Jag tilläggsisolerade en vägg igår och flyttade då ut fönstret. Mätte och räknade noga för att fönstret skulle komma i liv med fasaden eller snarare några millimeter utanför, så att fönsterfodret skulle komma helt rätt.

Naturligtvist, eller onaturligtvis så blev det inte så av någon märklig anledning. Fasaden är nu 4 mm utanför själva fönstret och jag funderar på hur jag ska göra med fönsterfoder, kan ju inte ha en glipa mellan foder och fönster. Detta måste/borde ha hänt fler än jag.

En tanke var att sätta nån list på fönstret så att det bygger ut 4 mm, en annan att sätta dit foder och sen en liten trekantslist som täpper till glipan.

Andra tips och vad tror ni?
 
4 mm går ju att fylla igen med fogmassa. Annars är det nog en liten list som är den naturligaste lösningen.
 
Kan du inte stoppa in såna där tätningslister som sväller på plats? Jag vet inte vad de heter, men det vet säkert någon annan.
 
Såg nyss att det bara är på en sida, antagligen är läkten lite tjockare just där.

Så jag sätter på foder och sätter en liten smyglist på den sidan som det blir glipa så är det aldrig någon som kommer se det i framtiden. Inte ens jag, jag har redan glömt det imorgon när jag gör nån annan tabbe på nåt annat fönster.

Tack för tipsen!
 
Vi tog helt sonika fram elhyvlen och drog av några millimeter på fasaden under fodret... (men se till att inte ha någon spik i kanten, då blir hyveln ledsen).
 
Eller så kan man ju hyvla av några millimeter på fodret, och lämna en bit på den kanten som möter fönstret
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.