Då min stora gjutna pool är i behov att både isolering och ny platssvetsad liner, har beslut fattats att stoppa ned en mindre ovanmarkspool, i den befintliga poolen.

Nya poolen kommer uppta större delen utav den gamla ytan, men det blir ändå cirka 3x3m "tomrum" kvar, som kommer reglas upp och trallas igen.
Hur löser man kommande regnskurar som kommer hamna där ? Bör jag låta gamla liner sitta kvar och försöka ta reda på vattnet på något vis ? Tänkte först hänga i en dränkpump, men jag vill ju att pumpen börjar pumpa redan vid 2-3mm, vilket blir svårt.

Borde jag bygga något under bjälklaget som fångar upp vattnet, och leder ned det i en tunna eller annat, där jag kan ha dränkpumpen ?
Eller kan jag ta bort linern, och lita på att betongen suger upp ev regnvatten osv.

Utrymmet är tänk att användas som maskinrum för nya pumpen och sandfiltret.
 
Spontant tycker jag du borde renovera den befintliga poolen. Kanske något dyrare, men den lösning du tänkt kommer förmodligen aldrig bli bra.

Annars tycker jag du skall riva den gamla poolen och ställa din ovanmarkpool på en dränerande yta i det gamla hålet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Spontant tycker jag du borde renovera den befintliga poolen. Kanske något dyrare, men den lösning du tänkt kommer förmodligen aldrig bli bra.

Annars tycker jag du skall riva den gamla poolen och ställa din ovanmarkpool på en dränerande yta i det gamla hålet.
Det blir inte bra att ha kvar den gamla, den är för stor, behöver isoleras, jätteudda mått, oskön trappa osv. Den får ligga kvar kar där under, för att eventuell tas fram igen i framtiden när läget kanske är annorlunda.

Blir nog till att bila ned en murbrukshink och stoppa en dräningspump i den, blir som en liten pumpgrop.
 
Det var min spontana tanke, bila ett hål i befintlig pool och ställ pumpen i hålet.
 
Finns det någon "avtappning" i nuvarande pool?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.