Har en ingång i ladan/häbret som är i perfekt slå-huvudet-höjd, så jag funderar på att kapa upp dörren på höjden.

Skulle det vara möjligt att kapa den övre stocken i dörren? Det är den sista stocken som går i princip hela längden av kortsidan, stocken ovan börjar några dm in på respektive sida. Röd ladugård med låg dörröppning och delvis demonterad dörr, byggarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en ladugård med låg dörröppning omgiven av trästockar och verktyg, med utsikt mot en grön äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solbacka Bygg & Måleri
  • Laddar…
Det ska inte vara nåt problem.
 
Låter bra!

Är det något att tänka på? Ska det förstärkas?

Kan inte säga att jag har tummen mitt i handen, men trä har jag inte riktigt kläm på.
 
Det går men det innebär en liten risk.

Svärden vid sidorna av dörren måste bytas mot längre och klöjson(spåret i ändträet) som svärdet sitter i måste förlängas och så skall det göras nya infällningar uppåt såsvärden sitter fast som de skall. Annars brukar stockar börja krypa ur väggen
 
Taget, tack för info!

Tog en närmare kik och nuvarande svärd verkar ha satts dit när allt byggdes, spåren som låser dem är hugget direkt i stockarna över och under.

Så då är det kapa loss nuvarande svärd, dra ut dem, såga övre stocken, såga till kant för låsning, i med nya svärd. Klart.

Tänkte försöka höja upp nedre tröskeln i samma veva så att den hamnar i höjd strax under golvet, eventuellt kanske jag till och med kan återanvända övre stocken till det.
 
Förutom att stommen kanske måste lyftas isär litet för att få dit de nya svärden
 
H heimlaga skrev:
Förutom att stommen kanske måste lyftas isär litet för att få dit de nya svärden
Min plan är att göra klösjon (?) någon cm in i den nya översta stocken och sen göra svärden några cm kortare än den nya höjden. Sedan slå i en kil under dem och låsa fast nedre kilarna och nedre delen av svärden delen med gamla stocken eller något annat passande och i samma veva bli av med tröskeln på 15-20 cm.

Det borde väl fungera?
 
Kapade upp och upptäckte att svärdet var mer rejält gjort än vad jag räknade med. Passade även på att plocka ut ena svärdet och jämna till kanten och på så vis få det att sitta ordentligt in i alla stockar. Har väl antagligen blivit en stor glipa av en anledning, så får väl se om det kommer tillbaka som ett bekymmer senare.

I alla fall, om det hjälper någon så improviserade jag ihop en lösning. Blev inte supersnyggt men det borde hålla.

Spikade fast en kloss i stocken ovan i skåran för att på så vis "låsa" nedre och övre stockarna. Högg sen ut spår för ett vinkeljärn som jag skruvade fast i väggen, det låser på så vis då fast svärdet i väggen. Täckte sist över allt med en träbit i dörrkarmen, och sen ska vinkeljärnet täckas med foder. Men tror jag kommer att ta loss träbiten och istället göra en skåra i övre stocken åt den och slå in en längre från sidan istället, tror det kommer se bättre ut.

Men nästa bekymmer som dök upp är att montera en ny dörr på plats, upptäckte då att väggen lutar utåt så det skiljer ca 4-5 cm mellan nedre och övre delen.. jag startade en ny tråd om detta, ifall någon har något bra förslag på hur jag löser det.

En bearbetad trästock med insatta klossar och vinkeljärn vid en gammal rödmålad byggnads hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av träkonstruktion med utmejslat spår och infäst kloss för att stabilisera stockar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkeljärn monterat på trästock för att stabilisera konstruktionen på rödmålad timrad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett träkonstruktion med ett improviserat förstärkning av trä och vinkeljärn monterat på en rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.