Inte behöver det handla om stora summor för att de ska höra av sig. En sketen barnstol från IKEA skulle jag få iväg och den första att nappa var en "sådan" skojare...
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Det finns en annan modell som kan förklara intresset för en enkel barnstol. En bekant sålde en vara för 500 kr på blocket. Det kom en betalning på 5000 om jag minns rätt.
Sedan hörde köparen av sig och förklarade misstaget, och ville ha tillbaka pengarna. Det var bara att han ville ha tillbaka på ett annat konto.

Han försökte utnyttja min kompis för penningtvätt. Han hade lurat någon annan att betala 5000 för något. Och försökte försvåra spårningen på det här sättet.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns en annan modell som kan förklara intresset för en enkel barnstol. En bekant sålde en vara för 500 kr på blocket. Det kom en betalning på 5000 om jag minns rätt.
Sedan hörde köparen av sig och förklarade misstaget, och ville ha tillbaka pengarna. Det var bara att han ville ha tillbaka på ett annat konto.

Han försökte utnyttja min kompis för penningtvätt. Han hade lurat någon annan att betala 5000 för något. Och försökte försvåra spårningen på det här sättet.
Eller så har han sålt något annat på ex blocket som aldrig skickats och sen försöker han få över pengarna till rätt konto via dig.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Eller så har han sålt något annat på ex blocket som aldrig skickats och sen försöker han få över pengarna till rätt konto via dig.
Rätt. Tror inte på någon pengatvätt utan den som ringde är en bedragare vilken själv också lagt ut en vara på t.ex. Blocket och ber sin köpare sätta in pengarna på ditt konto. Sedan hör bedragaren av sig till dig för att du skall föra över det felande beloppet till honom eller nästa "målvakt". När varan inte kommer till köparen så börjar köparen jaga säljaren och hittar DIG via ditt kontonummer.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Eller så har han sålt något annat på ex blocket som aldrig skickats och sen försöker han få över pengarna till rätt konto via dig.
Jo exakt, det kallar jag pengatvätt. Att alltså utnyttja kin kompis konto som mellanlagring för bedrägeri-pengar.

Min kompis vägrade betala tillbaka till det angivna kontot, blev hotad. Gick till banken, som vägrade ge någon information om vilka som hade varken det avsändande kontot eller kontot som han ville få pengarna till, men banken berättade "off the record" att det var inte samme person bakom kontona. Min kompis försökte polisanmäla, men polisen menade att han får vänta till den som blev lurad anmäler. Det hände aldrig. Han har kvar pengarna.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo exakt, det kallar jag pengatvätt. Att alltså utnyttja kin kompis konto som mellanlagring för bedrägeri-pengar.

Min kompis vägrade betala tillbaka till det angivna kontot, blev hotad. Gick till banken, som vägrade ge någon information om vilka som hade varken det avsändande kontot eller kontot som han ville få pengarna till, men banken berättade "off the record" att det var inte samme person bakom kontona. Min kompis försökte polisanmäla, men polisen menade att han får vänta till den som blev lurad anmäler. Det hände aldrig. Han har kvar pengarna.
Kul för din kompis. Synd bara för den som blev lurad att betala in dom pengarna för det var ju rätt säkert inte skurken. Skitdåligt av polisen att inte göra en utredning. Få fram vem som satt in första annonsen troligen skurken, kolla vem betalt in pengarna för den varan, troligen lurad att köpa något annat än det din kompis lade ut och sedan kolla vems konto din kompis skulle sätta in pengarna på, troligen skurken eller en lurad till vilken sedan också skulle flytta pengarna ett steg till. Men bara att nysta tills man når skurken. Troligen samma person som satt in annonsen som har sista kontot. samt tyvärr vet att polisen skiter i dessa ärenden.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
J
C ClaesMalmö skrev:
Jag har en vara för 7.000kr till salu på Facebook Marketplace.

Jag får ett svar som jag från sekunden 1 märker är ett lurendrägeri men jag fattar inte hur det skulle fungera.

De vill ha mitt namn, gatuadress och stad så skulle en kurir komma med cash i ett kuvert.

Först när jag fått pengarna och är nöjd skulle en ny kurir på köparens bekostnad komma och hämta varorna.

JAG FATTAR ATT DET ÄR ETT BEDRÄGERI. Jag vill bara veta hur de tänker.

Så sa jag, ok, jag spelar med sa jag att yes, det var inga problem men jag ville ha hans namn och ett telefonnummer och efter ett samtal skulle de få mina uppgifter.

Han upprepade bara att jag skulle skicka mina uppgifter. Jag stod på mig så avslutades dialogen.

Första meddelande kom på franska (det är de automatiska texterna man klickar på 'är denna vara kvar' så det kan tyda på att de är i något afrikanskt fransktalande land). Sedan på märklig tyska, sist på google-translate-svenska.

Jag vet att det är ett bedrägeri att det aldrig kommer några pengar men vad gör de med mitt namn, email och adress?

JAG FATTAR ATT DET ÄR LURENDRÄGERI. Vill bara veta hur de tänker.

[länk]
Blev utsatt för samma bedrägeri idag därför googlade jag på det och hamnade här.
Jag fattade tyvärr inte direkt och skickade namn, adress och mejl. Sen fick jag ett mejl i skräpposten. Öppnade mejlet och insåg att avsändaren har konstigt mejl adress.
Han ville att jag skulle skicka honom en bild på mejlet så att han kan guida mig vidare.
Jag skrev till honom att han är polisanmäld då blir han otrevlig och hotar med legala processer, att han redan betalat för PDP tjänsten.
Undrar vad skulle han göra med bilden på mejlet?!
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Gissningsvis se till att du har börjat engagera dig i förloppet, så att det blir lägre tröskel att ta nästa steg.
 
Eller kanske för att få exakt position via bilden? Jag verkligen inte om marketplace plockar bort denna.

//Ulf
 
T
De jobbar i callcenters, behöver inte ens vara samma snubbe som skickat det första mailet utan kanske en kollega. Att be om en kopia av mailet kan vara ett sätt att se vilken scam de försöker köra på just dig.

Det finns f ö flera på Youtube som ägnar sig åt att trolla dessa scammers på olika sätt, t ex genom att hacka deras egna webbkameror. Eller skicka dem kackerlackor...

 
Tänk om det var ”porto” på e-post. Det skulle räcka med 10 öre. För varje normal människa en kostnad på kanske en krona om dagen, men för spammers/scammers/phishers som skickar en miljon mejl om dagen, skulle det bli dyrt.
 
B b8q skrev:
Tänk om det var ”porto” på e-post. Det skulle räcka med 10 öre. För varje normal människa en kostnad på kanske en krona om dagen, men för spammers/scammers/phishers som skickar en miljon mejl om dagen, skulle det bli dyrt.
Att betala med tid har ju varit på förslag, tex att man bara skulle kunna skicka ett mail på ett par sekunder. Gör inget för den vanliga användaren, men att skicka miljontals spam skulle kosta betydligt mer i och med att man måste köp mer datorkraft.
 
H hempularen skrev:
Det finns en annan modell som kan förklara intresset för en enkel barnstol. En bekant sålde en vara för 500 kr på blocket. Det kom en betalning på 5000 om jag minns rätt.
Sedan hörde köparen av sig och förklarade misstaget, och ville ha tillbaka pengarna. Det var bara att han ville ha tillbaka på ett annat konto.

Han försökte utnyttja min kompis för penningtvätt. Han hade lurat någon annan att betala 5000 för något. Och försökte försvåra spårningen på det här sättet.
Var dom där 5000 ens riktiga pengar? Jag råkade ut för samma sak, där dom påstod att dom råkade skicka för mycket och ville ha tillbaka pengarna, men givetvis var det ju en illa photoshoppad kopia av en paypal transaktion som hamnat i skräpposten dessutom, jag har ju paypal så dom mailen sorteras inte bort!
Meningen är var att jag skulle tro att jag fått för mycket och gå med på att betala tillbaka som så snabbt att jag inte han märka att det aldrig fanns några pengar på mitt paypal.
 
J j-o75 skrev:
Var dom där 5000 ens riktiga pengar? Jag råkade ut för samma sak, där dom påstod att dom råkade skicka för mycket och ville ha tillbaka pengarna, men givetvis var det ju en illa photoshoppad kopia av en paypal transaktion som hamnat i skräpposten dessutom, jag har ju paypal så dom mailen sorteras inte bort!
Meningen är var att jag skulle tro att jag fått för mycket och gå med på att betala tillbaka som så snabbt att jag inte han märka att det aldrig fanns några pengar på mitt paypal.
Jag råkade ut för ett 'Paypal bedrägeri' (inte riktigt). Sålde en vara för ca kr 1000.

Köparen kontaktade mig och sa att han ville lämna tillbaka varan. Varför? Jag tycker inte om den. Men var det något fel, var det fel beskrivet? Nej, nej, allt var ok men jag tycker inte om den.

Men då kan jag inte acceptera det, sa jag. Jo, det måste du för jag har redan ÅTERKALLAT PAYPAL BETALNINGEN!!

Så jag kollade och de pengar från min paypal som jag hade kollat INNAN jag skickade varan VAR BORTA!
Det var faktiskt återkallat!

Köparen skicka de faktiskt tillbaka varan, och det hela var inom Sverige.

Det var inten 'bedrägeri' men det var iiriterande. Detta var några år sedan det kanske är ändrat.
 
C ClaesMalmö skrev:
Jag råkade ut för ett 'Paypal bedrägeri' (inte riktigt). Sålde en vara för ca kr 1000.

Köparen kontaktade mig och sa att han ville lämna tillbaka varan. Varför? Jag tycker inte om den. Men var det något fel, var det fel beskrivet? Nej, nej, allt var ok men jag tycker inte om den.

Men då kan jag inte acceptera det, sa jag. Jo, det måste du för jag har redan ÅTERKALLAT PAYPAL BETALNINGEN!!

Så jag kollade och de pengar från min paypal som jag hade kollat INNAN jag skickade varan VAR BORTA!
Det var faktiskt återkallat!

Köparen skicka de faktiskt tillbaka varan, och det hela var inom Sverige.

Det var inten 'bedrägeri' men det var iiriterande. Detta var några år sedan det kanske är ändrat.
Nej det är "rätt" enligt deras villkor. Använder man den tjänsten med återbetalningsgaranti så har kunden i princip alltid rätt och du kan inte sätta emot något. Var glad om du fick tillbaka vara i säljbart skick och inte som jag, typ "jag skruvade sönder den och sedan försökte jag sätta ihop den men det funkade inte.." Denna tjänst är enligt mig bara för stora företag som säljer massvis och där det inte gör något om man träffa på något stolpskott då och då. Som privatperson gör jag inte om det misstaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.