Hävd kan låta den stå kvar, men det lär väl fortfarande bli ett problem med nya bygglov man söker utan åtgärd? Eller?
 
Buford Buford skrev:
Om friggeboden flyttas, uppstår situationen att den blir ett "nybygge" med de regler, gällande avstånd till tomtgräns mm som blir tillämpliga då?
Ja, men så länge det bara är gräns mot den aktuella grannen den står mot och denne accepterar bygge fram till tomtgräns så är ju det inget problem.

Men som @Claes Sörmland konstaterade ovan är det två olika lagar vi har med att göra: lite förenklat jordabalken som reglerar frågan mot grannen och plan- och bygglagen gentemot det allmänna.

Så huruvida byggnaden blir bygglovspliktig eller måste ha grannmedgivande om den flyttas är ett sekundärt problem, då grannen på goda grunder har en väldigt stark rätt till sin mark.

Intressant är ju dock att ett relativt litet intrång på grannfastigheten gör att preskription enligt PBL blir oviktigt så länge man inte kan avsluta intrånget genom att bygga om taket snarare än att flytta boden. I synnerhet i en situation som i TS fall där man har flera parallella konflikter kan det ju bli stökigt.
 
Claes Sörmland
Eftersom att diskussionen kokar ned till att grannen vill ha bort ett taköverhäng från en bod som tränger in cirka 3 dm över fastigheten och som har gjort det i en väldig massa år så är det kanske enklast att:

1. Inte hålla frågan levande med grannen. D v s prata inte mer om det.

2. Om grannen ändå insisterar hävda att 3 kap. 12 § JB finns som lösning på detta och att du är beredd att betala t ex 100 kr om året för intrånget som taket gör.

3. Eftersom flytt är svårt, går det att minska taköverhänget så det inte går över tomtgränsen?

Vad gäller den sista frågan så kan det vara värt att fundera på om grannen egentligen bryr som om detta taköverhäng eller om det egentligen handlar om att grannen vill få bort byggnaden som står på din fastighet?
 
Tack för alla kloka svar!
Här kommer lite mer bakgrund. Grannsämjan är sekundär i det här fallet då det handlar om ett mindre fastighetsbolag som som är byggherre och som bygger radhus bakom oss. Det här är ett bygge som jag (och mina grannar) har protesterat mot i ett antal år utan framgång.

Nu är bygget i full gång och de har gjort markarbeten och grunder bakom oss sedan i november -21. Min friggebod är inte i vägen på något vis förutom solmässigt på morgonen för en radhusinnehavare. Byggherren ringde mig och hävdade att markentreprenören sagt att den riskerar att undermineras om den inte flyttas. Jag tog reda på vem entreprenören var och ringde upp platschefen som i sin tur sa att han INTE ser det som ett problem/risk.

Min slutsats är alltså att byggherren gör det här som en "hämnd" för att jag varit drivande i att skjuta upp hennes bygge i 2,5 år.

Jag tänker också på (som någon skrev) att om jag flyttar stugan räknas den som ett nybygge och då har jag helt enkelt ingen plats att ställa den på tomten. Det finns ingen plats 4 m från tomtgräns där den går in. Det är väldigt små tomter.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R ribban79 skrev:
Tack för alla kloka svar!
Här kommer lite mer bakgrund. Grannsämjan är sekundär i det här fallet då det handlar om ett mindre fastighetsbolag som som är byggherre och som bygger radhus bakom oss. Det här är ett bygge som jag (och mina grannar) har protesterat mot i ett antal år utan framgång.

Nu är bygget i full gång och de har gjort markarbeten och grunder bakom oss sedan i november -21. Min friggebod är inte i vägen på något vis förutom solmässigt på morgonen för en radhusinnehavare. Byggherren ringde mig och hävdade att markentreprenören sagt att den riskerar att undermineras om den inte flyttas. Jag tog reda på vem entreprenören var och ringde upp platschefen som i sin tur sa att han INTE ser det som ett problem/risk.

Min slutsats är alltså att byggherren gör det här som en "hämnd" för att jag varit drivande i att skjuta upp hennes bygge i 2,5 år.

Jag tänker också på (som någon skrev) att om jag flyttar stugan räknas den som ett nybygge och då har jag helt enkelt ingen plats att ställa den på tomten. Det finns ingen plats 4 m från tomtgräns där den går in. Det är väldigt små tomter.
Då är det nog bara att skjuta på frågan och se till att markentreprenören inte sabbar din fastighet. Snart säljs radhusen och exploatören är borta.

Förstår om exploatören försöker få bort din bod om det gör deras objekt lättare att sälja.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du skiver att den är ett svartbygge, men också att det är en Friggebod. Har du flera bodar som gör den till ett Svartbygge, och är detta i så fall den sist uppförda.? Att den står nära tomtgräns gör den ju inte till ett svartbygge med automatik. Det räcker med att den som uppförde den har ett medgivande från den tidigare grannen. Vilket kan varit muntligt, Att den uppfördes och stod där utan invändning i 15 år, får man väl tolka som att det fanns ett medgivande.

Kommuners "rekommendation" att be om skriftligt medgivande tolkar jag främst som viktigt i frågor då en granne hastigt ångrar sig kanske under uppförandet, elelr ganska snart efter etc.. I ett så här gammalt case lär det vara överspelat.

Den nya grannen har ju köpt tomten utifrån att det står en friggebod, svartbygge eller ej. Har den som uppförde den gjort det i samråd med tidigare ägare, så får han nog finna sig i det..

Sen kan man ju alltid erbjuda grannen att flytta in den 50 cm, om han vill bekosta och genomföra det. Det skulle jag dock aldrig göra om den är bygglovspliktig, mao faktiskt är ett svartbygge, tex pga att den är >15 m2, eller att det finns totalt mer än >15m2 komplementbyggnader på tomten etc... I samma sekund den flyttas så borde den bli ett nybygge som faller under ny preskriptionstid.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
R ribban79 skrev:
Byggherren ringde mig och hävdade att markentreprenören sagt att [friggeboden] riskerar att undermineras om den inte flyttas.
Det här tycker jag ändå att du ska vara vaksam på. Ändrar grannen marknivån så att din mark riskerar att erodera är det hennes ansvar.

Det må vara orättvist i hennes värld då det sannolikt är en tidigare ägare till din fastighet som skapat nuvarande läge, men det är inte ditt fel eller problem.

Så menar hon att marken är i fara så be att få skriftligt på det, eller att hon redan nu sätter upp L-stöd om hon avser att ta bort slänten.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M Mangebang skrev:
Dessutom har den stått där så länge att den skyddas av hävd. Gäller även om den står på granntomten. Såvida inte grannen protesterat tidigt mot placering och kan bevisa det.
M Mangebang skrev:
Dessutom har den stått där så länge att den skyddas av hävd. Gäller även om den står på granntomten. Såvida inte grannen protesterat tidigt mot placering och kan bevisa det.
Mangebang: hur insatt är du i det där med hävd? Nu stötte jag på en åsikt som sa att hävd bara är applicerbart gentemot kommunen. INTE mot tredje part som t ex köparen av tomten bakom mig. Vet du något mer om det?
 
Vid köp av en bebyggd tomt bör köparen kontrollera vad gränser går. Går inte att förklara sej att man inte visste vad man köpte..... jag tycker boden ska flyttas. Eller är det tillåtet att den som bygger först får brädda ut sej över tomtens gränser och grannen får bara finna sej i och snällt acceptera intrånget.
 
Redigerat:
R ribban79 skrev:
Mangebang: hur insatt är du i det där med hävd? Nu stötte jag på en åsikt som sa att hävd bara är applicerbart gentemot kommunen. INTE mot tredje part som t ex köparen av tomten bakom mig. Vet du något mer om det?
inte alls insatt. Min kompis som är erfaren jurist ((35år i yrket minst)sa att om någon bygger en bod på din tomt och du inte protesterar har du efter några inte möjlighet att göra det. Finns ju många vägar och badplatser markägaren nog skulle vilja ta bort men som finns kvar då de funnits länge. De skyddas av hävd,
 
G gaia skrev:
Vid köp av en bebyggd tomt bör köparen kontrollera vad gränser går. Går inte att förklara sej att man inte visste vad man köpte..... jag tycker boden ska flyttas. Eller är det tillåtet att den som bygger först får brädda ut sej över tomtens gränser och grannen får bara finna sej i och snällt acceptera intrånget.
I det här fallet föreligger det dock lite oklarheter huruvida ett intrång har gjorts eller inte. Byggnader ses normal som 2-dimensionella och boden står ju på min mark. Däremot hänger ungefär 1,5 takpanna in på grannens fastighet. I värsta fall skulle jag säkert kunna skära av det hörnet på taket och då finns det inget intrång alls. Så frågan är om grannen då har samma "rätt" att kräva att jag ska flytta boden 4,5 meter från tomtgräns??
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Nej, gör du rättelse så att du inte längre gör intrång på grannfastigheten så lär inte grannen kunna klaga på placeringen av boden. Rent tekniskt är det en preskriptionsfråga snarare än en hävdfråga, men det kan väl kvitta när det kommer till vardagsspråket.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.