Hej

Vi funderar kring olika sätt att få insynsskydd.

Vi har fällt många träd nyligen då vi gjort om tomten och fått en del björkstammar över som vi sågat i 2m-längder. Blandade diametrar 8-20 cm. Tanken är att det ska bli ved i framtiden men i dagsläget behöver de bara förvaras då vi har fullt i vedförrådet.

Så igår fick jag idéen att man kanske kan använda de som ”plank” genom att ställa de upp och sätta ihop de på något sätt så det bildar en vägg.

- Är det någon som provat något liknande?
- Hur sätter man lättast ihop stockarna och hur fäster jag i backen för att de inte ska välta?
- Hur länge kommer stockarna att hålla innan de inte längre är fina att titta på?
- Är det fortfarande bra vedmaterial av stockarna om säg ~5 år?

Jag tänker att det är bra att få upp de lite ovan marken samt att behandla sågytorna med någon impregnering iallafall. Längden på väggen kanske kommer bli 2-4 meter när vi satt ihop alla stockar.

Bygglov och kommunikation med grannen är inget problem.

Vänliga hälsningar Axel
 
Björk är ett av de träslag som ruttnar först om det finns utomhus...

Man kanske kan förlänga livet en stund med impregnering och ett tak och fritt från markkontakt men livslängden blir nog inte så lång ändå.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B
Björk på stock brukar ruttna förvånansvärt fort. Möjligtvis kan det funka om du barkar av dem delvis, men jag skulle gjort ved, förvarat på lastpallar med tillfälligt tak om vedboden inte räcker till.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det lär inte vara någon vidare ved i stockarna om du låter dem stå oskyddade i fem år.

Jag håller med BSOD, gör ved av stockarna om nu det är planen och förvara dem på lastpall med tak över. Trapetsplåt är rätt billigt och håller för din applikation.
 
Gör ved av dem genast, du kan ju stapla en "mur" av klabbarna, krönt med lite plåt, takpapp el dyl. Typ nedan (funnet på Pinterest):
Staplad vedmur täckt med svart takpapp, med en bänk framför och gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Barkad björk ruttnar inte om den får torka under något så när vettiga förhållanden. Nävern är så tät att den stänger in vatten och därför ruttnar obarkad björk. Veden blir inte heller förstörd om den står luftigt vilket resta stammar får sägas göra. Däremot är torr björk ett elände att klyva men har man vedklyv så är inte heller det ett stort problem.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tack för era kloka råd, då blir det ingen stockvägg.

Om jag istället skulle hitta någon med ett sågverk som kan göra typ 3-5 cm tjocka plankor av björkarna, och man sedan oljar in dessa, skulle det fungera bättre att bygga av?
Då faller det väl bort lite att göra ved av i framtiden men det kanske blir ett bra plank istället.

Kommer plankorna att slå sig när de torkar?
 
Elda upp björken, dvs gör ved, det är det enda den duger till.
Googla kastanjestaket, de är snygga och enkla och drägligt billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.