Har haft problem med granne Ang llvP då den orsakade vibrationer i vårat hus
Han ville inte flytta pumpen men anmälde till kommunen Ang grannproblem tvist som dom hjälper till med
Men dom skickade ärendet direkt till
Miljöavd o där skulle dom komma ut o mäta oljudet om det var ok o debba grannen
Dom flyttade pumpen fort ca 7 meter o det vart superbra
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Taggtråd är inte förbjudet
Tror faktiskt att det är förbjudet att sätta upp, men du behöver inte ta bort den som redan finns. Är nog inte lag utan snarare kommunal bestämmelse.
 
Du kanske går i tankarna att stensätta din parkering/garageuppfart? Då är det ju bra att omgående beställa en pall med sten som placeras lite onödigt nära luftvärmepumpen.
Arbetet har du tänkt göra sent på hösten. Men till din förvåning så har stenarna frusit fast I varandra. Det var ju synd tänker du.

Annars är det ju ypperligt att förvara dina 3 plattor med öl strax framför luftvärmepumpen.
Är grannen snäll kanske hen får smaka.

Men vad vet jag.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Den sitter nu ca 1,50 upp så spaljé på 1,80 vore nog lämpligt.
J Jonasdzm skrev:
Hur högt kan man placera fläktdelen på utsidan? Jag tänker lite att grannen bara kommer höja upp den ovanför din spalje och sen får du utblåset i huvudet.
 
Intressant, hur gick ärendet till? Jag antar att gränsen är 40dB vid tomtgränsen?
H Husse02 skrev:
Har haft problem med granne Ang llvP då den orsakade vibrationer i vårat hus
Han ville inte flytta pumpen men anmälde till kommunen Ang grannproblem tvist som dom hjälper till med
Men dom skickade ärendet direkt till
Miljöavd o där skulle dom komma ut o mäta oljudet om det var ok o debba grannen
Dom flyttade pumpen fort ca 7 meter o det vart superbra
 
Såhär säger specen på utdelen för lvp
 
  • Specifikationsetikett på Mitsubishi Heavy Industries luftkonditioneringsenhet med modell och prestandadata.
lilytwig lilytwig skrev:
Tror faktiskt att det är förbjudet att sätta upp, men du behöver inte ta bort den som redan finns. Är nog inte lag utan snarare kommunal bestämmelse.
Taggtråd har jag hemma och många har klaga på det kommunen var inblandat men det är inte förbjud. Om du ha hästar jag men inte annars.,
 
B bygglov skrev:
Intressant, hur gick ärendet till? Jag antar att gränsen är 40dB vid tomtgränsen?
Det vart aldrig ngn mätning as*Ole började
Väl fatta han gjort en anmälan mot sig själv
Men det var inte ljudet från pumpen som var problemet utan att det vart vibbar resonans i min husstomme
 
B bygglov skrev:
Det är 3 m till tomtgränsen så det hade nog gått att sätta en spaljé och ändå få plats att parkera. Spaljén hade i så fall satt under stupröret till hans garage (eftersom de går över vår tomtgräns som han ”missade” när garaget byggdes för 9 år sedan). Jag antar att höjden på spaljé utan bygglov är 1,80?
Nio år sedan? Om 1 år är det preskriberat, men nu bör det fortfarande vara att se som ett svartbygge om garaget hänger över på din tomt. Om du påpekar detta för byggnadsnämnden så kanske grannen måste riva sitt garage, och vips så sitter ingen LLVP-utedel nära din tomtgräns längre!
Jag säger inte att detta är bästa lösningen, men det kan vara en lösning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
B bygglov skrev:
Intressant, hur gick ärendet till? Jag antar att gränsen är 40dB vid tomtgränsen?
40dB låter lågt. Bullerkrav brukar anges i detaljplan. Har för mig att det är vanligt med 55dB vid fasaden på bostadshuset, om inte mitt minne sviker, kan t.o.m. vara ett krav från Boverket.
 
B bygglov skrev:
Med på tomtgränsen menar jag att utblåset sitter max 5cm från tomtgränsen. Det jag undrar över är vilken typ av åtgärd jag kan vidta för att minska olägenheten. I detta fall används platsen bredvid för parkering av bil. Konsekvensen är en halv storm när jag kliver ur bilen varje dag och eventuellt extra slitage det blir på bilen.
Sätt upp ett plank på din sida, så är det löst. Du slipper se och mestadels höra eländet. Och så slipper du blåsten. Vad grannen sedan gör får stå för den.

Men säg till först, så har grannen en chans att dels flytta på den dels vända på den. Utblåset är det som skall peka in i grannens tomt.

Enklast är kanske att be grannen vända på den och sätta upp en spalje?
 
Varför inte två stora 90-graders rör ihop som fångar utblåset och returnerar det till avsändaren ?
Som en stor ostbåge.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Alla kan göra misstag, grannen kanske inte tänkte på att utedelen väsnades så mycket som den gör, och att du störs av blåsten, utan tänkte kanske "bättre jag placerar den här, istället för på baksidan". Sen kanske det inte är en bra placering oavsett, men då får man ju "göra om och göra rätt".

Prata först med grannen, påpeka att du störs av pumpens surrande och önskar att denne sätter den på en lite mer "neutral plats", t.ex. på garagets/husets kortsida istället? Då kan man ju enkelt med en skärm mot din sida dämpa ljudet ganska rejält. Sätter man upp en skärm så som den är placerad nu kommer ju värmepumpen att funka dåligt/inte alls.

Skulle grannen inte gå med på att flytta den, sätt då till att du kommer att sätta upp en skärm på sin tomt som blockerar ljudet och blåsten, och att detta antagligen kommer påverka värmepumpens funktion negativt. Om det inte ens då klarnar för grannen att denne har gjort en felaktig placering, ja då slipper du i alla fall höra på brummandet, och slippa bli förkyld när du ska meka med bilen.

/S
 
B bygglov skrev:
Jag efterfrågar en lösning på problemet utan att gå över lagens gränser ingen moralpredikan.
Du har ju all rätt att sätta ett staket på din sida (1mm in om du så vill).
Du kan ju till och med sätta ett plank (upp till 1,8m högt) om det inte är för långt från huset, men då kan du behöva grannens tillåtelse (vilket du kanske inte får...)

"Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen."

Kommer du inte åt att underhålla staketet, och grannen inte är snäll och låter dig göra det från hens tomt, så får du riva och bygga nytt med typ 10 års mellanrum isf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.