Vi är nu i slutfasen av vårt nybygge och planen är att vi ska flytta in i mitten av juli. Vi har dock ett problem som vi måste lösa innan dess - vi har inget garage eller förråd. Tanken var att vi skulle byggt ett förråd också men prishöjningarna på virke och material har ätit upp hela den budgetposten. Nu måste vi avvakta tills vi vet hur ekonomin ser ut framöver och under tiden behöver vi en tillfällig förrådslösning, och det är oklart vad "tillfällig" betyder i det här fallet (det kanske blir många år).

Idag har vi ett dubbelgarage på drygt 30 m² med ett lika stort förråd under (sutteräng). Vi har följaktligen en hel del prylar (cyklar, mopeder, verktyg, trädgårdsredskap, m.m.) som vi måste förvara nånstans. Det nya huset ligger på landet så det är inte aktuellt att hyra ett förråd (eftersom vi använder grejerna). Vi har tillgång till en gammal husvagn där vi skulle kunna förvara verktyg, men vi behöver en lösning för det andra.

Jag har funderat på att köpa en begagnad container, men de är inte så roliga att ha i trädgården om det blir långvarigt och det är osmidigt att inte kunna flytta på den själv. Garagetält och plåtförråd är två andra alternativ och för tillfället lutar det åt det sistnämnda. I så fall blir det nog två st, ett som blir cykel-/mopedgarage och ett för trädgårdsredskap. Jag har dock läst en hel del negativt om plåtförråd, bland annat här på forumet, så jag är osäker på om det är en bra lösning.

Jag funderar på om det är skillnad på olika tillverkare/märken (Metalcraft, ProShed, gop, vidaXL, etc) eller om de är likvärdiga. Det är ingen som har ett plåtförråd och är nöjd med det och kan rekommendera nåt märke?

Andra tips på lösningar mottages tacksamt! Hur hade ni gjort?
 
Jag är i ett liknande läge efter husbygge, innan garage/förråd. Jag har en halvstor container och ett rätt stort tält. Containern fick jag tag på billigt och tältet köpte jag på krauta för typ 3 tusen. Det är inte onödigt bra men har hållit i två vintrar nu.

Min container är isolerad men jag har inte kört någon värme. Det leder till att allt som kan mögla gör det. Så mitt tipps är att du behöver hålla något förråd varmt om du ska förvara kläder, möbler eller annat som kam mögla.
 
Fördelen med container är att du får tillbaka det mesta av pengarna när du säljer den. De andra alternativen blir nog dyrare i längden.


Men det är risk för kondens som sagt, men borde bli bättre med ventilation?
 
Är värme som gäller. Eller total avsaknad av ventilation. De enda textiler som klarat dig hos oss är de som som har legat i täta lådor.
 
Vad jag kan komma på just nu så är det inga prylar som kan mögla som skulle förvaras i dessa förråd. Jag är mer orolig för rost. Plåtförråden har ju ofta ventilationsgaller på gavlarna, men jag vet inte om det räcker.

En container kanske går att sälja sen, men de jag har hittat är antingen ganska dyra eller ganska "sunkiga" (av bilderna att dömma). Sen tillkommer ju kostnad för transport och placering på tomten (oklart var vi skulle ställa den, men förmodligen skulle den behöva lyftas in en bit). Känns enklare med ett förråd som man kan placera själv och kanske till och med flytta på vid behov.
 
Förrådstält av rimlig kvalité borde funka för dig om du tänker det som tillfällig lösning. Vi har ett tält som används för förvaring på vintern. Visserligen en växttunnel men den har stått ute i 5 vintrar nu. Inga skador på duken (däremot på näten i nätfönstrena) och jag tippar att den håller minst 5 år till. Kanske längre om vi är med och lappar ordentligt när det väl börjar gå hål på duken.
 
Sätt upp en stomme till en bod och dra en pressening över. Sen är det bara att avsluta i egen takt. Första uppgraderingen blir antagligen en dörr.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Förrådstält av rimlig kvalité borde funka för dig om du tänker det som tillfällig lösning.
Är tält bättre än plåt ur fuktsynpunkt?

Z z_bumbi skrev:
Sätt upp en stomme till en bod och dra en pressening över. Sen är det bara att avsluta i egen takt.
Jag har tänkt i dom banorna också (fast med garaget, som jag har tänkt bygga själv), men jag skulle vilja gjuta en platta i så fall och det kommer jag inte hinna med innan vi ska flytta.
 
Redigerat:
Jag tror att vi landar i 2 st plåtförråd (om jag inte snubblar över nåt annat alternativ i sista minuten). Det verkar vara det minst dåliga alternativet i vårt fall. Vi får se om vi ångrar oss sen ...

En relaterad fråga. Hur/vad hade ni gjort på marken där förråden ska stå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.