Provade du antennen innan du satte upp den?
 
F Freddedan skrev:
Har metodiskt provat vrida några grader, startat om routern, testat, vridit osv men blir aldrig riktigt bra. Iphonen med sin lilla antenn är konsekvent mycket bättre än aset på taket.
Det är ju trist om man köper de bästa grejerna och det inte blir bra. Har du fått rätt uppgifter?
Har du vridit åt sidorna såpass att du sett signalnivån sjunka och vet att du ligger mitt i, på max?
Det kan vara värt att testa lite vid sidan av rätt vinkel och se om tex SINR blir bättre.

Värdera borde uppdateras dynamiskt. De är vitala för att LTE-modemet/routern ska fungera, så du ska inte behöva starta om. Hur ofta värdena uppdateras i webbinterfacet är en annan sak.

Annars är väl nästa steg att prova en alternativ antennenkonfiguration, se tex sista bilden om antennen på sidans du länkade om antennen.

Yttre installation av en riktantenn för mobil bredbandskommunikation monterad på en mast i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A
Teltonika-routrarna börjar ju bli rätt gamla och halkar efter vad gäller framförallt stödda band. Dessutom långsamma och instabila. Jag förstår inte varför folk rekommenderar dessa dyra klossar. Jag har också Tele2 och hade tidigare en Teltonika den stödde dock inte de band som används mest hos mig, hade bara Cat4 och hade allmänt svajig mottagning med extra antenn. Efter byte till en modern router så fungerar allt mycket bättre, även långt utanför storstad. Jag behöver inte ens extra antenn längre.
 
Redigerat:
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
F
Tack för alla svar, jag ska kontakta Tele2 igen, samt åka ut till stugan och testa.

@Emma242, vilken router skaffade du?
 
A
F Freddedan skrev:
Tack för alla svar, jag ska kontakta Tele2 igen, samt åka ut till stugan och testa.

@Emma242, vilken router skaffade du?
Nu har jag en nyare Huawei-router, minns inte modell men någon tornformad variant som stöder upp till Cat19 och 4x4 mimo.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 1 till
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Kan det vara en HUAWEI 4G Router 3 Prime B818?
Enligt specen kan den även ta 2 externa antenner.
[länk]

Eller bara B818
[länk]
Precis, den andra är det. Köpte den till och med från Loh. :)
 
F
Lånade en "Tele2-router" av mina föräldrar, nån Huawei de fått med ett mobilt bredbandsabbonemang för 6-7 år sen och hastigheten hoppade genast upp en hel del och räckvidden ökade markant. Pratade även med Tele2 och det är endast en mast som är relevant och den står 5km bort genom skog.

När jag sitter på taket och roterar antennen och tittar på SINR så blir det ingen markat skillnad inom ca 60° vinkel, det pendlar mellan -1 och 11.

Det verkar helt klart att min RUT240-router är rätt kass så mest bang for the bucks verkar det vara att byta ut routern. Intressant dock att mina föräldrars gamla router gav ungefär samma prestanda med de små antennerna som sitter på routern som med antennerna på taket.

Nu ska vi dock få fiber i stugan. OpenInfra håller på med markavtal men vis av erfarenhet så kan det ta ett bra tag så behöver en prisvärd lösning. Frågan är bara vad man ska köpa. Ingen verkar vara nöjd med sin router när man kollar på prisjakt. Den @Emma242 köpte är rätt dyr och frågan är om jag behöver den wifi-prestandan. Sitter mest och kör videosamtal på jobbet och kollar netflix på TVn. Ingen komplicerad nätverkssetup. Sitter med köpfingret på en Huawei B535-333 men det tar emot nånstans :)
 
F Freddedan skrev:
Lånade en "Tele2-router" av mina föräldrar, nån Huawei de fått med ett mobilt bredbandsabbonemang för 6-7 år sen och hastigheten hoppade genast upp en hel del och räckvidden ökade markant. Pratade även med Tele2 och det är endast en mast som är relevant och den står 5km bort genom skog.

När jag sitter på taket och roterar antennen och tittar på SINR så blir det ingen markat skillnad inom ca 60° vinkel, det pendlar mellan -1 och 11.

Det verkar helt klart att min RUT240-router är rätt kass så mest bang for the bucks verkar det vara att byta ut routern. Intressant dock att mina föräldrars gamla router gav ungefär samma prestanda med de små antennerna som sitter på routern som med antennerna på taket.

Nu ska vi dock få fiber i stugan. OpenInfra håller på med markavtal men vis av erfarenhet så kan det ta ett bra tag så behöver en prisvärd lösning. Frågan är bara vad man ska köpa. Ingen verkar vara nöjd med sin router när man kollar på prisjakt. Den @Emma242 köpte är rätt dyr och frågan är om jag behöver den wifi-prestandan. Sitter mest och kör videosamtal på jobbet och kollar netflix på TVn. Ingen komplicerad nätverkssetup. Sitter med köpfingret på en Huawei B535-333 men det tar emot nånstans :)
Hur länge planerar du att ha det mobila bredbandet?
Minst ett år?
 
F
OpenInfra säger jag har fiber inför nästa sommar men jag räknar kallt med att det nog tar ett år extra…
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.