S Spongebob92 skrev:
Jag har inte fått någon information om att vår fastighet är med i samfälligheten men ska försöka ta reda på det.

jag tror samfälligheten tänkt upprätta en campingplats eller bara göra en skogsväg ner vid vårt hus på samfällighetens mark och göra en omärkt parkering nere vid vattnet.

Vi har ett kontrakt med samfälligheten gällande vår flytbrygga och det är dags att förnya kontraktet så jag misstänker att ordförande kommer hålla vår brygga som ”gisslan” (får inte vi ha vår uppställningsplats får ni inte ha eran brygga)
S Spongebob92 skrev:
Jag har inte fått någon information om att vår fastighet är med i samfälligheten men ska försöka ta reda på det.

jag tror samfälligheten tänkt upprätta en campingplats eller bara göra en skogsväg ner vid vårt hus på samfällighetens mark och göra en omärkt parkering nere vid vattnet.

Vi har ett kontrakt med samfälligheten gällande vår flytbrygga och det är dags att förnya kontraktet så jag misstänker att ordförande kommer hålla vår brygga som ”gisslan” (får inte vi ha vår uppställningsplats får ni inte ha eran brygga)
Vi äger en mycket stor tomt invid havet i Halland. Försökte få tillstånd att sätta upp en parkering för ägarna på en del som ligger nära havet men med väg emellan. Detta var helt omöjligt enligt kommunen. Fastigheten av någon anledning klassad som industritomt. Tror därför inte det är så lätt att få tillstånd. Var fastighet ligger i Halmstad.
 
C chrillelundmark skrev:
Ursäkta att jag säger detta men du skriver att ni visste marken mellan huset och havet ägdes av en samfällighet. Här finns många saker att reagera på. Fanns det information i prospektet om samfälligheter och servitut? Mest troligt då du skriver att förra ägaren var revisor i samfälligheten. Man köper inte en fastighet utan att be om att få gå igenom samfällighetens mötesprotokoll, just av orsaken man vill veta vad som är på gång inom det samägda området. Även om ert hus inte ingår i samfälligheten hör det till att man kontrollerar upp vad som är planerat inom grannfastigheten, på samma sätt som man kontrollerar med kommunen vad som är på G inom området man tänker köpa hus.

Att köpa hus är den största investeringen man gör i sitt liv, sitt inte på händerna och tro allt serveras på guldfat, utan gör er hemläxa. Lite som du gör nu. En snabb googling och du hade hittat denna länken...

[länk]

... läs och gör intryck av att du tar tag i dina egna problem istället för att låta andra lösa dem åt dig.
Nu är det väl så att alla inte har samma kunskaper och inte har samma förutsättningar att skaffa sig dessa och är man då riktigt smart så ber man om hjälp.
 
  • Gilla
twistandshout och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Logga in på min fastighet och kolla upp vilka GA (GemensamhetsAnläggningar) din fastighet omfattas av.
[länk]
Mäklaren ska också ha upplyst dig om huruvida fastigheten ingår i samfällighet. Det är också vanligt att man betalar avgift till en sådan (t ex vägavgift om området har egna vägar som måste underhållas, plogas, ev vägbelysning osv).
 
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
hej Det krävs bygglov för mer än tillfällig uppställningsplats. mvh Stefav
 
Bara för att han är revisor i samfälligheten så betyder det inte att han har koll på vad samfälligheten har för framtidsplaner. Han ska ju trots allt bara se till att räkneskaperna stämmer
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Varför vill dom ha dit husbilar ? Säg 8 platser a 250 kr per dygn andra båtklubbar får in pengar för att renovera bryggor osv.Ett ställe vi var på berättade att dom inte kunnat fixa bryggor osv utan den inkomsten från husbilarna.
 
Bara att avvakta vinterstormar och högre vattennivå. Så kan du förklara för husbilsägarna att du hela vintern funderat över hur lång tid det skulle ta innan husbilar och husvagnar blev förstörda.
 
N nallepu skrev:
Bara att avvakta vinterstormar och högre vattennivå. Så kan du förklara för husbilsägarna att du hela vintern funderat över hur lång tid det skulle ta innan husbilar och husvagnar blev förstörda.
Fast är det ställplatser det handlar om lär ingen vara där på vintern.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Lars Stendahl Lars Stendahl skrev:
Varför vill dom ha dit husbilar ? Säg 8 platser a 250 kr per dygn andra båtklubbar får in pengar för att renovera bryggor osv.Ett ställe vi var på berättade att dom inte kunnat fixa bryggor osv utan den inkomsten från husbilarna.
Därför har jag aldrig stått på någon Ställplatser i Sverige alldeles för dyrt i Tyskland o Frankrike gratis el högst 80 kr förekommer lite dyrare men ovanligt
 
D Dilato skrev:
KFUK-KFUM har ansökt om dispens från strandskyddet för att hårdgöra ett område på fastighetens västra del.
Ansökan avser en yta om 15 x 30 meter.
Mark- och miljööverdomstolen
kan konstatera att det krävs strandskyddsdispens för att anordna en sådan yta som ansökan avser eftersom en sådan anläggning kan avhålla allmänheten från att beträda området.
[länk]
Om länsstyrelser, Stat o Kommun ägnade samma iver åt byggföretagens inhyrning av företag som drivs av den organiserade brottsligheten, skatte o momsbrott samt annan ekonomisk brottslighet då vore mycket vunnet men det är mycket obekvämare
 
Lusläs stadgarna i föreningen.
I normalfallet krävs koncensus om en ekonomisk förening ska ta den här typen av mer omfattande beslut. Dvs samtliga medlemmar ska antingen godkänna eller uttalat strunta i frågan.
Styrelsen brukar inte ha mandat att ta beslut med så omfattande konsekvenser som en parkering för främmande fordon. Även om de vill. Den typen av frågor ska dras på årsstämma eller motsvarande. Då måste ni vara med, personligen eller via ombud med fulmmakt för att kunna göra er röst hörda.
Prata med en jurist.


S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Lusläs stadgarna i föreningen.
I normalfallet krävs koncensus om en ekonomisk förening ska ta den här typen av mer omfattande beslut. Dvs samtliga medlemmar ska antingen godkänna eller uttalat strunta i frågan.
Styrelsen brukar inte ha mandat att ta beslut med så omfattande konsekvenser som en parkering för främmande fordon. Även om de vill. Den typen av frågor ska dras på årsstämma eller motsvarande. Då måste ni vara med, personligen eller via ombud med fulmmakt för att kunna göra er röst hörda.
Prata med en jurist.
Och ja som trodde att det räckte med med stämma och majoritetsbeslut i stora ekonomiska förslag/frågor så har det fungerat i vår ekonomiska förening vem som får vara ombud är olika i vår förening får bara de som är anhöriga vara ombud med fullmakt.
En parkering är inte en fråga för någon stämma om det inte är en stor kostnad av föreningens totala budget
 
P
Om samfälligheten har mark där och det brukar åka fordon där ibland kan ju räcka för att man redan får åka bil där ibland och att sen fixa till "vägen" bättre än hjulspår på gräsmatta kan ju räcka för att hävda att ytan redan är lovlig att åka bil på. finns det gamla rester av nåt som kan ha varit väg eller gamla bilder när man lägger i nån båt eller brygga eller liknande kan räcka för att påstå att det redan är fordonstrafik tilllåten där även om det är övervuxet och gräsbelagt idag. Allt beror på vad som finns på platsen idag och vad som har funnits där.. Så det är långt ifrån så solklart säkert att det behövs massa bygglov för parkering och att "laga " vägen som alltid gått där.. Om det nu finns nån gammal övervuxen väg på platsen.

Vet folk som hade såna problem på ett ställe och där hittades gamla bilder och plötsligt var området väg som lagades till farbart skick fast den varit övervuxen i årtionden. nån sommargäst anmälde och det blev lite liv på kommunen om bygglov och strandskydd men några gamla bilder med fordon där som la i nån brygga med nån gammal lastbil och det syntes lite vägliknande hjulspår på bilderna så var det väg och kommunen fick vackert lägga ner anmälan och idag finns vägen där och folk har parkerat runt överallt och även om det gnällts lite då och då så är det svårt när man får parkera nära väg och med åren så grusas det lite mer varje gång allt eftersom det blir större yta som det parkeras på..

så det är farligt att flyttta in på en plats och anse en massa om vad ett område framför en är för nått.. ens nuvarande bild behöver inte alls överensstämma med vad platsen används till tidigare. och allt som en gång varit plats för fordon och kan tillskrivas tilll nån form av väg är väg väldigt länge även när den är övervuxen och knappt syns längre så kan nån komma på att åka där igen och röja fram vägen och använda den. allt handlar om man kan bevisa det eller motbevisa det..

Visst är det att måla fan på väggen litegrann men många är så helt inne på att det är "helt lungt dom behöver bygglov osv" men det kan räcka med lite gamla bilder eller kartor så är det plötsligt en gammal "väg" som lagas och görs farbar igen..

och det har ju redan sagts att det var inte frågan om näringsverksamhet utan parkering av familj och vänners husbilar och då är det ju knappast nån bygglovspliktig ställplats eller camping utan några fordon som står parkerade på en plats där man får parkera fordon...

Så lyckas man bara gräva fram väg och parkering och få igång det och kan bevisa att det är gammal väg man skrapat av gräset av så ...

Man kan ju också vända på det och fråga sig...

Om jag kör dit en husbil nu vad kan jag straffas för..

Ja finns det gammal väg dit så är det kanske omöjligt att straffa alls om det gäller mer tillfällig uppställning som vänner på besök.

Saknas väg och ingen kan bevisa väg så kan det ev vara brott mot terängkörningslagen , men det är en luddig lag som är svår att bli dömd av....

Det finns en del undantag i den som markägare kan använda för att köra upp en tillfällig väg som sen grusas upp lite i hjulspåren och när det sen ser ut som en väg.. terrängkörningslagen gäller även markägarn själv men det finns väl å andra sidan inte en badplats som inte haft dit en traktor eller jeep med bryggor osv fast det oftast saknas väg på karta. så kombinerar man dessa lite smart och lyckas bevisa gammal väg så..

Jag vet såklart inte om det finns nån gammal hävd eller väg på platsen som kan ställa till det , men å andra sidan så verkar väl det som att markbiten är tänkt till nåt om den är samägd via nån samfällighet så är det väl lite osannolikt att det skulle vara folktom jämt för all framtid för att det passar dom som bor närmast bäst..Allt är ju ur vilken infallsvinkel man ser på det..
 
K kortis skrev:
Det låter jättebra att fler kan njuta av samma utsikt som er, bra initiativ där av styrelse. Att det blir ett förskräckligt gnäll är kanske ett bevis på att det inte skulle ha varit någon dipens. Heder åt samfälligheten
då kan man ju välja av resterande 4,9 hektar isf istället för att placera det mitt framför vårat hus
 
S Spongebob92 skrev:
då kan man ju välja av resterande 4,9 hektar isf istället för att placera det mitt framför vårat hus
Är det ingen annan som blir av med utsikten då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.