Har ett hus med självdrag och ett sovrum utan friskluftsventil, vilket blir tämligen kvavt på sommaren.

Huset är gammalt, panel är dock bytt i modern tid, men jag vet inte riktigt vad jag kommer stöta på i väggen om jag tar upp ett hål med hålsåg.

Vad är proceduren? Jag vill helst jobba inifrån och inte stå på stege på andra våningen med en hålsåg..

Jag tänker att jag tar upp första hål inifrån genom gips och skiva, skär genom/puttar undan isolering, skär hål i vindpapp/vindskyddsduk, sågar genom yttervägg, gör mitt bästa för att undvika reglar? Behöver jag täta hålet genom vindpapp på något sätt, och hur i så fall? Eller försöker man göra hålet så att det blir presspassning mot röret?

Tänkte försöka ha ett lätt fall utåt/nedåt så att eventuellt inblåsande regn ändå rinner utåt.

Tänker jag rätt? Tack för tips och hjälp!
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
När jag sätter in ventiler så börjar jag först med att borra ett hål rakt igenom med en lång bort, exempelvis 5-10mm borr. Därefter tar jag hålborr, antingen 100mm eller 120mm, beror på vilken dimension du har på röret till ventilen. Borrar först upp hål inifrån genom gips, spånskiva till jag kommer till isoleringen. Sedan borrar jag utifrån genom fasad. Sätter in röret och måttar rätt längd. Kapar rör, sedan in med röret och monterar ventil på insida och galler på utsida. På insidan brukar jag täta den lilla springa som är mellan rör och gips med ex latexfog, i övrigt inget mer.

lutning ska vara utåt, dvs om det blir kondens i röret ska det kunna rinna utåt.

För att undvika reglar får man antingen mäta från hörnet eller köpa regelhittare, typ 199 el 299kr på Clas Ohlsson/jula etc. Tänk också på om du sätter ovanför ett fönster så sitter det regel ovanför fönstret, vågrätt.
 
Tack, då är det ungefär som jag tänkte, men jag behöver alltså inte täta något inne i väggen!
 
J jahallåja skrev:
Tack, då är det ungefär som jag tänkte, men jag behöver alltså inte täta något inne i väggen!
Det är ju ett rör som går från insida till utsida så ingen annan tätning behövs.
 
wildeside
D DahlEricsson1000 skrev:
När jag sätter in ventiler så börjar jag först med att borra ett hål rakt igenom med en lång bort, exempelvis 5-10mm borr. Därefter tar jag hålborr, antingen 100mm eller 120mm, beror på vilken dimension du har på röret till ventilen. Borrar först upp hål inifrån genom gips, spånskiva till jag kommer till isoleringen. Sedan borrar jag utifrån genom fasad. Sätter in röret och måttar rätt längd. Kapar rör, sedan in med röret och monterar ventil på insida och galler på utsida. På insidan brukar jag täta den lilla springa som är mellan rör och gips med ex latexfog, i övrigt inget mer.

lutning ska vara utåt, dvs om det blir kondens i röret ska det kunna rinna utåt.

För att undvika reglar får man antingen mäta från hörnet eller köpa regelhittare, typ 199 el 299kr på Clas Ohlsson/jula etc. Tänk också på om du sätter ovanför ett fönster så sitter det regel ovanför fönstret, vågrätt.
Hur gör du i en vägg med ångspärr och installationsskikt?
Blir det ingen tätning av ångspärren?
 
Det jag tänkte på var om jag stöter på någon vindskyddsduk eller liknande i väggen. Jag kommer ju göra hål i den för att få igenom röret och undrar om man vill minimera eller till och med täta eventuell glipa mellan röret och duken, eller om det är är overkill...


Edit: ja, precis, det som wildeside undrade...
 
J jahallåja skrev:
Det jag tänkte på var om jag stöter på någon vindskyddsduk eller liknande i väggen. Jag kommer ju göra hål i den för att få igenom röret och undrar om man vill minimera eller till och med täta eventuell glipa mellan röret och duken, eller om det är är overkill...

Ja duk bör finnas och hålet från borren trasar ju
sönder en del av den, dvs hålet blir inte exakt. Jag har iaf aldrig försökt göra något åt det eftersom då skulle man behöva ta bort panelen för att komma åt.


Edit: ja, precis, det som wildeside undrade...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.