M Maestrono skrev:
Låter som rena rånet. Lägg upp ritningar här så lär du få hjälp helt gratis.
M Maestrono skrev:
Låter som rena rånet. Lägg upp ritningar här så lär du få hjälp helt gratis.
Det gäller väggen för den röda markeringen, att ta bort helt eller delar för att öppna upp lite mellan kök och vardagsrum. (rakt kök)

Eventuellt också delar av andra väggen, blå markering för att få ytterligare utrymme för ett ev. L-format kök.

Invänding ritning 1:50
Utvändig/fasad 1:100

Något som går att säga med säkerhet bara genom att titta på dessa ritningar?
 
  • Arkitekturritning av en våning med röda och blå markeringar för potentiella väggändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av ett tvåvåningshus från olika vyer, inklusive sektion och fasader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr kan man inte säga så mycket med hjälp av dessa ritningar. Man behöver veta mer om hur huset är byggt. Typ av takstolar, typ av bjälklag mm. Det bästa är om det finns en teknisk beskrivning. Byggår är alltid en viktig uppgift.
 
  • Gilla
Martin_jkpg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tyvärr kan man inte säga så mycket med hjälp av dessa ritningar. Man behöver veta mer om hur huset är byggt. Typ av takstolar, typ av bjälklag mm. Det bästa är om det finns en teknisk beskrivning. Byggår är alltid en viktig uppgift.
Tack för hjälp!

Teknisk beskrivning verkar vara klurigt att få fatt i, detta är allt jag fått ut via bygglovsarkivet. Byggår är 1976.

Vad är alternativet, få dit en konstruktör att kolla på plats?
 
Ja, utan bra ritningar och beskrivningar måste en kompetent person se huset på plats. Vissa undersökningar kan du göra själv, t.ex. ta dig upp på vinden och fota takstolarna. Du bör också kunna ta reda på vad bjälklagen består av, trä eller betong. Om det är trä kan du göra ytterligare undersökningar för att ta reda på golvbjälkarnas riktning. Sedan kan du ju fråga grannen om hon/han har några ritningar.
 
  • Gilla
Martin_jkpg
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skickat tips på den konstruktör i norra Sthlm jag använde mig av i PM
Skulle också gärna få info om konstruktör i sthlm då jag har ett projekt på gång.
 
Hej kan du snälla skicka den vidare till mig också står inför exakt samma problem :(
 
Hej, söker också konstruktör i Södra Skåne om någon har något tip.

tack!
 
C Cookiiee skrev:
Hej, söker också konstruktör i Södra Skåne om någon har något tip.

tack!
Hej, vi hade samma fundering fast i Göteborg från ett år sen och kom i kontakt med företaget Villcon som jag kan varmt kan rekommendera, de var både snabba och smidiga! Som jag förstod det gör dem jobb i hela Sverige så hade kanske kunnat funka för er också?

Skriver med kontaktuppgifterna här:
Adrian Fernandes
0735 239219
adrian@villcon.se
 
Hej,

Jag bor i söderort i Stockholm i och vill göra en dörr öppning mellan kök och vardagsrum i en "semibärande"/bärande vägg (i lägenhet).
Jag undrar ifall någon har erfarenhet av ett liknande projekt och kan tipsa om antingen totalentreprenad eller konstruktör, håltagare och kontrollansvarig?

Tack på förhand
Martin
 
C Cookiiee skrev:
Hej, söker också konstruktör i Södra Skåne om någon har något tip.

tack!
Fick du nånsin fatt i nån bra konstruktör i Skåne? Han som alla tipsar om har lagt ned sin verksamhet.
 
N NinaWr skrev:
Fick du nånsin fatt i nån bra konstruktör i Skåne? Han som alla tipsar om har lagt ned sin verksamhet.
Hej,
Jag tog ner en bärande vägg för ett par år sedan och fick tag på en konsult som gjorde alla beräkningar och ordnade ritningar till ett bra pris. Detta är i nordvästra Skåne. Men skötte allt via mail, smidigt och enkelt
 
RoHa72 RoHa72 skrev:
Hej,
Jag tog ner en bärande vägg för ett par år sedan och fick tag på en konsult som gjorde alla beräkningar och ordnade ritningar till ett bra pris. Detta är i nordvästra Skåne. Men skötte allt via mail, smidigt och enkelt
Åh tack så mycket för snabbt svar! Har du lust att skicka kontaktuppgifter? :)
 
N NinaWr skrev:
Åh tack så mycket för snabbt svar! Har du lust att skicka kontaktuppgifter? :)
Du har pm
 
  • Gilla
NinaWr
  • Laddar…
Hej!
Härligt att den här tråden varit igång i snart 4 år, jag har läst igenom och bor i Malmö och skulle behöva exakt den hjälp med kontakt som övriga beskriver gällande bygginjengör och KA, gärna tips på entreprenörer som gör detta för vettig peng också.

Tacksam för alla tips!
 
E EmilEngvall skrev:
Hej!
Härligt att den här tråden varit igång i snart 4 år, jag har läst igenom och bor i Malmö och skulle behöva exakt den hjälp med kontakt som övriga beskriver gällande bygginjengör och KA, gärna tips på entreprenörer som gör detta för vettig peng också.

Tacksam för alla tips!
Hej,

samma läge här - lyckades det dig att hitta en bra konstruktör ?

Mvh
Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.