Som rubriken. Någon som monterat 30X60 klinker i halvförband och fått det bra?
I mitt fall är det en hall på 6kvm, spårad spånskiva(vattenburen golvvärme) armering, elslingor, flytspackel 2cm. flytspacklet är i våg överallt.
Kommer använda mig av Weber flytfix + Raimondis kilsystem. Plattorna ger väl visst fogsprång när de ligger löst utan kilar. Men jag har provat kila några plattor mend nivåsystemet löst och kan väl tycka att kilarna eliminerar fogsprånget i princip helt.. Men frågan är om plattorna kan släppa och bågna upp igen när jag tagit bort kilarna efter avslutat jobb, eller kommer de så att säga ligga där de ligger när fixet stelnat?
Vad tror ni om detta?
 
T
Nej, plattorna kommer inte att släppa och bågna upp utan dom kommer snällt ligga kvar i det läge som är efter läggning. Ta inte bort kilsystemet förrän efter tidigast två dagar bara för att vara på den säkra sidan detta med tanke på att fixet inte har torkat dagen efter läggning.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Klinkers är ett dött material så när dom väl sitter ska dom inte röra sig. Gör dom det har du misslyckats med läggningen. Dom ska inte heller bli konkava eller konvexa med tiden, trä gör ju det när det torkar men klinkers är, återigen, ett dött material.
 
Som det är just nu är dom ju något konkava/konvexa omonterade, vilket ju nivåsystemet eliminerar när kilarna sitter där. Men jag tänker mer att i och med att plattorna har sin ursprungskonvex/konkavhet så vill dom spänna/sprätta tillbaka och återgå till det när jag rsr bort kilarna/ alternativt när det gått en tid. Har aldrig lagt så stora plattor i halvförband nämligen.. men ni säger att det är lugnt? Men är det någon som har praktiskt erfarenhet av att montera sådana i halvförband och fått det bra?
 
T
T Tomainen skrev:
Som det är just nu är dom ju något konkava/konvexa omonterade, vilket ju nivåsystemet eliminerar när kilarna sitter där. Men jag tänker mer att i och med att plattorna har sin ursprungskonvex/konkavhet så vill dom spänna/sprätta tillbaka och återgå till det när jag rsr bort kilarna/ alternativt när det gått en tid. Har aldrig lagt så stora plattor i halvförband nämligen.. men ni säger att det är lugnt? Men är det någon som har praktiskt erfarenhet av att montera sådana i halvförband och fått det bra?
Ja, jobbar som plattsättare och har aldrig haft plattor som har bågnat tillbaka vilket är egentligen är omöjligt så fort fixet har bränt och satt sig i plattan och underlag så rör sig inte plattan någonstans även om den är konkav från början.

Så kör du på din ursprungliga plan.

Sedan så rekommenderar alla tillverkare utav klinker att 30x60 läggs i rakt förband men det är om man inte använder ett kilsystem.
 
Jag fattar inte.

Halvförband eller inte spelar väl ingen roll för hur plattorna ligger i fixet? Jag har lagt 30x60 i halvförband i vanligt fix, det var väl inte mer komplicerat än något annat.

Om plattorna inte är plana när du börjar lägga förstår jag inte hur det ska gå att lägga öht, halvförband eller inte. Ligger plattan inte plant och still om du lägger den på golvet utan fix?
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
Jag fattar inte.

Halvförband eller inte spelar väl ingen roll för hur plattorna ligger i fixet? Jag har lagt 30x60 i halvförband i vanligt fix, det var väl inte mer komplicerat än något annat.

Om plattorna inte är plana när du börjar lägga förstår jag inte hur det ska gå att lägga öht, halvförband eller inte. Ligger plattan inte plant och still om du lägger den på golvet utan fix?
Skulle säga att 90% av all 30x60 cm klinker är konvexa och försöker du då lägga dessa i halvförband så får du ett fogsprång på 1-3 i mitten av en platta när två andra möts. Ett kilsystem eliminerar fogsprånget.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack för alla svar och visdomar.. Då kör jag som tänkt!
 
T tank77 skrev:
Skulle säga att 90% av all 30x60 cm klinker är konvexa och försöker du då lägga dessa i halvförband så får du ett fogsprång på 1-3 i mitten av en platta när två andra möts. Ett kilsystem eliminerar fogsprånget.
Ok, nu fattar jag.

Har bara lagt ett golv med 30x60, standardklinker från Bauhaus, och där hade jag inte sådana problem. Var tvungen att gå ner i källaren och kolla nu och visst har jag små språng men typiskt inte där det borde uppstå med krokiga plattor - det är snarare jag som misslyckats här och där tror jag och de språng som finns är små antagligen max 1 mm.

Ska snart lägga samma sorts platta på ytterligare ett 10kvm golv och jag blir ju lite fundersam på om jag bara ska köra på "som vanligt" eller börja mecka med kilar jag med...... Nuvarande golv är inom mina toleranser iallafall......:)
 
@Tomainen Hur blev resultatet? Jag tänkte lägga 30x60 i halvförband på en mindre toalett men blev lite fundersam av samma anledning. Klurar på om jag borde lägga tredjedelsförband istället. Kommer också använda mig av nivåsystem.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Jag är oerhört nöjd över resultatet. Körde med Raimondis kilar, Flytfix och hummerkam. Jag skulle säga att jag har i det närmsta noll fogsprång. Så nivåsystem gör att det är möjligt att köra halvförband.
i och med att det var första gången som jag klinkrade var jag noga med att mäta ut exakt på golvet var varje platta skulle hamna. Jag kapade upp alla bitar innan montering och prov la dit dom innan. Så att jag visste exakt var varje platta skulle ligga. Detta skulle nog en van plattsättare skratta åt, men som amatör gör man det så få gånger i livet, så lika bra att köra hängslen å livrem och vara noggrann..

Lånade en rejäl klinkerkap av en jobbarkompis. Den funkade sådär, då plattorna var väldigt hårda. De flesta kapades istället med vinkelslip och diamantklinga köpt på biltema
 
T tank77 skrev:
Skulle säga att 90% av all 30x60 cm klinker är konvexa och försöker du då lägga dessa i halvförband så får du ett fogsprång på 1-3 i mitten av en platta när två andra möts. Ett kilsystem eliminerar fogsprånget.
Menar du då att kilsystemet "böjer" tillbaka klinkersen så den blir plan till fixet satt sig eller missförstår jag? Sista gången jag körde halvförband var det natursten som dels var plan och dels förmodligen skulle spruckit om jag försökt vålda den i någon riktning. Då jag dock i en hall tänkte häda lite (dvs köra bricmate norrvange istället för äkta natursten) misstänker jag att jag åker på denna utmaning...
 
Ja det är så det funkar.

Jag ska snart lägga en omgång 30x60 igen men eftersom den första omgången av denna platta inte gav problem med fogsprång så tänker jag nog köra på utan kilar/nivåsystem även denna gång. Skulle dessa plattor ligga mitt på köksgolvet hade jag nog gjort mig besväret, men inte denna gång.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Kul att läsa! Då vågar jag mig nog på halvförband ändå. Har precis som du skriver tänkt torrlägga hela kalaset innan jag sätter det med fix. Kanske testar att lägga ut plattorna i halvförband på ett annat golv först för att se om jag känner några språng eller inte. Tack för input!
 
Inte behöver ni torrlägga allt.

Jag är en glad amatör men har hunnit lägga en handfull golv genom åren. Har alltid gjort på samma sätt:

1. Rita streck att sätta första raden efter.
2. Lägg andra raden mot första med fogsnöre mellan.
3. Streck för tredje eller fjärde skiftet. När jag blivit lite varm i kläderna blir det färre sträck, men typiskt på första och fjärde.
4. Fogsnöret flyttar jag med mig hela tiden.
5. Allt som ska kapas lämnas och görs i efterhand.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.