Hej!

Vi planterade en avenbok häck i höstas. Både 120 cm plantor och 80cm plantor har använts.
Nu på våren så gödslade vi häcken för att den skulle få rikligt med näring inför sommaren. Även droppslang används dagligen för att den skall få mycket vatten.

Våra 120 cm plantor har redan fullt utslagna blad och ser ut att må riktigt bra, men 80cm plantorna tar sig inte. De har knappt fått knoppar.
120 cm plantorna kom bundna mot blompinne, medans 80cm plantorna inte gjorde det. Jag har nu bundit upp även de små plantorna så även de har stöd.

Kommer de små plantorna också ta fart fast senare, eller varför blommar de så ojämnt?
Tips mottages tacksamt!
 
Att vattna avenbok dagligen med droppslang låter mycket. De mindre plantorna behöver kanske lite mer tid - om de nu inte fått för mycket vatten. Är det mycket torrt är det bättre att vattna ett antal timmar tex var femte dag. Avenbok är, när de väl etablerat sig, torktåliga.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Att vattna avenbok dagligen med droppslang låter mycket. De mindre plantorna behöver kanske lite mer tid - om de nu inte fått för mycket vatten. Är det mycket torrt är det bättre att vattna ett antal timmar tex var femte dag. Avenbok är, när de väl etablerat sig, torktåliga.
Ok. Marken är inte speciellt fuktig runt plantorna, men kanske övervattnar ändå. Hur ser jag det?
För att förtydliga vattnar jag med droppslangen ca 3h per dag vardagar. För att hålla jorden fuktig
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.