Hej! Jag brukar byta vatten i mitt spabad ca var 6e månad. Vanligtvis tömmer jag vattnet från spabadet på gräsmattan eller i dagvattenbrunn. Nu har jag byggt en pool 4x8 thermo, precis bredvid spabadet och ibland behöver man ju även fylla lite vatten i poolen. Tror ni det går bra att ”tömma” spabadet i poolen. På så vis behåller man ju värmeenergin.. eller är 6 mån gammalt spavatten så pass dålig kvalitet att man ej bör blanda upp det med poolvattnet?
 
J joeljonsson skrev:
Hej! Jag brukar byta vatten i mitt spabad ca var 6e månad. Vanligtvis tömmer jag vattnet från spabadet på gräsmattan eller i dagvattenbrunn. Nu har jag byggt en pool 4x8 thermo, precis bredvid spabadet och ibland behöver man ju även fylla lite vatten i poolen. Tror ni det går bra att ”tömma” spabadet i poolen. På så vis behåller man ju värmeenergin.. eller är 6 mån gammalt spavatten så pass dålig kvalitet att man ej bör blanda upp det med poolvattnet?
Finns det inte en bra anledning till att du byter vattnet i spabadet?
Man vill väl ha så rent vatten som möjligt även i poolen?
Eller fins det bättre reningsmöjligheter i en pool?
 
Har du tänkt helt klart här. Vill du ha ner 6 månaders hudrester hårvax och gammalt schampo samt pubishår i din pool ??
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Töm den genom en värmeväxlare samtidigt som du fyller poolen så får du tillbaks en del av värmen.
 
B
Det går ju åt ca 35kWh att värma 1000 liters spabad från kallt till rätt temp. Om poolen värms med en poolvärmepump så är det inte många kWh eller kronor man sparar på manövern. Jag hade nog hellre haft god vattenkvalitet i poolen.
 
Ja beror väll på vilken rening din pool har då samt rening du haft i spabadet om det ens är möjligt. Men om inte ens reningsverket tillåter smuttsigt spabadsvatten så är jag tveksam om de är en god ide :p
 
ifall du använder puckar för att hålla klorhalten i ditt spabad skulle jag anta att ditt CYA värde är högt och du vill inte ha det i poolen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.