Vi är på gång att bygga fritidshus. Det är en gjuten platta och vi ska så småningom lägga ett klickgolv (Maxwear från Golvabia). Hur ska jag veta att plattan är tillräckligt slät? Ska den slipas? Kan man göra det själv i så fall?
 
K
Om du läser tillverkarens anvisningar så framgår toleranskraven på undergolvet på just det golv du ska lägga. Ofta samma krav som anges i AMA.
Så skaffa en rätskiva i aluminium eller annat formstabilt, som är 2 meter och mät golvets buktighet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om plattan är lite lägre på sina håll kan man fylla ut med lumppapp.
 
Nu vet jag inte hur tjockt detta är för gjorde bara en snabb googling, men jag har lagt vinylgolv på ett golv som absolut skulle behövts slipas alternativt fått ett lager flytspackel över sig. Väldigt grovt med mycket ballast som sticker upp. Jag gick över det värsta och slog bort några stenar som stack upp flera millimeter men trots att jag har en tunnare skumskiva under så känner man varje liten avvikelse när man går i strumpor på det. Nu räknade jag med detta och just pga golvets ojämnhet valde jag ett mjukt vinylgolv för att ett styvt golv skulle svikta men värt att tänka på.
 
Vill du få det helt slätt så behöver du en golvslip för betong, typ 500-1000kr med maskin och slitage på diamantverktygen. Räkna med att lägga en dag och gör det helst ett gäng veckor efter att plattan gjutits.

Gör du det innan väggarna satts upp så behöver du bara skölja plattan med vatten under tiden du slipar för att ta hand om dammet, är väggarna uppe behöver du nog en byggdammsuagre också vilket blir en extra onödig kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.