Jag hade nog gått för tryckimp trall ändå. Skaffa en bra tvätt och såpa så håller det i många år.
Själv har jag nån bang kirai runt poolen och det blir stickor efter ett par år bara.
Men som båtägare är jag sjukligt förtjust i nåtad teak, så varför inte en pvc-variant: https://www.flexiteek.se/
Tvätta av på våren och njut :cool:
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
[länk]

Men vad är det för fel på tryckimpregnerat? Jag tvättar bara våran trall vartannat år, har aldrig oljat den och den är hur fin som helst. Olja ska man för övrigt undvika på trall som torkar ur har jag fått lära mig då oljan binder smuts och får allt att mörkna. Du får ingen märkbar ökad livslängd om du oljar en tryckt trall utan det är mest estetiskt.

Undvik lärk och ek. Det är trädslag som jag vet ger en oskön yta med åren, stickor och flisor kommer gärna upp.


Om jag fick välja utan att tänka på priset så blir det mahogny eller teak som får rejält med båtfernissa på sig...
Har nu pratat med många, och det verkar ju faktiskt som att tryckimpregnerat inte är ett så dåligt val i alla fall. En fråga där är: Nytt tryckimpregnerat ser ju inte så kul ut, om man börjar med att olja en gång med pigment, får man då det problem du tar upp? Blir det bäst om man bara låter det vara?
 
  • Gilla
Erfan80
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag hade nog gått för tryckimp trall ändå. Skaffa en bra tvätt och såpa så håller det i många år.
Själv har jag nån bang kirai runt poolen och det blir stickor efter ett par år bara.
Men som båtägare är jag sjukligt förtjust i nåtad teak, så varför inte en pvc-variant: [länk]
Tvätta av på våren och njut :cool:
Intressant om Bankirai, stickigt är ju verkligen inte kul. Nåtad teak är så grymt, jag har det i badrummet faktisk hahaha!
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Hade jag haft obegränsad budget och inte behövde tänka på miljön, hade jag valt Teak eller IPE
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kanske lägga ett tunt lager med microcement?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ek ger lätt stickor.
Jag har ek. Inte en sticka. Dock bara fem år gammalt.
 
  • Gilla
eritor66
  • Laddar…
Ipe trall med dold infästning.
 
  • Gilla
Ugglan80 och 1 till
  • Laddar…
Kolla in linoljad Älvdalstrall den är skön. :love:
 
  • Gilla
eritor66
  • Laddar…
Är det inte i Sverige lägenheten ligger? Kan komma på en kanske två gånger som det vart förvarmt att ens kunna gå på stenplattor. Och då är jag ändå 41år och har ett friskt minne.

Det lagrar dock värmen betydligt bättre så kvällarna blir längre.

Jag skulle kört på sten.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är det inte i Sverige lägenheten ligger? Kan komma på en kanske två gånger som det vart förvarmt att ens kunna gå på stenplattor. Och då är jag ändå 41år och har ett friskt minne.

Det lagrar dock värmen betydligt bättre så kvällarna blir längre.

Jag skulle kört på sten.
Det är nog det vanliga i Sverige, men den här ligger smack i solen utan skugga med stora fönster som reflekterar ner ytterligare värme, så just här tror jag det blir för varmt.
 
Ät väl bara att välja en sten som är ljus? Svart blir nog varmt, men typ sandfärgad klinker lär ju funka. Kan ju alltid ta en liten provbit och låta ligga där en solig dag och se hur det blir.

Har själv granitkeramik i vit marmor imitation på vår balkong i söderläge, funkar fint.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Nackdelen med sten är väl snarare att det är kallt de övriga 9 månaderna på året.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tror på trall av NTR fura sol INTE oljas.
Bara såpass/lutas vår och någon gång på sommaren.
Olja lägger sig som en fet hinna ovanpå, gör träet mörkt/onaturligt och gör att det torkar långsamt efter häftigt regn.
 
  • Gilla
eritor66
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror på trall av NTR fura sol INTE oljas.
Bara såpass/lutas vår och någon gång på sommaren.
Olja lägger sig som en fet hinna ovanpå, gör träet mörkt/onaturligt och gör att det torkar långsamt efter häftigt regn.
Börjar faktiskt luta åt detta.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
komposit trall. dock i högst kvalitet, inget billigt från ladorna. 1000 kr per m2 för ytskikt. bara spola av med högtryckstvätt, ingen olja. inga stickor...
 
  • Gilla
eritor66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.