Hej!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med att välja vilken såg jag bör köpa för att kapa en fibercementskiva/mineritskiva? Idag är skivan ca 1,5 * 2,5 m, 7 mm tjock och den ska kapas i 4 delar. Så endast raka snitt. Jag vet att det ska vara en diamantklinga, men sen är det en djungel av sågar och vill inte lägga en förmögenhet på verktyg jag kommer att använda en gång

Försökte läsa gamla trådar, men blev inte klokare…
 
En billig fogsvans. Kostar en dryg femtilapp.
 
  • Gilla
AngelFB och 1 till
  • Laddar…
Kapade en sådan i helgen med diamantklinga och vinkelslip.
Nu hade jag iofs båda hemma redan så inget nytt inköp (tyvärr).
Nu blir ju inte snitten exakt raka om det är superviktigt, men tar man det bara lugnt är det inte som syns iaf!

Biltema tar 129 kr för en 125-klinga till vinkelslip.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Jag har kört med tigersåg med fintandigt metallblad. Funkar okej men slits ut ganska snabbt!
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Fogsvans, cirkelsåg, sticksåg, tigersåg osv.
Använder du en maskin så blås den ren innan du lägger undan den.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Finn speciella klingor för detta med endast 4tänder men dom är svindyra. Kör med vanlig cirkelsåg eller fogsvans. Du kan även rista med kniv som gipsskivor och knäcka den.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Tack snälla för alla svar! Jag har både
vinkelslip och tigersåg hemma. Får köpa rätt klinga/blad och så får mannen testa sig fram :D
 
Har du ingen fogsvans hemma?
 
Tomture61
A AngelFB skrev:
Tack snälla för alla svar! Jag har både
vinkelslip och tigersåg hemma. Får köpa rätt klinga/blad och så får mannen testa sig fram :D
Kan hyra ut min klinga , kräver en cirkelsåg dock .
 
Jag kan vittna om att ritsa med rits/morakniv och sen slå av mot rak kant funkade fint när jag gjorde det förra helgen.
Alternativt verkar det finnas speciellt sticksågsblad t ex, heter nåt med fiber board etc.. Kostade 400 kr på Bauhaus för ett par sådana blad..
Om det bara är några kapningar så skulle jag överväga rits framför att köpa dyra blad och klingor. (Fogsvans har jag inte testat)
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
För info så gick det fint med vinkelslip med en diamantklinga ☺️
Tack för alla era svar!
 
  • Gilla
AndreasLarsson89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.