Hej! Vi bor vårt andra år i ett nytt hus och det har nu blivit dags att fixa gräsmatta. Tyvärr har inte planeringen med att så gräs gått i lås så vi tänker nu att vi ska rulla gräs för att kunna nyttja gräsmattan redan i sommar.

Vår fråga är då hur underlaget måste se ut när man ska rulla gräs? Vi hade tänkt köra ut gräsmattejord när vi skulle så, men nu tänker vi att det kanske räcker att lägga ut sand för att rulla gräs på. Duger detta? Eller måste vi fortfarande ha jorden som underlag? Många skriver ”5-10 cm” räcker 5cm? Överdriver man med 10 cm? Oavsett material?

Ytan består idag av fyllnadsmassor som vi jämnat till och krattat bort all sten. Fyllnadsmassorna är lera (uttorkad) och morän/sand/grus.
 
Jag bodde i ett nyköpt hus för ett antal år sen, och vi hade samma dilemma.
Vi hade på vissa ställen bara 5 cm jord ovanpå fyllnadsmassorna.
Det funkade med rullgräs, men man fick vara beredd att vattna lite extra där det var mindre jord. Vi fick också, efter några år, lite "svampringar", men det kan man iofs få oavsett...
 
  • Gilla
bellinus
  • Laddar…
T
Rekommendationen är att du har samma mängd matjord oberoende om du sår eller rullar ut gräs. Rullarna innehåller ju i praktiken endast gräs/rötter.

Under gynsamma förutsättningar så tar det nog inte alls länge att få till en bra gräsmatta. Jag sådde ca 2000 kvm häromåret riktigt i slutet av juli och i mitten av augusti hade jag en frodig gräsmatta. Bilder finns i någon tråd här på forumet..
 
  • Gilla
bellinus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.