Japanska badkar är ofta gjorda i hinoki eller japansk ädelcypress som är motståndskraftigt mot röta (och luktar gott!).

Som Lilllen säger så badar man inte riktigt på samma sätt i Japan. Man ska vara ren innan man sätter sig in badet, ingen tvål i vattnet. Badet är för uppvärmning och avslappning, inte tvagning. Vattnet kan därmed användas av flera personer i rad!

Man tömmer och torkar ut badkaret, men det får inte vara för torrt i rummet för då kan träet spricka när det stått oanvänt för länge...

Utan att veta, så gissar jag att hinoki är dyrt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Lite fördröjning i bygget. Men har fräst ut spår och ska limma samt skruva ihop de båda kortsidorna med långsidorna och därefter botten.

Frågan är vilken ordning jag gör detta i. Jag resonerar att bäst vore att borra och skruva när bitarna sitter på plats och limmet ännu inte är härdat. Det sätter naturligtvis lite press på att få det färdigt fort, innan limmet hinner torka. Eller finns det någon bättre metod som kräver mindre stress?

För press till limning tänkte jag använda spännband och två längre skruvtvingar. Klarar jag mig på detta eller bör jag också skaffa limknektar, vad är egentligen skillnaden på tvingar och knektar?

Träskivor med frästa spår ligger på en trägolv, hammare, limburk och verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn av ett pågående byggprojekt med frästa spår för limning och skruvning av kortsidor till långsidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med frästa spår och metallskruvar som förberedelse för limning och ihopsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor med utfrästa spår redo för limning och skruvning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några spännband borde räcka, viktigt dock att du håller koll på diagonalmåtten och justerar så att den inte blir skev. Limma och spänn, skruva sen och helst innan det torkat.
Hur ska du göra med botten sen?
 
Sammanfogat och blir över förväntan rakt och stabilt. Stålskruv c/c 50mm samt polyuretanlim både till sidorna och botten. Ska slipas och sedan hårdvaxoljas några lager.


Trähantverk i arbete, sammanfogat trä med skruvar och lim, säkrat med remmar för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkista i sammanfogat skick, stående på en matta bredvid en vit dörr, redo att slipas och oljas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träkista med synliga stålskruvar och lim, redo att slipas och oljas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Några spännband borde räcka, viktigt dock att du håller koll på diagonalmåtten och justerar så att den inte blir skev. Limma och spänn, skruva sen och helst innan det torkat.
Hur ska du göra med botten sen?
Läste på nytt det du skrev om botten som bör kunna röra sig. Förstod tidigt att jag inte skulle kunna åstadkomma japansk precision i snickeriet och valde det "säkra" med limtätning. Ser det lite som ett experiment också, får se hur det beter sig med sedan med vatten helt enkelt. Håller det inte så länge gör det inte så mycket.
 
ullemont ullemont skrev:
Läste på nytt det du skrev om botten som bör kunna röra sig. Förstod tidigt att jag inte skulle kunna åstadkomma japansk precision i snickeriet och valde det "säkra" med limtätning. Ser det lite som ett experiment också, får se hur det beter sig med sedan med vatten helt enkelt. Håller det inte så länge gör det inte så mycket.
Ja, det blir intressant att se. När botten blir blöt kommer den att svälla, en halv till en cm kanske? Den rörelsen kommer ta vägen någon stans. Som det brukar lösas i andra sammanhang, ex bordsskiva mot underrede, är genom någon typ av glidande fastsättning tex med skruvar/bricka i avlånga hål. I ditt fall skulle det även krävas tätning tex lin.
 
Nybyggd träbadkar i ett kaklat badrum, inga synliga skador, handduk på väggkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbadkar i badrum utan synligt slitage eller sprickor efter en månads användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbadkar i badrum utan slitage eller sprickor, med kranar synliga ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat träbadkar i ett kaklat badrum utan synliga skador eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det stått färdigt i ungefär en månad och använts dagligen. Inget nämnvärt slitage på trät och inga sprickor/slagningar. Får se över längre tid hur det blir. Väldigt skönt att bada i!
 
  • Gilla
Perplexus och 9 till
  • Laddar…
ullemont ullemont skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Nu har det stått färdigt i ungefär en månad och använts dagligen. Inget nämnvärt slitage på trät och inga sprickor/slagningar. Får se över längre tid hur det blir. Väldigt skönt att bada i!
Snyggt! Använder du det som ett vanligt svenskt, dvs hoppa i det när man är smutsig och tvätta sig med tvål och schampo? Eller gör du den delen någon annan stans?
 
L Lilllen skrev:
Snyggt! Använder du det som ett vanligt svenskt, dvs hoppa i det när man är smutsig och tvätta sig med tvål och schampo? Eller gör du den delen någon annan stans?
Använder det som vanligt.
 
ullemont ullemont skrev:
Använder det som vanligt.
Kul att det verkar funka då!
Men hur funkar det att rengöra? Har inte badkar nu, men under uppväxten badade vi ofta och det blev en ganska synlig smutsrand vid vattenytan efter ganska kort användning. Trotts att det var emalj fick man gno lite för att få bort den. Fast i ditt fall går den ju i värsta fall att slipa bort :D
 
Hur har badkaret överstått sommaren?
 
Som
Frustrator Frustrator skrev:
Hur har badkaret överstått sommaren?
Ingen märkbar förändring mot när det var nytt.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
ullemont ullemont skrev:
Använder det som vanligt.
Hej. Funderar också på att bygga träkar. Funkar de bra fortfarande?
 
M
Kommer inte ihåg exakta detaljer men jag har sett en youtube där en känd snickare gjorde ett litet kärl (miniatyr badkar) som badkaret ovan.

Han bankade ner en rundtråd hela vägen i gavlar och sidor där de kommer att möta badkarets botten. Sedan hyvlade han ned till plan yta. Monterade ihop det, minns inte med vad (skruv? spik?). När sedan vatten försöker tränga ut så sväller träet som bankats in och tätar mot karets botten.....
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Hej. Funderar också på att bygga träkar. Funkar de bra fortfarande?
Funkar klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.