Nissens
useless useless skrev:
Inga av de finesserna är unika för plejd. Det finns andra produkter som både är billigare och har minst lika många funktioner.
På pappret kanske, men den kvalitet, enkelhet och driftsäkerhet Plejd har är unik och är skälet till att de tar marknad efter marknad.
 
Nissens Nissens skrev:
På pappret kanske, men den kvalitet, enkelhet och driftsäkerhet Plejd har är unik och är skälet till att de tar marknad efter marknad.
Kan vi inte försöka hålla denna diskussion ”ren&snygg” utan en massa spydigt sandlådesnack om vad som är sämst o.s.v.?
Det finns alltid nördar som vill meka och skruva och ser en utmaning i detta. Sedan det finns andra som vill att det ska vara enkelt och fungera och vill meka så lite som möjligt.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Jag ska riva ur all gammal el-mögel ur huset och har pratat med elektriker om att sätta in plejd överallt. Är ganska sugen men har aldrig prövat det eller sett det live. Finns det någon som använder detta och kan ge en snabb recension?
 
R
V VRZ skrev:
Jag ska riva ur all gammal el-mögel ur huset och har pratat med elektriker om att sätta in plejd överallt. Är ganska sugen men har aldrig prövat det eller sett det live. Finns det någon som använder detta och kan ge en snabb recension?
Om du har några som helst planer på att integrera med annan utrustning ska du titta på alternativ. Plejd är ett stängt system som inte är kompatibelt med något annat än sig själva. Du blir helt inlåst till deras (ganska begränsade) system.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det är väl en sanning med modifikation? Det finns Plejd-integration till alla stora hemautomationssystem. Att det är beroende av tredje part som reverse-engineerar protokollen, som Plejd när som helst kan ändra utan förvarning, är såklart ett problem. Men inte oöverstigligt.
 
R
useless useless skrev:
Det är väl en sanning med modifikation? Det finns Plejd-integration till alla stora hemautomationssystem. Att det är beroende av tredje part som reverse-engineerar protokollen, som Plejd när som helst kan ändra utan förvarning, är såklart ett problem. Men inte oöverstigligt.
Sure, det är ju en tolkningsfråga vad som menas med "inlåst".

Men eftersom Plejd har ett stängt protokoll så anser jag att det är en inlåsning, trots att det finns folk som "hackat" in stöd i diverse andra system. Vad händer när de inte har lust att göra det längre?

Varför skulle man sätta sig i den sitsen frivilligt?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På pappret kanske, men den kvalitet, enkelhet och driftsäkerhet Plejd har är unik och är skälet till att de tar marknad efter marknad.
Fast med ett så begränsat system vore det ju riktigt illa om det inte fungerade. Deras produkter är ju bra som dimmrar och reläer men inte mycket mer än så.

Tänk vad mycket bättre Plejd vore med Zigbee istället för deras BTLE, då hade det varit en succé även inom hemautomatisering. Som det är ju har de väl inte ens en rörelsesensor.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Jag ska riva ur all gammal el-mögel ur huset och har pratat med elektriker om att sätta in plejd överallt. Är ganska sugen men har aldrig prövat det eller sett det live. Finns det någon som använder detta och kan ge en snabb recension?
Jag har plejd sedan en tid tillbaka.
Tycker det är enkelt och användarvänligt. Priset är inte heller något att reagera på, tycker jag, även om andra nu säkert ska börja jämföra med andra märken och egna hemsnickrade lösningar.
Jag gillar möjligheterna att styra belysning m.m. på tider och efter ljuset och att skapa grupper såväl som att styra enskilda uttag. Till fritidshus måste det vara perfekt även om det givetvis skulle vara en fördel att kunna styra t.ex. luftvärmepumpen från samma app. Gudskelov har ju värmepumpen en egen app för detta så det är i mina ögon ett litet problem.

Att kalla det revolutionerande är nog ändå att ta i. Det är ju ändå 2022.
Däremot användarvänligt och funktionellt.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Jag gillar möjligheterna att styra belysning m.m. på tider och efter ljuset
Hur gör du det med Plejd? Dom har väl inget skymningsrelä/-sensor?
 
useless useless skrev:
Hur gör du det med Plejd? Dom har väl inget skymningsrelä/-sensor?
Det finns något som heter astrour. Solens upp- och nedgång är inprogrammerat och som man sedan kan styra mot, samtidigt som man kan kombinera med fasta klockslag.
 
R
useless useless skrev:
Hur gör du det med Plejd? Dom har väl inget skymningsrelä/-sensor?
Man kan ju alltid gettokoppla med ett vanligt skymningsrelä in på en puck, men allt finlir som man kan göra med en riktig ljusmätare som faktiskt rapporterar HUR ljust det är blir ju omöjligt.
 
B Byggsnyggen skrev:
Det finns något som heter astrour. Solens upp- och nedgång är inprogrammerat och som man sedan kan styra mot, samtidigt som man kan kombinera med fasta klockslag.
Ja, men det kan skilja ganska mycket på hur ljust det är en solig morgon jämfört med en mulen. Om man vill tända och släcka beroende på hur ljust det är så ska man såklart använda något som mäter hur ljust det är.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
S skamper skrev:
Fast med ett så begränsat system vore det ju riktigt illa om det inte fungerade. Deras produkter är ju bra som dimmrar och reläer men inte mycket mer än så.

Tänk vad mycket bättre Plejd vore med Zigbee istället för deras BTLE, då hade det varit en succé även inom hemautomatisering. Som det är ju har de väl inte ens en rörelsesensor.
Haha, du eller marknaden har fel eftersom det går väldigt bra för Plejd, och du dissar dem…

Självklart kan man koppla in vilken rörelsesensor som helst till Plejd, det fungerar utmärkt. :)
 
Nissens
B Byggsnyggen skrev:
Kan vi inte försöka hålla denna diskussion ”ren&snygg” utan en massa spydigt sandlådesnack om vad som är sämst o.s.v.?
Det finns alltid nördar som vill meka och skruva och ser en utmaning i detta. Sedan det finns andra som vill att det ska vara enkelt och fungera och vill meka så lite som möjligt.
Jag har inte skrivit ett enda ord om att något är dåligt, du måste läst fel eller förväxlat mig med någon…
 
Kan ju tillägga att jag inte heller har något emot Plejd. Det är bra och välbyggda produkter som är bra på det dom är till för.
Det jag vänder mig emot är att folk blandar ihop dom med hemautomation som är något mer än att bara kunna tända och släcka mer än en lampa med en knapp.

Om man nöjer sig med att styra belysning så är det ett bra alternativ. Problemet är att automation är beroendeframkallande, så man kommer snart på att man vill styra fler saker och göra lite mer avancerade scenarion och då inser man begräsningarna.
 
  • Gilla
Likan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.