Hej
Jag och min man har köpt ett hus bygt 78. Det är platta på mark med uppreglade syllar på (ej ingjutna) utan fuktspärr.

Vi har problem i ett rum i söderläge. Det luktar väldigt starkt kemiskt i detta rum, speciellt när solen ligger på. I andra rum i samma väderstreck luktar det inte. Lukten är påtaglig och det går inte att vara i rummet om det är sol ute. Lukten sätter sig dock inte i kläderna.

En snickare som var hemma här sa att det luktar limm. Hans teori är att det är limmet från parkettgolvet som luktar (men det måste vara lagt för över 20 år sedan.. golvet består av parkett, Någon liten skumfilt + golvspån + isolering av det jag kunnat se) En annan snickare pratade om fuktig tryckimpregnerat virke. Dock är fukten i syllen på andra sidan huset bra (fuktkvoten mättes för 6 månader sedan), vilken är den mest utsatta sidan utifrån att den ligger nedanför en sluttning.

Någon som har en gissning? Någon som vet hur vi kan undersöka problemet så att vi kan gå vidare med detta (ev dolt fel- ärende)?
 
Alebaleportocale
Väggfärg? En av våra väggar luktar mer än de andra just för att solen ligger på…
 
Eftersom detta är byggahus så vill jag direkt säga.

Glöm Dolt fel.
Speciellt vid subjetiva bedömningar som lukt är det extremt svårt få igenom. Kunde ni kännt lukten innan? Iaf. När ni hittar felet. Lägg pengarna på att åtgärda det istället för på advokater och annat.
 
  • Gilla
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Eftersom detta är byggahus så vill jag direkt säga.

Glöm Dolt fel.
Speciellt vid subjetiva bedömningar som lukt är det extremt svårt få igenom. Kunde ni kännt lukten innan? Iaf. När ni hittar felet. Lägg pengarna på att åtgärda det istället för på advokater och annat.
dessutom, kan man förvänta sig viss lukt intet hus från 70-talet? JA => inget dolt fel.

för mig ringer beskrivningen av problemet många klockor kring impregnerat trä i grundkonstruktionen. Ts säger att så inte är fallet, men hur vet ts det ? Och det kan väl vara impregnerat trä någon annan syns ?
 
Asfa-board i väggen kan också lukta.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
dessutom, kan man förvänta sig viss lukt intet hus från 70-talet? JA => inget dolt fel.

för mig ringer beskrivningen av problemet många klockor kring impregnerat trä i grundkonstruktionen. Ts säger att så inte är fallet, men hur vet ts det ? Och det kan väl vara impregnerat trä någon annan syns ?
Precis. 70-talshusen är epicenter för luktproblemen. Mycket som ändrades i byggnadstekniken efter det.
 
Jag gissar på asfaboard eller mer troligt nån form av gammal plast/linoleummatta som ligger under parketten. Har såna på några kattvindar och de luktar kemiskt, typ en ”gammal” kemisk lukt. Är det asfaboard borde det gå att känna lukten utomhus efter en varm solig och fuktig dag. Tycker iofs att asfaboard luktar rätt gott ;)
 
  • Gilla
Alenanna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.