Vi har köpt ett radhus, nyproduktion.
Efter inflytt har vi börjat upptäcka att flertalet av väggarna är sneda(Se bild).

Efter att ha felanmält detta och byggföretaget varit på plats och synat felen, så påstår de att det finns toleranser för detta, samt att det är något man får hantera på en garantibesiktning.

Hur bör jag hantera detta? Hur ser toleranser ut? Enligt mig ser det fruktansvärt dåligt utfört ut, när man ser det så tydligt med blotta ögat.

Någon som varit med om något liknande? Uppskattar alla erfarenheter och tips som inkommer.
 
  • Sned vägg möter golv med synlig vinkel avvikelse i ett nybyggt radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ja, det ser ju inte bra ut när den fogranden är där.
Toleranser etc. är definierade i AMA men det är något som kostar några tusen. Du kan ta in en besiktningsman (www.sbr.se) som kan dessa branschnormer.
 
Claes Sörmland
Är det eget ägande eller en bostadsrätt? Är det en nyupplåten bostadsrätt så minskar dina rättigheter avsevärt.
 
G Grebbe29 skrev:
Vi har köpt ett radhus, nyproduktion.
Efter inflytt har vi börjat upptäcka att flertalet av väggarna är sneda(Se bild).

Efter att ha felanmält detta och byggföretaget varit på plats och synat felen, så påstår de att det finns toleranser för detta, samt att det är något man får hantera på en garantibesiktning.

Hur bör jag hantera detta? Hur ser toleranser ut? Enligt mig ser det fruktansvärt dåligt utfört ut, när man ser det så tydligt med blotta ögat.

Någon som varit med om något liknande? Uppskattar alla erfarenheter och tips som inkommer.
Att det tas upp på Garantibesiktning är nonsens/inte möjligt.
Toleranser finns via Ama hus men detta måste vara avtalat för att gälla. Är Ama avtalat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det eget ägande eller en bostadsrätt? Är det en nyupplåten bostadsrätt så minskar dina rättigheter avsevärt.
Det är en bostadsrätt. Vad är det som gör att rättigheterna minskar?

T Tooompaaa89 skrev:
Att det tas upp på Garantibesiktning är nonsens/inte möjligt.
Toleranser finns via Ama hus men detta måste vara avtalat för att gälla. Är Ama avtalat?
Kan inte svara på om det är avtalat. Men på planritningen som jag har köpt efter så är väggarna räta.
 
Cheesen
G Grebbe29 skrev:
Det är en bostadsrätt. Vad är det som gör att rättigheterna minskar?
Det är inte din fråga längre. Det är föreningens avtal som styr, du äger bara en andel i föreningen. En bostadsrätt är precis som namnet antyder en andel i en ekonomisk förening som ger dig rätt att bo i föreningens bostad. Du äger med andra ord inte bostaden. Garantifrågor och reklamationer sköts av bostadsrättsföreningen, du får vända dig dit.

Alternativet är att vända sig mot den du har gjort affär med, men eftersom det är en bostadsrätt så är chansen att nå framgång den vägen liten då du köper en bostadsrätt i befintligt skick.

Konsumentskyddet är rätt begränsat i det här fallet och måste styras med väldigt tydliga kontrakt. Vad står det i ditt köpekontrakt?
 
G Grebbe29 skrev:
Det är en bostadsrätt. Vad är det som gör att rättigheterna minskar?
Jag har precis haft min 2 års besiktning i min nya bostadsrätt.

Innan mitt tillträde så har byggaren (JM, besiktningsman och den tillfälliga styrelsen) genomfört besiktning av alla lägenheter och godkänt dessa, således har besiktningen genomförts och godkänts redan innan mitt tillträde.

Vid besiktningen efter två år så åtgärdas bara förändringar som uppstått efter förra godkända besiktningen så mindre slarvfel av kosmetisk karaktär som jag har upptäckt sedan jag flyttat in åtgärdas inte. De fixade enbart sättningsskador såsom sprickor i målningen och liknande. Allt annat hade ju styrelsen redan godkänt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Grebbe29 skrev:
Det är en bostadsrätt. Vad är det som gör att rättigheterna minskar?
I grund och botten så är det bostadrättslagen som sätter gränserna för dina rättigheter vid nyupplåtelse av en bostadrättslägenhet. Som nämns ovan är din motpart bostadrättsföreningen, byggföretaget som du kanske upplever som din reella motpart har bostadrättsföreningen (som de kontrollerar till en början) som ett juridiskt skydd emellan.

Här är regleringen i bostadrättslagen:

Bild av svenska bostadsrättslagens text gällande lägenhetens skick och föreningens ansvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614

Så i grund och botten är det svårt att få rätt gällande detaljer i byggutförandet om lägenhetens är i ett skick så att den är helt brukbar för boende. Det som kan utöka dina rättigheter mot föreningen är väldigt detaljerade avtal om utförandet, d v s lagtextens "Detta gäller om inte något annat har avtalats.". Men så osmart lär inte en byggfirma vara att de låter den förening som de kontrollerar avtala sådant. Och även om de gör det så är det bostadrättsföreningen som sitter med ansvaret, inte byggfirman.

Så nyupplåtelse av bostadsrätt ger svagt konsumentskydd och är nästan idealt upplagt juridiskt för bait-and-switch-försäljning. Tyvärr. Tur att alla företag inte är skurkar.
 
  • Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
Cheesen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som kan utöka dina rättigheter mot föreningen är väldigt detaljerade avtal om utförandet, d v s lagtextens "Detta gäller om inte något annat har avtalats.". Men så osmart lär inte en byggfirma vara att de låter den förening som de kontrollerar avtala sådant. Och även om de gör det så är det bostadrättsföreningen som sitter med ansvaret, inte byggfirman.
Det är en sida till och det är att iochmed att det är bostadsrättsföreningen som är ansvarig och byggfirman som sitter i bostadsrättsföreningen till en början så kan man som klagande helt enkelt råka ut för att den nybildade föreningen, som generellt har rätt dålig ekonomi till en början, får sådana åtaganden med reklamationer att föreningen saknar medel att åtgärda detta. Är det fel byggare så finns möjligheten att driva föreningen till konkurs och då står man som ägare av bostadsrätt riktigt i sjön. (Det hände en förening i våran by när dessa hus byggdes i början av 90-talet)
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.