Har en Mccullough M115-77 årsmodell 2014. Nu när den ska ut efter vinterförvaringen rullar den varken framåt eller bakåt när man petar i växeln. Trodde det var remmen som spökade så har monterat ner hela klippaggregatet, men remmen snurrar på när man lägger i en växel. Och remmen verkar spänd och ligga runt kuggarna undertill som bruksanvisningen vill att det ska se ut. Det är även full snurr på drivhjulet bak eller vad det kallas.

Jag vet inte om detta är ledtrådar men har tidigare haft problem med att lägga i parkeringsbromsen och under vintern har vänster bakhjul varit avtagit för punktering, men tänker att den driver på båda hjulen bak.
 
N Nybyggaren12345 skrev:
Har en Mccullough M115-77 årsmodell 2014. Nu när den ska ut efter vinterförvaringen rullar den varken framåt eller bakåt när man petar i växeln. Trodde det var remmen som spökade så har monterat ner hela klippaggregatet, men remmen snurrar på när man lägger i en växel. Och remmen verkar spänd och ligga runt kuggarna undertill som bruksanvisningen vill att det ska se ut. Det är även full snurr på drivhjulet bak eller vad det kallas.

Jag vet inte om detta är ledtrådar men har tidigare haft problem med att lägga i parkeringsbromsen och under vintern har vänster bakhjul varit avtagit för punktering, men tänker att den driver på båda hjulen bak.
Förmodligen är något i din transaxel trasigt. Dessa byggs av Hydro Gear

Finns firmor som reparerar och renoverar dessa, men är du mekig av dig kan du beställa reservdelar på nätet.
 
  • Gilla
Trudelutt667
  • Laddar…

Bästa svaret

På vissa klippare så finns en kil ute vid hjulen som kopplar ihop hjulet med axeln. Kan ju vara värt att kolla ifall axeln snurrar men inte hjulen. Om den tappats bort när hjulet var av.

Edit: Differentialen i bakaxeln gör ju så den driver på det hjulet som går lättast
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
På vissa klippare så finns en kil ute vid hjulen som kopplar ihop hjulet med axeln. Kan ju vara värt att kolla ifall axeln snurrar men inte hjulen. Om den tappats bort när hjulet var av.

Edit: Differentialen i bakaxeln gör ju så den driver på det hjulet som går lättast
Det var kilen den låg på golvet där jag skruvat av däcket. Nu är den på plats maskinen går som vanligt. Tack alla!
 
  • Gilla
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
Hej Martin,

Ditt inlägg angaende "kilen" räddade mig fran att skick in en akgrasklippare pa reparation till en kostnad av atskilliga tusenlappar.

Det är helt uppenbart när man ser tillbaka, men totalt omöjligt att första, nar klipperen helt plötsligt inte far in en växel.

Tack

Ragnar Möller
 
  • Gilla
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.