Hej!

Är helt oerfaren när det gäller byggnationer så jag skulle vilja be om lite råd från er som kan...

Tänkte bygga ett garage till mitt nya hus. Det är endast 8m mellan hus och tomtgräns. Har pratat med kommunen som äger tomten bredvid och jag kan kanske få bygglov för 1m från tomtgräns.

I dagsläget har jag ett bygglov på ett garage med dim. 3,9x9m. Men då jag både tycker att denna dimension är för lång och för smal för min tomt/smak har jag istället tänkt mig en garagedimension på 5x7,2m (alt. 5x8,4m men jag tror stadsplanen har max 40kvm så då är det kört).

En annan stor anledning till att jag vill ha ett kortare garage är att berggrunden börjar visa sig ju längre in i tomten man kommer. Med den befintliga ritningen handlar det om ca 6kvm med högsta punkten under 1m som måste sprängas bort. Om jag kortar garaget med 2m blir det istället 2kvm med högsta punk under 0,5m. Vet inte om detta spelar någon större roll när man ändå har sprängaren här? Eller skall man köra snigeldynamit?

Dessutom har jag funderingar på loft-garage, för att utnyttja den dyra marken maximalt (har dock inte förankrat detta med kommunen än...).

Efter lite undersökningar i dessa forum fastnade jag för Arlanda Snickeri. Delvis för att de kör med öppna/fasta priser och delvis för att det ligger hyfsat nära mitt hus som ligger i Sollentuna norr om Stockholm.

Deras loftgarage om 5x7,2m har följande kostnader:

Grundpris: 107000
Montering: 25800
Grundmålning: 6400
Isolering: 14400
Mont. av iso.: 15200
Port: 0
Frakt: 3000
Bygglovsritn. 1500
Grundelement: 19400 (fiberduk, cellplast, armering etc.)

Grundarbeten:
Grundplatta: ??? (betong inkl. arbete)
Sprängning: ???

Övrigt:
Eldragning: ???
V/A: ???
Utsättning: 1300

Totalt: 194000

Vad kan man anta att kostnaden för ovanstående frågetecken kan bli? Jag förstår att sprängningen är ett stort frågetecken men resten borde man kanske kunna få fram hyfsade siffror på...

Vilka övriga kostnader har jag missat?

mvh,

Peter
 
Alltså...

Du är redan nu uppe i nästan 200' och då har du ingen grund, el eller V/A (saker som kostar med än dom syns)...

Skulle tro att du hamnar mellan 250-300' innan du kan köra in bilen.

Jag tycker det låter dyrt. Ingen annan som tycker det? Fast det kanske är gällande priser i "stor-stan"...

/V
 
vojma skrev:
Du är redan nu uppe i nästan 200' och då har du ingen grund, el eller V/A (saker som kostar med än dom syns)...
Ja inte känns det billigt iaf. I priset ingår ju "grund element", dvs cellplast, duk, armering, distanser, skarvplåt etc. Som jag förstår är det "endast" betongen samt arbetet som saknas, så helt utan "grund" är jag inte. Däremot har vi el samt eventuell V/A.

vojma skrev:
Skulle tro att du hamnar mellan 250-300' innan du kan köra in bilen.
Jag kan ju välja ett billigare garage som inte är loft vilket ger ett pris på 149.800 för samma saker som jag valt ovan, typ 44.000kr billigare.

vojma skrev:
Jag tycker det låter dyrt. Ingen annan som tycker det? Fast det kanske är gällande priser i "stor-stan"...
Kanske... hade jag lite mer kunskap samt lite "byggarkompisar" så skulle jag väl kunna ta bort monteringskostnaderna och grundmålningen (~40.000kr). Men eftersom jag inte har det har jag inte så mycket val.

Vad kostar betong per kvm?

Hur lång tid tar det att montera grunden innan betongen kan hällas i?

Någon som har erfarenhet om hur mycket en elinstallation i ett liknande garage kan kosta?

Fick just reda på att Arlanda Snickeri är uppbokade t.o.m. mitten av oktober... blir bråttom om man skall få upp ett garage innan vintern!
 
Här ett kalkyl från Örebro-Län för 4m³ Betong
det var mars 2006 då.

Betong C25/30 25 S4 910:-/m3 x 4 = 3640:-
Transport 1025:-
20 minuter Lossn med ränna som når 6 meter = 300:-
Totalt blir det ca 4965:- exkl moms
Inkl moms ca 6210:-

För mit garagebygge på 60m² blir det nog 10.000 för grus & grävning
plus 11.000 betong plus 5000 kompisens "arbetstid/hjälp"

Förhoppningsvis !!!!

Sen kan du gå in på K-Rauta och Byggmax´hemsidorna när du
har materialbehovet klart och räkna med deras priser för virke,
tegel, takplåt, tjärpapp, mm mm

Spikar du ihop bygget själv eller med grannens hjälp har du garagen
byggt i lösvirke på någon vecka för 60.000 - 75.000 .

Söka tid hos kiropraktorn i förväg :))

25.000 - 30.000 för plattan
60.000 - 75.000 för det där som kommer att stå på plattan

Slutnotan blir nog inte mindre än 105.000 för 60m² garage.

Tyvärr

Hobbit
 
Blir bara lite betänksam näör jag läser att du vill ah ett 5 m garage i en 8 m lucka...

Brandskyddet kräver ju motstånd mot brand i 30 Min (eller om det är 60 min tom), kommer inte ihåg huruvida det är EC30 eller 60 på rak arm. Detta innebör minst 4 meter mellan byggnaderna. Jag fick flytta min gäststuga på landet på ritningen pga detta...

In mot grannen kan du få ett grannmedgivande om 1 m mot hans gräns (Om han ger det och kommunen sen gpdkänner detta !)

Men sen skall du ju ha 4 meter till ditt hus också, alternativt inte något fönster som vätter åt det hållet och ingen dörr, alt. brandskyddsklassad dörr också...

Bara så du tänker på och tar upp detta med kommunen också . . .

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.