MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Alltid 3x16A till laddbox.
20A huvudsäkring så klart. Man kan få ut runt 14 kW AC, men de flesta bilar kan bara ta emot max 11 kW AC.
Men det finns annat i huset som drar effekt.
Du har laddning på lågtaxa så det räcker med 5.5kW.
Easee är väl annars en 22kW box och de brukar man förbereda med 5G6 även man har 20A servis. Det för om man installerar solceller eller säkrar upp så kan man inte nyttja boxen fullt ut.

Har stött på ett antal installationer med ex Nissan Leaf eller Toyota RAV4 som inte förstått att de kan ta emot 32A 1-fas. Pga snålhet/okunskap när de installerade får de nu bara ut 1-fas 16A.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Easee är väl annars en 22kW box och de brukar man förbereda med 5G6 även man har 20A servis. Det för om man installerar solceller eller säkrar upp så kan man inte nyttja boxen fullt ut.

Har stött på ett antal installationer med ex Nissan Leaf eller Toyota RAV4 som inte förstått att de kan ta emot 32A 1-fas. Pga snålhet/okunskap när de installerade får de nu bara ut 1-fas 16A.
Easee har en 4G modul med eSIM, livstids abonnemang. Fungerar utmärkt med mobilen.

Har uppdaterat till senaste firmware via 4G, fungerade bra.

Information om eSIM för laddningsrobotar med internetåtkomst via mobilnätverk och gratis mobilt internet under produktens livstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Easee har en 4G modul med eSIM, livstids abonnemang. Fungerar utmärkt med mobilen.

Har uppdaterat till senaste firmware via 4G, fungerade bra.

[bild]
Och det påverkar hur mycket effekt den kan hantera?
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Och det påverkar hur mycket effekt den kan hantera?
Allt övrigt tar milli-Watt ... påverkar inte laddeffekt.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Easee har inbyggt eSIM (embedded SIM) för 4G. Du kan styra Easee bäst med mobilen, var du än är. Du kan lätt låsa den när du är borta. Lika enkelt att slå på med mobilen.
Har ingen lastbalansering och ingen RFID.
Den har inbyggd jordfelsskydd så det behövs bara en säkringgrupp för 3-fas.
3x20A på hus, 3x16A till laddbox. Ställer den på 3x8A. Får ut 5.5kW och är nöjd hemma. Några timmar på natten och du har mil för hela veckan ändå.

Att fippla med RFID och starta den från boxen är helt ute om man vill koll på vilka som laddar. Mobilen har funkat bäst.

Salléns Uppsala tog 7.750 för installation väl utförd. Inga klåpare.


[bild]
Priset omfattas av grön teknik avdrag!!
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Allt övrigt tar milli-Watt ... påverkar inte laddeffekt.
Ha Ha Ha Ha Ha Ha
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Allt övrigt tar milli-Watt ... påverkar inte laddeffekt.
Ja, tur att den inte har 5G2,5 nät. ;)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Min box är kopplad mot mitt wifi, 24/7
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Easee har inbyggt eSIM (embedded SIM) för 4G. Du kan styra Easee bäst med mobilen, var du än är. Du kan lätt låsa den när du är borta. Lika enkelt att slå på med mobilen.
Har ingen lastbalansering och ingen RFID.
Den har inbyggd jordfelsskydd så det behövs bara en säkringgrupp för 3-fas.
3x20A på hus, 3x16A till laddbox. Ställer den på 3x8A. Får ut 5.5kW och är nöjd hemma. Några timmar på natten och du har mil för hela veckan ändå.

Att fippla med RFID och starta den från boxen är helt ute om man vill koll på vilka som laddar. Mobilen har funkat bäst.

Salléns Uppsala tog 7.750 för installation väl utförd. Inga klåpare.


[bild]
Jag hade velat ha något slags kabelskydd där kabeln passerar trappan och nån halvmeter upp, risk för tex en smäll från en snöskyffel.
 
LoweW
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade velat ha något slags kabelskydd där kabeln passerar trappan och nån halvmeter upp, risk för tex en smäll från en snöskyffel.
Behövs inte, ser ut som en 1,5mm2 som han säger har 16A så den går nog varm och smälter all snö :rofl:
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Easee har inbyggt eSIM (embedded SIM) för 4G. Du kan styra Easee bäst med mobilen, var du än är. Du kan lätt låsa den när du är borta. Lika enkelt att slå på med mobilen.
Har ingen lastbalansering och ingen RFID.
Den har inbyggd jordfelsskydd så det behövs bara en säkringgrupp för 3-fas.
3x20A på hus, 3x16A till laddbox. Ställer den på 3x8A. Får ut 5.5kW och är nöjd hemma. Några timmar på natten och du har mil för hela veckan ändå.

Att fippla med RFID och starta den från boxen är helt ute om man vill koll på vilka som laddar. Mobilen har funkat bäst.

Salléns Uppsala tog 7.750 för installation väl utförd. Inga klåpare.


[bild]
Jag fick tjockare kabel, 2,5mm2
 
R Rolle85 skrev:
Jag fick tjockare kabel, 2,5mm2
Det är mantlad 2.5 kvadrat godkänd kabel. Med tak över trappen ...
 
Jag har Easee och tröttnat på Tibbers snabbladdning, till VW GTE PHEV funkade det uselt... till Renault Zoe jag just bytt till finns inte ens integration. Jag skulle vilja ha att den drog igång tex kl 23 varje kväll men att man när man vill börja ladda tidigare kan göra det med appen men helst bara genom att trycka på laddaren när man kopplat in sladden, enkelhet är ledordet. Går det att ställa in så det funkar så?

Jag har även en fundering. På föräldrarnas sommarstuga har vi ingen fast laddare idag. Dock finns 3 elbilar "i familjen" och mina föräldrar har ingen elbil. Jag kan tycka det känns fel att mina föräldrar som lever på pension ska betala barnens laddning - jag vet att årets elräkning varit hög för dem, likaså laddas det nu med förlängningssladdar och mormorsladdare (jag hade en PHEV som förra bil och laddade aldrig därute både att jag inte vill snylta på föräldrarna och att jag inte gillar säkerheten med skarvkablar mm, men nu har jag en bil som kommer behöva laddas). Om vi skulle försöka råda bot på detta och montera en Easee, går det då att ha RFID start på laddning och att man ser hur många kWh varje person laddat? Varje laddning är ju inga jättepengar, men med dyr el och efter ett tag blir det nog ändå mycket, jag har nära dit och en Zoe med 40kWh så "min" laddning kommer inte vara många kronor, de andra bilarna är en tesla och snart etron och jag misstänker att de har minst dubbelt batteri så om de laddar fullt är det väl beroende på elpris en dryg hundring... Är man därute 5-6 gånger per år blir det ju ändå lite pengar man laddar för sammanlagt...
 
Jag kör nu bara Easee och ingen timdebitering. Fungerar helt perfekt! Orkar inte trixa med timdebitering och allt för att det verkar bara skapa huvudvärk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.