Jag behöver flytta ut klacken vid öppningen i garaget. Det har tidigare suttit en takskjutport där men nu ska där dit slagport. Slagporten måste flyttas ut i nivå med fasaden och så behöver jag "bygga" på den befintliga klacken med 10cm.

Hur gör jag på bästa sätt? Bygga på med betong? Vilket underlag behövs? Höjden på klacken är cirka 6cm.
 
Gräv ur en limpa framför plattan, borra i 12 mm järn cirka c/c 150-200 i mellan rum. Borra med tolvans borr sen är det bara dunka in armeringen. Låt järnen sticka ut 8 cm och cirka 100 mm in i betongen. Dra sen ett längsgående järn ovan dem här dubben du satt. Dubben ska placeras 5 cm djupt. Är du duktig på gräva behöver du ingen form, är du inte duktig på gräva formar du insidan med en 22x95 bräda. Köp några säckar frysbeständig betong, blanda häll i, återställ sen e du hemma.

Notera att om du har marksten utanför kan det va en bra ide att göra en upplagslack på betongen som översta plattan vilar 20-25% av plattan på.
Då slipper du sättningar och ohåller en jämn nivå.
Fundera även på att köpa en kantskoning, typ 50x50 L-profil med kramlor för ingjutning. kanten kommer inte klara sig oskyddad om det går trafik.
Och sätter du inte kantskoning avsluta med trekantslist i framkant.
Lycka till!
 
  • Gilla
HerrLindon
  • Laddar…
Gör klacken 100 mm djup glömde jag säga. 6 cm är i det tunnaste laget.
 
  • Gilla
HerrLindon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.