Jag har sedan 70-talet målat massor med hus. Alltid med oljebaserad grundfärg och vattenbaserad färdigmålning. Förr hette de Nordsjö Tinova, med fasadakrylat och listakrylat (som var högre glans på) eller Becker stugfärg o.s.v. Det spelade inte så stor roll vilken man valde, de var ungefär likadana. Tjock i konsistensen och lättstruken. Det räckte alltid med bara en strykning efter att man grundmålat och den höll i minst 15 år. Numera verkar det helt omöjligt att få tag på sådan färg. Numera är all färg lättflytande, rinner och täcker odugligt. Varför är det så? På den tiden var ju många rädda för vattenbaserad färg, men numera är ju t.o.m. både grundfärg och täcklasyr vattenbaserad, vilket på min tid hade varit skrattretande och heeelt fel. Grundfärgen hade ju lösningsmedel som drog in i träet. Numera är det vatten som dras in. Samma sak med täcklasyr som är vattenbaserad och börjar flaga efter några år, samtidigt som mina täcklaserade stolpar som jag målade för 30 år sedan, nästan är lika fina idag. Hur har det kunnat bli såhär och varför är det ingen som reagerar ?
 
De som lever idag vet inget annat, man är van att en diskmaskin håller i 5 år, och tror det är normalt, lika är det med färg och typ alla andra saker. De har inte målat med den färg du pratar om, och vet inte att det kan vara så lätt att måla, eller att man med lackfärg kan få en yta lika slät som en nyvaxad bil.
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Så sent som 2012 målade jag fasad med Byggmax färg som då hette Alpina. Den var precis så som jag beskrev. Lättstruken och tjock och håller faktiskt fortfarande. Så något måste ha hänt de senaste 10 åren. Otroligt frustrerande när jag nu ska måla igen. Färgen rinner som fan och täcker inte alls. Samtidigt verkar all fasadfärg vara i stort sett likadan.
 
  • Gilla
mjacobsson
  • Laddar…
Teknos höll ut länge med sin futura lackfärg som var oljebaserad, en skvätt thinner i färgen och så måla! Perfekt resultat varje gång.

Nu är det antingen som vatten som täcker lika bra som gladpack eller så är det som långfil och man får det fasiken aldrig riktigt 100.
 
Jag har Kärs ekparkett i hela huset, lagd 2016. Kvalitén är katastrofalt dålig, inte på själva eken, utan lacken.
Min mamma slipade sin parkett och fick den lackad med riktig 2K härdlack, den ser fortfarande ut som ny 21 år senare.
Mitt golv ser typ 41 år gammalt ut fast det bara är 6 år.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag har sedan 70-talet målat massor med hus. Alltid med oljebaserad grundfärg och vattenbaserad färdigmålning. Förr hette de Nordsjö Tinova, med fasadakrylat och listakrylat (som var högre glans på) eller Becker stugfärg o.s.v. Det spelade inte så stor roll vilken man valde, de var ungefär likadana. Tjock i konsistensen och lättstruken. Det räckte alltid med bara en strykning efter att man grundmålat och den höll i minst 15 år. Numera verkar det helt omöjligt att få tag på sådan färg. Numera är all färg lättflytande, rinner och täcker odugligt. Varför är det så? På den tiden var ju många rädda för vattenbaserad färg, men numera är ju t.o.m. både grundfärg och täcklasyr vattenbaserad, vilket på min tid hade varit skrattretande och heeelt fel. Grundfärgen hade ju lösningsmedel som drog in i träet. Numera är det vatten som dras in. Samma sak med täcklasyr som är vattenbaserad och börjar flaga efter några år, samtidigt som mina täcklaserade stolpar som jag målade för 30 år sedan, nästan är lika fina idag. Hur har det kunnat bli såhär och varför är det ingen som reagerar ?
Tja, väljer man vettigt tätvuxet virke klarar sej fasader utan färg eller med en slamfärg och ska det vara finare eller på fönster och snickerier rekommenderar jag Allbäck linoljefärg
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Tja, väljer man vettigt tätvuxen virke klarar sej fasader utan färg eller med en slamfärg och ska det vara finare eller på fönster och snickerier rekommenderar jag Allbäck linoljefärg
Jag vet att träfasader kan klara sig utan färg, men det är inte det inlägget handlar om
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag vet att träfasader kan klara sig utan färg, men det är inte det inlägget handlar om
Jag rekommenderar linoljefärg om det ska vara fint..men det kräver ju lite mer tid när man målar
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.