Jag tror mig veta svaret, men jag är inte elektriker så jag tänker att det är lika bra att ställa en eller flera dumma frågor.

Jag har blivit med en ny "smart" elmätare vilket leder till lite insikter när man parar ihop den med allmänt intresse.

På bilden nedan har vi lagat lite mat, bråttom som vanligt så potatisvattnet startades på full spetta följt av ungnen.
Graf som visar elförbrukningens ampere över tid under matlagning, med toppar vid användning av spishäll och ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först och främst är jag lite förvånad att 20A huvudsäkring håller för det här, tänker främst på nyårsmiddag när alla plattor, ugn, bergvärme och gud vet vad är igång.

Jag ska undersöka grundligare innan jag ändrar något men jag är relativt säker på att första hoppet upp till 15A är spishällen och andra steget upp till 28A är ungnen.

Finns det några formella eller praktiska problem med att skifta L1 mot L3 på spishällen?
Det är den största plattan och ugnen som förefaller dela på L1 vilket känns suboptimalt.

Perilexkontakten har en del sot på L1 stiftet, konsulterade "min" elektriker som menade att det blir alltid så med hög effekt på hällen och att bästa lösningen är att klippa bort kontakten och koppla in den fast med Wago 221.

Jag benägen att hålla med elektrikern men det brukar finnas mycket visdom här på forumet från personer som tänkt både två och tre steg längre så jag tänkte kolla om det kan finnas något vi inte har reflekterat över.

Edit:
Kan vara värt att nämna att L2&L3 höll sig under 4A vid samma tidpunkt. Garaget och bil laddare finns på L2 varför jag överväger L3 till största plattan, L3 har generellt lägst utnyttjande.
 
Redigerat:
BirgitS
Normalt ser man till att hällen har två av faserna medan ugnen får den fas som inte används av hällen. Så att du ser till att det blir så låter bra.

När det gäller hällen så brukar det vara så att ena fasen är till vänstra halvan och den andra till högra halvan samt att de två vänstra plattorna kan tillsammans förbruka lika mycket som de två högra tillsammans.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Har du en spis eller en häll + ugn? Med en spis finns inte så¨mycket att göra. Men din beskrivning tyder på att ni har separata enheter och då finns möjligheten att se till att häll + ugn får varsin fas, vilket redan borde vara gjort.

Annars så tål en 20 A säkring 28 A i nån halvtimme. Man ska tillfälligt kunna överbelasta lite, ungefär den tid det tar att koka upp en liter vatten. Men man ska samtidigt inte medvetet överbelasta säkringar....

Sot på stiften ska inte förekomma, dvs perilex ska fungera. Uttag och stickpropp bör i så fall bytas. Med sot så ökar kontaktresistansen vilket leder till dåliga saker.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Tackar för svar.

Ja, det är separat spis och häll.
Precis som BirgitS nämner ligger vänstra halvan av hällen på L1, tillsammans med ugnen vilket inte är en speciellt lycklig kombination.

Eftersom det bara finns en fas dragen till ugnen krävs det skiftning i centralen för att flytta ugnen från L1, därmed föredrar jag att flytta bort hällen från L1 till L3 som bör vara fullkopplad kontakt.

Då byter jag både kontakt och uttag, jag misstänker att min elektriker försöker spara mig några kronor genom att föreslå fast inkoppling men eftersom jag kan se ett scenario där risken ökar för olyckor vid byte eller flytt av hällen så är nog alternativet med ny kontakt och uttag bättre.

Är det dumt att skifta faserna i Perilex änden av kabeln till hällen (när jag ändå byter kontakten)?
Jag tänker direkt att det kan leda till förvirring i framtiden, jag bör skifta direkt på terminalerna på hällen, eller hur?
 
Jag skulle säga att förvirringen blev oundviklig 2002 när EU bestämde att man skulle skifta plats på brun och svart. Dessutom finns två standarder för placeringen av L1-L2-L3 i perilexuttag... Så man kan aldrig lita på nånting utan titta i bägge ändar av sladden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Haha, jag förstår.
Kan ligga något i tjatet om att alltid mäta och inte vägledas av färgerna alltså.
Tack för informationen.
Tecknad serie som skämtsamt belyser ökningen av konkurrerande standarder från 14 till 15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Som min kollega uttryckte det för många år sedan:
"Det finns så många standars så det finns ingen standard"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.