Jag bytte lite fönster i höstas. Eftersom jag fick fönstren så sent på säsongen putsade jag bara upp underlaget med hydrauliskt bruk, det var precis att jag hann innan fristen. Spritputsen ska göras i år och jag ska även lappa på ett ställe där gamla spritputsen spruckit.
Nu funderar jag på vilken spritputs jag ska ha? Jag tror att det är 5 mm, men är inte säker. 8? Sen funderar jag på om jag ska ta hydrauliskt (Weber /Saint Alister) eller rent kalk (Målarkalk)? Är det nån anledning att gå på kalkbruk?
Delvis avskrapad gammal puts med synligt underlag och stålnät redo för ny spritputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
det lämpligaste är alltid att putsa med samma bruk som redan sitter på huset
 
G gaia skrev:
det lämpligaste är alltid att putsa med samma bruk som redan sitter på huset
Stämmer bra. Och är man osäker är det bättre att använda ett svagare bruk så länge det klarar klimatet, exempelvis är ett NHL 2 är bättre än NHL 3,5 om man är osäker på underlaget och rent kalkbruk säkrast. På mitt hus finns det mesta, och det verkar ha funkat. Utom det som ett proffs gjorde som har gett med sig, oklart vad han använde. Det som förrförra ägaren som är läkare gjorde själv håller utmärkt. Men den biten har jag någorlunda koll på, det gäller mest att bestämma sig för hur mycket olika jag ska orka hålla på med och om något är mer optimalt.

Det jag inte vet är om jag ska ha 5 eller 8 mm spritputs för att få samma struktur som det gamla. Jag tror det är 5, men har ingen aning egentligen.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Jag bytte lite fönster i höstas. Eftersom jag fick fönstren så sent på säsongen putsade jag bara upp underlaget med hydrauliskt bruk, det var precis att jag hann innan fristen. Spritputsen ska göras i år och jag ska även lappa på ett ställe där gamla spritputsen spruckit.
Nu funderar jag på vilken spritputs jag ska ha? Jag tror att det är 5 mm, men är inte säker. 8? Sen funderar jag på om jag ska ta hydrauliskt (Weber /Saint Alister) eller rent kalk (Målarkalk)? Är det nån anledning att gå på kalkbruk?
[bild]
Hej,
Vi bor i ett likadant reveterat hus. Rekommenderar kalkputs.
Mvh
 
N
Strunta i NHL, är hydraliskt kalkbruk. bättre med vanligt kalkbruk via weber etc.
Är övertygad om att du inte har NHL på fasaden nu, utan vanligt 3mm kalkbruk.
Det du har nu är svårt att bedöma mm på.
Ser ut som kalkfärg på, vilket är bra.
Men är ganska säker på att den är minst 8 mm.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Strunta i NHL, är hydraliskt kalkbruk. bättre med vanligt kalkbruk via weber etc.
Är övertygad om att du inte har NHL på fasaden nu, utan vanligt 3mm kalkbruk.
Det du har nu är svårt att bedöma mm på.
Ser ut som kalkfärg på, vilket är bra.
Men är ganska säker på att den är minst 8 mm.
Ja, det blir nog vanligt kalk nu. Körde hydrauliskt i höstats pga att frosten var på väg, den kom en vecka senare, och det gick ju bra, men denna gången finns ingen egentlig anledning.
Kalkfärg är det inte, tyvärr, utan STO Jumbosil. Jag hade en man här från STO och han tyckte inte att Jombosil var ett bra val, men det är som det är och den har suttit där i 25 år utan att skada så det är ingen katastrof. STO har en bättre färg (Lotosan Color) som fäster på Jumbosil om man kör primer (Primplex) så det blir den på hela, även det som blir nytt nu. Tåget för optimal färg har gått.
8 mm, tja, säger du det så. Jag kör på det. Lite knöligt att få tag på spritputs, men jag får väl beställa i tid.
 
N
Köpe sprit har mer vassa sten, är ju dolomit.
Du kan ju köpa egna sten och blanda själv, 1 på 3 eller nåt.
Kanske makadam 4-8 mm, får inte vara salt i gruset.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Köpe sprit har mer vassa sten, är ju dolomit.
Du kan ju köpa egna sten och blanda själv, 1 på 3 eller nåt.
Kanske makadam 4-8 mm, får inte vara salt i gruset.
Jo, jag har sett att viss köpesprit är sån, ser ut som att man smetat cement med gårdssingel på väggen. Det var det som gjorde det så svårt att hitta något vettigt förra året. Combimix och Weber innehåller dolomit, och det lär ju betyda kross, dvs kantigt. Målarkalk har riktigt rundkornigt naturgrus 0-5, 0-8 och 0-14. Om man lyckas få tag i det, Målarkalk har väldigt motvilliga och okunniga återförsäljare, i alla fall dom jag försökt med. Och huvudkontoret hänvisar bara till sina certifierade ”expert” försäljare. Hjälpen, fraktkostnaden och tiden för att få hem grejor är i paritet med Alibaba och andra Kinabutiker.

Men som du skriver kan man ju blanda själv. Ärtgrus , den är rund. Naturgrus alltså, inte kross. Akvariegrus typ. Ska ringa till grustaget.
 
Redigerat:
N
Ok.
Du ska nog inte börja från 0-8 om du ska blanda själv.
Tror det blir svårt med att ca 1/3 då om hälften är sand, försök hitta 4-8 eller 6-8 mm.
 
N neo11 skrev:
Ok.
Du ska nog inte börja från 0-8 om du ska blanda själv.
Tror det blir svårt med att ca 1/3 då om hälften är sand, försök hitta 4-8 eller 6-8 mm.
Nej, 0-8 är kross eller blandbruk. Jag skrev ju att jag skulle använda ärtgrus=ärtsingel och blanda i. Singel=ensgraderad, en kornstorlek. Du blandar nog ihop det med att jag skrev om Målarkalks färdiga som dom av nån anledning kallar 0-8. Förhoppningsvis är det inte det dom blandat i, utan sand och ärtgrus separat.

Om man skulle göra en siktkurva på ballasten i spritputs så har den en ”språngkurva”. Alltså det finns massa sand och massa grus men inget däremellan. Som finputs med massa runda kulor i. Jag ska ringa grustaget och kolla om dom har ärtsingel. Det finns ett grustag inte alltför långt bort som har naturgrus. Det finns en bergtäkt där dom säljer kross betydligt närmare, men jag tror inte dom har naturgrus utan bara kantigt. Ska vara noga med att säga SINGEL så det inte blir nåt knas, även om jag tror att man får singel om man säger ”ärt”
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
du kan testa surf på danska sidor. Puts = mortel på danska. Dom kan ha större erfarenhet och urval med alla deras stenhus
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.