Jag har spacklat mitt gamla tak som bestod av målade gipsplank. Spackla igen spåren, därefter lägger du på pappremsor med antingen förstärkt spackel eller så kör du med vävtapetklistet som är fukttåligt. Sedan får du bredspackla taket cirka 3varv mycket jobb men det blir fint. Lycka till!
 
B Björn i Trollskogen skrev:
Jag har spacklat mitt gamla tak som bestod av målade gipsplank. Spackla igen spåren, därefter lägger du på pappremsor med antingen förstärkt spackel eller så kör du med vävtapetklistet som är fukttåligt. Sedan får du bredspackla taket cirka 3varv mycket jobb men det blir fint. Lycka till!
Det är mycket mindre jobb om man skippar pappremsorna och bredspacklingen och använder fiberduk istället.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
T
T TypRätt skrev:
Är det bara jag som tycker sånt tak är snyggt? Köpte sånt när jag renoverade ett rum förra året tycker det ger bra mycket mer liv än bara ett blankt platt tak. Men smaken är väl som baken.
Du är inte ensam, jag tycker kortplank är snyggare framför helt slätt och har därför satt det i hela huset :)
 
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
S
E Emmazk skrev:
jo men nu sitter dom ju där. Du menar att jag ska riva hela taket och göra om allt? Är det enda sättet?
Du kan väl sätta ett nytt lager utanpå?
 
E Emmazk skrev:
Tack för alla svar!
Ska åka till bygghandeln imorgon och ifrågasätta hans råd och be honom berätta hur han tycker jag ska spackla detta.

Men sen blir det som ni säger att spackla och sätta duk, och aldrig mer lita på en säljare. Man lär sig nåt nytt varje dag.
Åk till firman och tala om hur de ligger till. Och säg åt säljaren att eftersom han vilselett dig får de bjuda på duk till taket. Annars ska fler få veta hur dåliga råd detta företag ger
 
B Brevduva skrev:
Åk till firman och tala om hur de ligger till. Och säg åt säljaren att eftersom han vilselett dig får de bjuda på duk till taket. Annars ska fler få veta hur dåliga råd detta företag ger
Räcker inte den kompensationen TS fick?
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag hade detta problem i ett hus och då spacklade målaren med något spackel som heter Ardex som slipades till sen satte han Microlit ( en tunn väv) som sen målades , resultatet ett slätt tak
Ardex 828 närmare bestämt det är ett gipsbruk som är flexiblare än vanlig gips eller spackel. Det jobbet är som det ska och ett bra alternativ till att få helt släta tak.
 
S
S SNf skrev:
Du kan väl sätta ett nytt lager utanpå?
Jag menar att du kan sätta ny gips utanpå den som du inte gillade och sen spacklar du på den nya ytan. Hoppas du inte hunnit sätta taklister, men dessa kan ju kanske återanvändas. Du tappar ca 14 mm i takhöjd men det kanske inte gör något.
Mvh
 
Hej som det var en som nämnde. Spackla med ardex 828 och sätta microlit det är en slät väv som döljer om skarvarna skulle gå isär. Lättare och billigare än ny gips. Glöm inte primer först.
E Emmazk skrev:
Hej!
Skulle sätta innertak för första gången och reglade med gles, var osäker på vilken sorts gips jag skulle ha så åkte till en bygghandel och bad om råd. Sa uttryckligen flera gånger till han som hjälpte mig att jag ska ha ett slätt tak, dvs spackla skarvarna.
Han visade mig en skiva som han kallade ”takgips” som skulle vara lätt att sätta upp, alla kanter var pyttelite fasade så att det bildas ett litet v mellan skivorna.
Jag sa att jag hört att man ska ha ett bredare dike för att kunna spackla för att få ett slätt tak.
Han sa att det inte är några problem, det är bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?!
 
Suck... är det så svårt att läsa tråden innan man svarar?
 
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räcker inte den kompensationen TS fick?
Har inte sett något om kompensation. När jag skrev inlägget skulle ts kontakta företaget...
 
useless useless skrev:
Räcker inte den kompensationen TS fick?
Såg inlägget nu och det var fint gjort av företaget. Eloge till dem
 
E Emmazk skrev:
Hej!
Skulle sätta innertak för första gången och reglade med gles, var osäker på vilken sorts gips jag skulle ha så åkte till en bygghandel och bad om råd. Sa uttryckligen flera gånger till han som hjälpte mig att jag ska ha ett slätt tak, dvs spackla skarvarna
Han visade mig en skiva som han kallade ”takgips” som skulle vara lätt att sätta upp, alla kanter var pyttelite fasade så att det bildas ett litet v mellan skivorna.
Jag sa att jag hört att man ska ha ett bredare dike för att kunna spackla för att få ett slätt tak.
Han sa att det inte är några problem, det är bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?!

Har du koll på var glesen sitter skulle jag dra ny stor gipps skiva för att slippa spackla så mycket och få ett slätt tak då blir det dubbel gips och duktigt dött.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.