Hej!

Jag ska totalrenovera ett våningsplan och tänkte göra en öppen planlösning. Jag tänkte ha parkettgolv i vardagsrum, kök, matplats samt ha klinker i hall och badrum. Huset är ifrån -67 och har träbjälklag med CC mått 600mm mellan balkarna.

1. Jag har tänk att lägga golvspånskiva på 22 mm, flytspackel 8 mm och parkett 15 mm. Sammanlagt 45 mm.

2. I hall tänkte jag förstärka bjälklaget med kortlingar med CC mått 300mm. Därefter tänkte jag lägga golvgips 12 mm. Jag tänkte ha vattenburet golvvärme och flytspackla 20 mm. Därefter fix plus klinker (10-12 mm tandad) cirka 13 mm då hamnar jag på likvärdig höjd.

Tänker jag rätt eller är det overkill? Hur skulle ni rekommendera att bygga undergolvet i badrummet?

Tar emot tacksamt tips.
 
BirgitS
1. Det verkar onödigt att flytspackla under ett parkettgolv. Bättre att se till att spånskivorna sätts tillräckligt plant.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det verkar onödigt att flytspackla under ett parkettgolv. Bättre att se till att spånskivorna sätts tillräckligt plant.
Hej. Tack för svar. Anledning till att jag vill flytspackla är att jag vill verkligen att parkettgolvet inte knarrar och skarvarna viker upp sig. Det känns som att med flytspackel uppnår jag detta?
 
BirgitS
Det är nog inte vanligt att flytspackla ovanpå golvspån under parkettgolv . Parkettgolv tål vissa ojämnheter utan att knarra eller liknande, se läggningsinstruktionen. Om skarvarna trycks upp så brukar det bero på att man inte har lagt golvet korrekt, typ inte slagit ihop ordentligt eller inte lämnat tillräckligt med utrymme längs väggar och annat som sitter fast.
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/tragolv/knarr-i-tragolv

Jag antar att det inte är parkett i köket idag så hur är dagens golv uppbyggt där?
Är det problem med den konstruktionen?

När det gäller underlag för klinker kan du ju kolla på vad som gäller i badrum:
https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2021-1/5-forutsattningar-infor-tatskikt-golv/ kapitel 5.6
Du behöver ju i alla fall inte göra mer än vad som står där för hallen utan bara tvärtom. Nu läste jag inte noga där men jag tycker det verkar som att det ska vara 22 mm golvspånskiva och inte golvgips.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inte vanligt att flytspackla ovanpå golvspån under parkettgolv . Parkettgolv tål vissa ojämnheter utan att knarra eller liknande, se läggningsinstruktionen. Om skarvarna trycks upp så brukar det bero på att man inte har lagt golvet korrekt, typ inte slagit ihop ordentligt eller inte lämnat tillräckligt med utrymme längs väggar och annat som sitter fast.
[länk]

Jag antar att det inte är parkett i köket idag så hur är dagens golv uppbyggt där?
Är det problem med den konstruktionen?

När det gäller underlag för klinker kan du ju kolla på vad som gäller i badrum:
[länk] kapitel 5.6
Du behöver ju i alla fall inte göra mer än vad som står där för hallen utan bara tvärtom. Nu läste jag inte noga där men jag tycker det verkar som att det ska vara 22 mm golvspånskiva och inte golvgips.
Hej. Jag tar till mig det du skriver och kanske tänker om kring flytspacklet under parketten. Men hur gör jag kring hallen. Parkett 15 mm plus golvspånskiva bygger 37 mm tillsammans. I hallen vill jag ha klinker med vattenburet golvvärme. Klinker plus fix är 13 mm. 20 mm flytspackel ovanför golvvärme + golvspånskiva tillsamman bygger det 55 mm. Det skiljer sig nästan två centimeter dessa emellan. Därför ville jag ha golvgips dock lägga kortlingar mellan balkarna på 300 CC och där igenom spara 10 mm. Låter det vettigt?
 
Du kan ju lägga glespanel, sen i med golvvärmeplåtar och rör mellan glesen. Då är du uppe i 28-34mm beroende på gles. Sen kan du ju lägga golvggips ovanpå som du kaklar direkt mot. Kanske inte blir så stor skillnad på höjden men ganska enkelt att bygga iaf.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
I hallen går det att sänka mer golvspånskivorna mellan bjälkarna, så att golvspånskivornas överkant hamnar i överkant med bjälkarna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saenka-ner-golvspan-i-traebjaelklag-ok.130794/#post-956514

https://www.byggahus.se/forum/threads/saenka-golvet-innan-flytspackling.203680/#post-1625710

Eller så jackas bjälkarna, men då måste man räkna på bärigheten av nya bjälktjockleken,
https://www.sakervatten.se/download...lagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
 
1 oforslof skrev:
Du kan ju lägga glespanel, sen i med golvvärmeplåtar och rör mellan glesen. Då är du uppe i 28-34mm beroende på gles. Sen kan du ju lägga golvggips ovanpå som du kaklar direkt mot. Kanske inte blir så stor skillnad på höjden men ganska enkelt att bygga iaf.
Ja den var intressant. Tack för tipset. Ska läsa på lite mer om det.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I hallen går det att sänka mer golvspånskivorna mellan bjälkarna, så att golvspånskivornas överkant hamnar i överkant med bjälkarna.
[länk]

[länk]

Eller så jackas bjälkarna, men då måste man räkna på bärigheten av nya bjälktjockleken,
[länk]
Smart tänkt. Det är klart att man sparar en massa höjd om man gör så. Sen spacklar man rejält på det då är man ju upp i bra nivåer. Att jacka ur balkarna känns nog inte aktuellt. Vad tror du på för CC mått för kortlingarna som håller uppe golvspånskivan mellan balkarna? 450-600?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.