Har en Husqvarna 315 (4-5 år) som helt plötsligt bara stannar på gräsmattan. Om man öppnar luckan är displayen det helt svart. Inga larmmeddelanden eller något. När jag sedan sätter i maskinen i laddstationen så räcker det med ca. 30 sek så kan jag dra ut den, hör pipandet, öppnar luckan, slår in koden och kan sedan fortsätta. Visar på fulladdat batteri.
För att 10 min senare hitta den jäv..... stående stendöd på gräsmattan igen. Vad kan det vara för fel?
 
  • Gilla
saaaab95
  • Laddar…
Min erfarenhet säger att det är dax att byta batteri.
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
B Bengt Wigholm skrev:
Hej,
Hade samma problem med vår 310. Bytte batteri - sen gick den som en klocka! Använde inte Husqvarna orginalbatteri utan annan tillverkare. Går mkt bra men betydligt billigare.
 
  • Gilla
Bengt Wigholm och 1 till
  • Laddar…
Förslag lämna gärna in din 315 till din återförsäljare för service!
Dom mäter upp batteri mm och uppgraderar också programvaran
 
  • Gilla
Bengt Wigholm och 1 till
  • Laddar…
J
B Bengt Wigholm skrev:
Har en Husqvarna 315 (4-5 år) som helt plötsligt bara stannar på gräsmattan. Om man öppnar luckan är displayen det helt svart. Inga larmmeddelanden eller något. När jag sedan sätter i maskinen i laddstationen så räcker det med ca. 30 sek så kan jag dra ut den, hör pipandet, öppnar luckan, slår in koden och kan sedan fortsätta. Visar på fulladdat batteri.
För att 10 min senare hitta den jäv..... stående stendöd på gräsmattan igen. Vad kan det vara för fel?
Batteri. Har en Gardena/Huskvarna som betedde sig på samma sätt nu i våras. 4-5 år gammal. Körde ut, klippte 5-10min och sedan stod den bara död.

Batteribyte tar 2min att göra själv, kostar 1100kr för original. Se bara till att sätta batteriet på RÄTT håll. Blir någon störning om fel håll. Står jävligt otydligt på batteriet ("this side down" när man har klipparen uppochner...), så kolla på det gamla innan du tar ut.

Är väl samma i de flesta Husqvarna förresten? Köpte mitt på Clas, 589 58 62-01
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Wigholm skrev:
Har en Husqvarna 315 (4-5 år) som helt plötsligt bara stannar på gräsmattan. Om man öppnar luckan är displayen det helt svart. Inga larmmeddelanden eller något. När jag sedan sätter i maskinen i laddstationen så räcker det med ca. 30 sek så kan jag dra ut den, hör pipandet, öppnar luckan, slår in koden och kan sedan fortsätta. Visar på fulladdat batteri.
För att 10 min senare hitta den jäv..... stående stendöd på gräsmattan igen. Vad kan det vara för fel?

Byt batteri. Min gjorde det samma. Rätt volt men någon cell är paj. Så hade från laddning typ ström för 1 minut. Antingen blev den helt svart eller så fick man i display "Manuell laddning krävs". Så bara bära tillbaka till laddatstionen. Men med nytt batteri snurrar den på fint igen.
 
  • Gilla
Bengt Wigholm och 1 till
  • Laddar…
Tack allihop! Batteribyte får det antagligen bli. Ska försöka själv.
 
Hoppas det är ok att fråga vidare på samma ämne, annars tar jag bort inlägget. Jag har en Automower 230 som åker ut från laddstationen, klipper i någon eller några minuter för att sedan åka tillbaka till laddstationen, ladda i ca 30 sekunder och sedan ger sig ut igen. Proceduren upprepas under hela den schemalagda tiden. Batteriindikatorn visar fullt och inga felmeddelanden. Är det också dåligt batteri? Funkade fint till förra veckan med klipptider på runt 20-40 minuter (dålig koll på hur länge den kör).
 
J Joxalatorn skrev:
Hoppas det är ok att fråga vidare på samma ämne, annars tar jag bort inlägget. Jag har en Automower 230 som åker ut från laddstationen, klipper i någon eller några minuter för att sedan åka tillbaka till laddstationen, ladda i ca 30 sekunder och sedan ger sig ut igen. Proceduren upprepas under hela den schemalagda tiden. Batteriindikatorn visar fullt och inga felmeddelanden. Är det också dåligt batteri? Funkade fint till förra veckan med klipptider på runt 20-40 minuter (dålig koll på hur länge den kör).
Låter som batteriet är på upphällningen. Hur gammalt är det?
Batteriet brukar räcka i ca 5-6 år.

När batteriet är slut går det ej längre att lita på batteriindikatorn.
 
E etompau skrev:
Låter som batteriet är på upphällningen. Hur gammalt är det?
Batteriet brukar räcka i ca 5-6 år.

När batteriet är slut går det ej längre att lita på batteriindikatorn.
Roboten är från 2012 men jag köpte den begagnad 2018, vet inte om batterierna är bytta innan dess. Får väl köpa åtminstone ett nytt och testa med låter det som.
 
J Joxalatorn skrev:
Roboten är från 2012 men jag köpte den begagnad 2018, vet inte om batterierna är bytta innan dess. Får väl köpa åtminstone ett nytt och testa med låter det som.
Det är batteriet som är dåligt, om det direkt blir "fullt" beror det på att spänningen stiger då cellen/cellerna ej tar emot laddning.

Det är enkelt att byta själv, några skruvar, och det finns videos på youtube hur man gör.
 
G Gosforth1 skrev:
Det är batteriet som är dåligt, om det direkt blir "fullt" beror det på att spänningen stiger då cellen/cellerna ej tar emot laddning.

Det är enkelt att byta själv, några skruvar, och det finns videos på youtube hur man gör.
Har ju en 230, dvs två batterier, så jag plockade isär batterierna och mätte varje cell för sig. Visade sig att en cell i varje paket var stendöd. Har plockat ihop så att jag har ett bra batteri nu.Kommer nog att fungera resten av året men kommer nog att beställa nya batterier ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.