M
Hej! Jag är ganska ny på det här med att förvalta en bostad. Äger en bostadsrätt och behöver ventilera och kanske få insikt i varför saker är som dom är.

Jag upplever att det är extremt svårt och frustrerande att på ett smidigt sätt komma till skott vad gäller mindre arbeten i hemmet med diverse leverantörer.

  • Installera en dimmer och en extra lampa i stora rummet? Kontaktar 4st elbolag, ingen av dem har tid med småjobb.

  • Renovera ett liten garderob och installera en tvättmaskin\torktumlare? Två VVS snubbar från olika firmor kommer hit tittar och säger att de ska skicka prisuppskattning. Ingen hör av sig, har gått 3mån.

Utöver det här med att ingen vill ta jobben så saknas det även fundamentala förtroendegivande mekanismer inom branschen. Det finns absolut inget sätt att få grepp om hur bra eller dålig eller prisvärd en viss leverantör är innan man anställer dem. Allt känns bara som en chansning. Diverse ranking sidor som trustpilot går inte att lita på för de är köpta. Google sökningar ger ingen särskilt information om leverantören bara en massa ihopslängda fyll-i-din-offertförfrågan-sidor.

Det är verkligen en säljares marknad det här. Jag förstår inte hur så uråldriga yrken inta kan ha streamlinats än och blivit smidiga? Varför är det såhär? Varför måste jag ringa och tjata för att få köpa något?

Den enda lösningen verkar vara att utbilda sig till elektriker, rörmokare, arkitekt och byggingenjör och göra allt själv. Syns om 15 år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Alternativen är som följande, samla ihop till ett större jobb som tar en hel dag, leta rätt på en hantverkare som tar mindre jobb eller gör det själv (oberoende lagligheten i det hela).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har väntat i femton månader på att få ett eluttag.
Elkillen säger att det är på gång. ”Ligger i att göra högen”.
 
galento
L LabanW skrev:
Jag har väntat i femton månader på att få ett eluttag.
Elkillen säger att det är på gång. ”Ligger i att göra högen”.
Finns det ingen annan elektriker att fråga ?
 
Jo, det finns många att fråga, men jag ska påminna honom en gång till innan jag försöker få tag i någon annan.

Alla hantverkare verkar vara mycket upptagna och att få någon att komma hit och koppla in ett eluttag verkar inte vara så enkelt. Skulle jag göra det själv skulle det ta under en halvtimme.
 
Det känns som om det skulle finnas en marknad för en stor seriös aktör som siktar in sig på små jobb. Fokusera på en bra administration som återkopplar till kund och håller det som lovas. Problemet blir så klart priset, men en effekiv organsiation måste kunna möta kundbehov till en kostnad som kunden kan tänka sig att betala.
 
M
M Mo Al skrev:
Det är verkligen en säljares marknad det här. Jag förstår inte hur så uråldriga yrken inta kan ha streamlinats än och blivit smidiga? Varför är det såhär? Varför måste jag ringa och tjata för att få köpa något?
Två av anledningarna är ROT avdrag och artificiellt låga räntor. Med statligt stöd så behöver de inte utveckla sin verksamhet pengarna trillar in ändå.
 
B
Fartland Fartland skrev:
Det känns som om det skulle finnas en marknad för en stor seriös aktör som siktar in sig på små jobb. Fokusera på en bra administration som återkopplar till kund och håller det som lovas. Problemet blir så klart priset, men en effekiv organsiation måste kunna möta kundbehov till en kostnad som kunden kan tänka sig att betala.
Tänker precis tvärtom. Gäller att hitta den där lilla enmansföretagaren (som inte har en stor overhead kostnad, och vräkiga kontor) som bor i närheten, som kan klämma in ett litet jobb mellan andra jobb, eller på vägen hem från sitt ordinarie jobb.

Jag har hittat en sådan grävmaskinist och en elektriker, de är svåra att hitta men guld värda.
 
B BSOD skrev:
Tänker precis tvärtom. Gäller att hitta den där lilla enmansföretagaren (som inte har en stor overhead kostnad, och vräkiga kontor) som bor i närheten, som kan klämma in ett litet jobb mellan andra jobb, eller på vägen hem från sitt ordinarie jobb.

Jag har hittat en sådan grävmaskinist och en elektriker, de är svåra att hitta men guld värda.
Min (ganska lilla dock) erfarenhet är snarare tvärtom. Jag har tyckt att det är bra att stödja lokala småföretagare, men efter att ha väntat förgäves ett otal gånger på svar eller besök eller fått priser som är helt uppåt väggarna har jag gett upp. De gånger jag har fått hjälp snabbt och bra har det uteslutande varit med större firmor, typ NVS, Skanska, Midroc, mm.

De ärliga småföretagarna som har tid över finns säkert, men inte där jag bor.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Ja, tänk om man kunde gå in på en lokal elektrikers hemsida och få upp en kalender där lediga tider finns. Jag bokar först in en 15-mintuers tid för konsultation, betalar nån hundring eller två för detta och får en inbjudan till ett Teamsmöte och telefonnummer om jag föredrar det. Under mötet kommer vi fram till att det borde ta ca 30 minuter att fixa.

Sen bokar jag in den timme jag önskar besök (google maps kan hjälpa mig avgöra att han behöver 10 minuter för att ta sig hit, så 40 min arbetstid kommer hinnas med), jag bokar tiden, betalar vad det kostar och beställer tjänsten.

När dagen kommer har elektrikern mig i sin kalender och jag får mitt arbete gjort. Hinns det inte med och elektrikern har luft i kalendern kan han fortsätta, annars får jag leta upp en ny tid.

Elektrikern får betalt, jag får mitt arbete gjort, planeringen sköter sig själv.

Detta är något som klaras av galant av en massa kategorier, från tandläkare till fotvård, massage osv osv. Det BORDE inte vara så svårt att få till för en kategori människor som dessutom arbetar med teknik. Alla dessa kategorier klarar även av att hantera sjukfrånvaro och liknande.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
M
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, tänk om man kunde gå in på en lokal elektrikers hemsida och få upp en kalender där lediga tider finns. Jag bokar först in en 15-mintuers tid för konsultation, betalar nån hundring eller två för detta och får en inbjudan till ett Teamsmöte och telefonnummer om jag föredrar det. Under mötet kommer vi fram till att det borde ta ca 30 minuter att fixa.

Sen bokar jag in den timme jag önskar besök (google maps kan hjälpa mig avgöra att han behöver 10 minuter för att ta sig hit, så 40 min arbetstid kommer hinnas med), jag bokar tiden, betalar vad det kostar och beställer tjänsten.

När dagen kommer har elektrikern mig i sin kalender och jag får mitt arbete gjort. Hinns det inte med och elektrikern har luft i kalendern kan han fortsätta, annars får jag leta upp en ny tid.

Elektrikern får betalt, jag får mitt arbete gjort, planeringen sköter sig själv.

Detta är något som klaras av galant av en massa kategorier, från tandläkare till fotvård, massage osv osv. Det BORDE inte vara så svårt att få till för en kategori människor som dessutom arbetar med teknik. Alla dessa kategorier klarar även av att hantera sjukfrånvaro och liknande.
Och varför skall de börja med något sådant när de redan har fullt upp och badar i pengar?
Det lär krävas en rejäl lågkonjunktur innan det sker någon som helst form av rationalisering. Medicinen under tidigare lågkonjunkturer har alltid varit gnäll och mer bidrag och lägre räntor så jag tvivlar.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, tänk om man kunde gå in på en lokal elektrikers hemsida och få upp en kalender där lediga tider finns. Jag bokar först in en 15-mintuers tid för konsultation, betalar nån hundring eller två för detta och får en inbjudan till ett Teamsmöte och telefonnummer om jag föredrar det. Under mötet kommer vi fram till att det borde ta ca 30 minuter att fixa.

Sen bokar jag in den timme jag önskar besök (google maps kan hjälpa mig avgöra att han behöver 10 minuter för att ta sig hit, så 40 min arbetstid kommer hinnas med), jag bokar tiden, betalar vad det kostar och beställer tjänsten.

När dagen kommer har elektrikern mig i sin kalender och jag får mitt arbete gjort. Hinns det inte med och elektrikern har luft i kalendern kan han fortsätta, annars får jag leta upp en ny tid.

Elektrikern får betalt, jag får mitt arbete gjort, planeringen sköter sig själv.

Detta är något som klaras av galant av en massa kategorier, från tandläkare till fotvård, massage osv osv. Det BORDE inte vara så svårt att få till för en kategori människor som dessutom arbetar med teknik. Alla dessa kategorier klarar även av att hantera sjukfrånvaro och liknande.
Det som närmast påminner om "din affärsidé" som jag vet om är Clas Fixare där man kan boka upp hantverkare i förväg och få ett fastpris på arbetet. Nu finns inte den verksamheten annat än i några storstäder så det är inte alla som kan använda sig av tjänsterna. Av någon anledning så är Clas Ohlson huvudman för det här upplägget.

Jag har fått för mig att de flesta elektriker och rörmokare i praktiken vill/måste debitera minst en halvdag och då hamnar kostnaden i närheten av minimum 5000 kronor inkl mtrl före ROT oavsett hur litet arbete är, typ byta ut ett vägguttag eller byta ut en ballofix. Personligen så tror jag att det definitivt finns utrymme för den här typen av tjänster speciellt för mindre arbeten. På sikt kan dessa företag bygga upp en annan kostnadsstruktur än traditionella hantverkarföretag och i nästa fas konkurrera om om lite större jobb, typ villainstallationer. Med lite listig planering som du är inne på så går det lättare att öka andelen debiterbara timmar för installationsföretaget.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, tänk om man kunde gå in på en lokal elektrikers hemsida och få upp en kalender där lediga tider finns. Jag bokar först in en 15-mintuers tid för konsultation, betalar nån hundring eller två för detta och får en inbjudan till ett Teamsmöte och telefonnummer om jag föredrar det. Under mötet kommer vi fram till att det borde ta ca 30 minuter att fixa.

Sen bokar jag in den timme jag önskar besök (google maps kan hjälpa mig avgöra att han behöver 10 minuter för att ta sig hit, så 40 min arbetstid kommer hinnas med), jag bokar tiden, betalar vad det kostar och beställer tjänsten.

När dagen kommer har elektrikern mig i sin kalender och jag får mitt arbete gjort. Hinns det inte med och elektrikern har luft i kalendern kan han fortsätta, annars får jag leta upp en ny tid.

Elektrikern får betalt, jag får mitt arbete gjort, planeringen sköter sig själv.

Detta är något som klaras av galant av en massa kategorier, från tandläkare till fotvård, massage osv osv. Det BORDE inte vara så svårt att få till för en kategori människor som dessutom arbetar med teknik. Alla dessa kategorier klarar även av att hantera sjukfrånvaro och liknande.
Det vore ju underbart. Ta första mötet digitalt = då finns överenskommelsen inspelad. Hantverkaren skulle även kunna skicka offert digitalt och få det signat med bankid. Har glömt av vad den tjänsten heter hos banken tex. men det finns redan uppstyrda program för det iaf.

Vet att hantverkarna redan har jobb och inte behöver anpassa sig men detta är ju en dröm ändå.
 
Ja, så fort man börjar diskutera timpenning och rövarpriser på material så kommer argument att beläggning aldrig är över typ 80% debiteringar tid. Och ändå har de alltid fullt upp.

En sån här lösning flyttar planeringen till kunden, luckor kan fyllas av småjobb som kunder själva petar in, betalning görs direkt . Även om hantverkaren badar i pengar så borde mer fakturerbar tid vara lockande.

Men å andra sidan, om man ändå kan fakturera 100% tid genom fusk, fula sig med materialrabatter och annat kreativt så kanske detta inte är önskvärt.
 
H
Tror jag ringde 10 tal elfirmor när jag hade div el som skulle gäras hemma ca 2-3 dagar för 1-2 man.
2 st skulle lämna pris.
1 kom med pris av dom
Acceptera bara börja men sen vart det tyst.
Resterande tog inte så små jobb.
Helt jävla hopplöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.