F fribygg skrev:
Jag är 50år och vill inte hålla på med upprepade fönsterbyten så därför är fönster som går att underhålla det enda alternativet för mig. Om de kostar 3 eller 6 tusen styck är inte så avgörande.
Hahaha :) Jag är äldre och tänker varken underhålla eller sätta fönster själv. Därför är plast det enda vettiga, säger jag :) Vad gäller priset håller jag med dig.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hahaha :) Jag är äldre och tänker varken underhålla eller sätta fönster själv. Därför är plast det enda vettiga, säger jag :) Vad gäller priset håller jag med dig.
Håller dina plastfönster 25 år? Räcker de din levnad?

Att själv kontinuerligt underhålla och byta de som behövs bytas efter kanske 50 eller 75 år ser jag som en förutsättning för ekonomiskt husägande, annars riskerar man ju komma i den här tråden bland de som betalar en upplånad årslön för fönsterbyte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Håller dina plastfönster 25 år? Räcker de din levnad?

Att själv kontinuerligt underhålla och byta de som behövs bytas efter kanske 50 eller 75 år ser jag som en förutsättning för ekonomiskt husägande, annars riskerar man ju komma i den här tråden bland de som betalar en upplånad årslön för fönsterbyte.
https://infonster.se/pvc-foenster/515-oppningsbart-2-luft-fonster.html

Japp. De håller troligen längre än så också.

Att det behövs underhåll ser jag som en svaghet. Om 30-40 år så har det kommit nya produkter med långt bättre prestanda och då kan det vara vettigt att byta ändå. Dock vill jag inte behöva skrapa och måla x ggr fram tills dess. Det är så jag resonerar. Tror du att du vill stå och skrapa och måla fönster r du är 70?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
[länk]

Japp. De håller troligen längre än så också.

Att det behövs underhåll ser jag som en svaghet. Om 30-40 år så har det kommit nya produkter med långt bättre prestanda och då kan det vara vettigt att byta ändå. Dock vill jag inte behöva skrapa och måla x ggr fram tills dess. Det är så jag resonerar. Tror du att du vill stå och skrapa och måla fönster r du är 70?
Nä skrapa gillar jag inte så jag kör linoljefärg underhåller ofta med halvolja, måla ett fönster den1:e maj tror jag att jag kan fortsätta med hela livet, om jag förmår bygga ställnig som 70 åring är tveksamt, men bågarna går ju att lyfta in om man fortfarande äger fastigheter med mer en ett plan.
 
F fribygg skrev:
Nä skrapa gillar jag inte så jag kör linoljefärg underhåller ofta med halvolja, måla ett fönster den1:e maj tror jag att jag kan fortsätta med hela livet, om jag förmår bygga ställnig som 70 åring är tveksamt, men bågarna går ju att lyfta in om man fortfarande äger fastigheter med mer en ett plan.
Jag föredrar att inte behöva göra någonting alls utan endast göra det jag vill och väljer :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tekniskt sett håller pvc fönster länge, Rise har gjort flera tester inkl ett långlivstest. Så sett ur det perspektivet är pvc ett bra val.

Det är heller inte ovanligt att leverantörerna kan erbjuda lite mer ”extra” än de vanliga lösningarna vi är vana vid i Sverige.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt ärligt. Tycker du verkligen det är ok att kalla någon ett så motbjudande ord för att de inte delar din "alldeles utsökta och raffinerade smak när det kommer till fönster"?
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt ärligt. Tycker du verkligen det är ok att kalla någon ett så motbjudande ord för att de inte delar din "alldeles utsökta och raffinerade smak när det kommer till fönster"?
Börja grina.
Jag skrev med en smiley bakom för att det var lite skämtsamt menat men med en pik till de som valde tidiga plasten. De förlorade en hel del fönsteryta och fick skitfula fönster som öppnades inåt.

Jag köpte trä med ALU utsida målad ral 9011. Hur kunde du veta att jag hade bra smak?

"Berget Snålkuk stupar brant mot sjön Saggat"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Relining skrev:
Börja grina.
Jag skrev med en smiley bakom för att det var lite skämtsamt menat men med en pik till de som valde tidiga plasten. De förlorade en hel del fönsteryta och fick skitfula fönster som öppnades inåt.

Jag köpte trä med ALU utsida målad ral 9011. Hur kunde du veta att jag hade bra smak?

"Berget Snålkuk stupar brant mot sjön Saggat"
Du framstår ju inte som någon som har koll direkt. Det finns träfönster som öppnas inåt, och det finns pvc fönster som öppnas inåt.
Men det finns även H-hängda, utåtgående, sånadär multiöppningsbara som man inte kan stava till och alla andra varianter.

Hur ett fönster öppna bestäms inte av vilket material det är av (förutom i vissa varianter där det tex blir för tungt med ett visst material) utan av vilken typ av öppningsmekanik man väljer.
 
  • Gilla
gefledala och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man renoverar ett slott eller annat, så förstår jag att det kostar en hel del, men en vanlig villa? Nope. Det köper jag inte. Man kan absolut räkna på pris per enhet (i mitt fall så handlar det tex även om 2 fullglasdörrar och ändå är priset inte högre än absolut max 4 kkr per enhet utslaget). Det är treglas med argon (då det inte kostar speciellt mycket mer). Så nej, det som redovisats som jag läst är fantasi- och ockerpriser. Ingenting annat.
Skåne ligger närmare Danmark, som har ytterligare billigare fönster av kvalite
T.o.m Velfac trä/aluminium fönster är lilvärdiga Elit trä-fönster.
 
M molndal skrev:
Skåne ligger närmare Danmark, som har ytterligare billigare fönster av kvalite
T.o.m Velfac trä/aluminium fönster är lilvärdiga Elit trä-fönster.
Det må vara så, men lösningen är ändå inte att acceptera ockerpriser. Då löser man det på annat sätt. Jag gör i alla fall.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Kul med så stort engagemang i tråden! Nu står faktiskt fönstren på min uppfart och därmed har jag ett facit på i vart fall materialkostnaden. Som tack för ert intresse och för att underlätta kommer här min summering hittills.

Efter att ha gått igenom de olika leverantörerna så föll valet på Traryd (samma tillverkare som SP men slät profil istället för allmoge). De hade bäst kombination av pris, kvalité och flexibilitet så jag bedömde dem som mest prisvärda utifrån mina krav. Andra som jag tittat på är Elitfönster, Outline, Nordiska Fönster, Ekstrands, Mockfjärds, Velfac, Älvdalsfönster, Kronfönster. Ekstrands är min givna tvåa då de hade en ännu större flexibilitet och upplevdes även ha lite bättre finish, men styvt 75 000 kr dyrare för snarlik produkt kunde jag inte motivera.

Kostnadsmässigt började det på 102 000 kr innan jag gick loss på diverse tillval och anpassningar för att slutligen landa på 117 000 kr. Det blev tvåfärgsmålade fönster, NCS-0500 invändigt och lasyr utvändigt samt utan fingerskarvat virke. Dropplist speciallackad i matchande kulör, solskyddsglas på sydsidan, laminerade glas på inbrottsutsatta platser, och lite annat småfix.

Förutom att välja rätt fönster är det viktigt att hitta rätt återförsäljare då deras prissättningar skiljer sig rejält. Prissättningen är generellt ungefär som svart magi. Min snickare har med samma underlag begärt offert från sin leverantör som är en av de vanliga byggkedjorna och deras inköpspris ex moms var högre än det pris jag fått ink moms, sen skulle ju både leverantören och snickaren ha lite påslag. Även säljaren från Ekstrands var förundrad över mitt pris och sa att om jag kunde få fönstren för det priset så skulle jag slå till, han hade själv gjort samma sak trots att han säljer Ekstrands.
 
  • Gilla
gefledala och 1 till
  • Laddar…
Håller med de som tycker att fönster är ljöjgt dyra.

Söker billigare alternativ från er med erfarenhet.
Kanske passa på med en lillsemester till tysklad/polen på köpet
Just nu ligger Velfac högt på förslagslistan.


Glaset - som är det avancerade i produkten -är den billiga biten.
Att frösa till några reglar med "automat fräsar", skruva dit standard beslag som finns i tusental och lägga in en standard ruta- skall inte kosta 6-7000.

Kartellbildningen är total.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Tittade just på "norrlandsfönster"

Riktpris för standard 10x10 öppningsbart 3-glasfönster är 10.000kr.(tiotusen kronor)
Riktpriset för 10x12 = 11.000kr.

Skrämmande och tom. Skrattretande.
(Ja det finns rabatt 50% - vilket bara visar det lökliga)

Det är som att jämföra svenska och tyska priser på bilreservdelar när det kostar 4ggr mer i Sverige.
Generalagenterna badar i pengar.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
M Monteras skrev:
Håller med de som tycker att fönster är ljöjgt dyra.

Söker billigare alternativ från er med erfarenhet.
Kanske passa på med en lillsemester till tysklad/polen på köpet
Just nu ligger Velfac högt på förslagslistan.


Glaset - som är det avancerade i produkten -är den billiga biten.
Att frösa till några reglar med "automat fräsar", skruva dit standard beslag som finns i tusental och lägga in en standard ruta- skall inte kosta 6-7000.

Kartellbildningen är total.
Schüco ska vara ett bra alternativ till Velfac, men bättre pris :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.