Hej. Spenderat lite tid med en stålborst för grillen och skrapat bort lite mossa på taket. Jag tänkte köra med medel för att få bort alger osv efter. Min tanke är att måla befintliga plattor so att de håller några år till. Är skicket ok på dessa? De har börjat "sanda" lite när jag borstar.

Hade en firma i höstas som offererade för att tvätta och måla och de tyckte tackar generellt såg bra ut. Inget ingrepp behövdes.

Är det liksom bara att sätta igång och måla taket efter behandling?

Vill komma undan billigt eftersom det är mycket annat just nu Tak med betongpannor som visar tecken på mossa och "sanding", behov av rengöring syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av takplattor med rester av mossa och löv, och en begynnande rengöring framgår av de borstade ytorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpannor med lite mossa och sandeffekt, rengjorda delvis med stålborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Väntar på att regnet ska spola av allt smått men tänkte även spola av lite med Kärcher. Inte spola hårt för att ta bort mossa utan bara skölja av.
 
  • Gilla
Hjortmark
  • Laddar…
Blir lite Jape på taket inom närmsta dagarna. Men tolkar jag det rätt att pannorna har förlorat sitt skydd och bör målas snarast?
 
Tycker inte dom ser ok ut för målning, massa påväxt kvar ser det ut som.
 
Nej på dessa bilder har jag inte använt jape än och låtit verka. Tanken är att jag kör algmedel och låter det verka i några månader. Kollar då om det behövs igen. Efter det är det isåfall aktuellt.

Men har jag rätt i att så länge de är hela så kan man måla dem? Även om grundskyddet är borta. Tanken är väl att färgen man köper blir det nya skyddet
 
Unikt namn
Kan man använda värmepistol mot takmossa, eller blir det för varmt?
Ångtvätt sägs ju fungera.
 
Claes Sörmland
Värmepistol blir för varmt för betong. Den skadas och blir porös.

Jag skulle överväga 10 flaskor Klorin spädda 1:5 i sprutflaska. Spruta på en fuktig vindstilla dag. Sen är taket fritt från påväxt och organiskt guck på några timmar. Vid nästa regn sköljs den resulterande natriumkloriden bort och taket är redo för målning när det har torkat väl.
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Värmepistol blir för varmt för betong. Den skadas och blir porös.

Jag skulle överväga 10 flaskor Klorin spädda 1:5 i sprutflaska. Spruta på en fuktig vindstilla dag. Sen är taket fritt från påväxt och organiskt guck på några timmar. Vid nästa regn sköljs den resulterande natriumkloriden bort och taket är redo för målning när det har torkat väl.
Skadar inte klorinen betongpannorna?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Värmepistol blir för varmt för betong. Den skadas och blir porös.

Jag skulle överväga 10 flaskor Klorin spädda 1:5 i sprutflaska. Spruta på en fuktig vindstilla dag. Sen är taket fritt från påväxt och organiskt guck på några timmar. Vid nästa regn sköljs den resulterande natriumkloriden bort och taket är redo för målning när det har torkat väl.
Dollarstore har en klor produkt i 5L dunk som vad jag förstår är helt likvärdig märkesvaran men mycket billigare, det vore kanske nått?
 
F fribygg skrev:
Dollarstore har en klor produkt i 5L dunk som vad jag förstår är helt likvärdig märkesvaran men mycket billigare, det vore kanske nått?
Det ska jag kolla upp. Tackar! Hoppas det inte är lokalt bara
 
P pixellegolas skrev:
Det ska jag kolla upp. Tackar! Hoppas det inte är lokalt bara
Jag har med framgång använt Julas trallrent för rengöring av lertegelpannor, den brukar prissänkas ordentligt i september.
 
P pixellegolas skrev:
Det ska jag kolla upp. Tackar! Hoppas det inte är lokalt bara
Har du testat med klorin?
I fall ja, hur blev det?
 
P pixellegolas skrev:
Hej. Spenderat lite tid med en stålborst för grillen och skrapat bort lite mossa på taket. Jag tänkte köra med medel för att få bort alger osv efter. Min tanke är att måla befintliga plattor so att de håller några år till. Är skicket ok på dessa? De har börjat "sanda" lite när jag borstar.

Hade en firma i höstas som offererade för att tvätta och måla och de tyckte tackar generellt såg bra ut. Inget ingrepp behövdes.

Är det liksom bara att sätta igång och måla taket efter behandling?

Vill komma undan billigt eftersom det är mycket annat just nu[bild] [bild] [bild]

PS. Väntar på att regnet ska spola av allt smått men tänkte även spola av lite med Kärcher. Inte spola hårt för att ta bort mossa utan bara skölja av.
Hej,

Hur gick det med taket sen? Målade du med pensel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.