör ju ev säkras upp 13 eller 16a. Det kan betyda att du behöver ha 20a eller 25a in i fastigheten. Det kan vara en betydande
månadskostnad.
Jag har själv nyligen installerat en 3fas maskin och kan nu gå ner från 25a till 16a eller 20a.
Så får man välja mellan en eller tre fas, givet samma prestanda, är valet självklart.

Ej samma prestanda, viessmann, ligger på 10 kW men är tre fas. Det jag får göra är att säkra upp? Kommer sättas effektvakt, behöver jag ändå säkra upp?

vet ej om jag tycker 120+ är billig, men det är ju givetvis en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.