Befinner mig i planeringsstadiet gällande renovering av vårt sovrum. Behöver mer förvaring varför jag funderar på att smälla upp en hel vägg med garderober. Det innebär att vi måste flytta sängen så att huvudgaveln står under ett fönster. Jag har inga problem med det men min make påstår att ett säng kan man inte ha framför ett fönster. Någon som har en åsikt de vill dela med sig av?
 
Lyssna på din make och tänk om.

Fönster vill man se ut igenom, och då står er säng i vägen. Ljuset från fönstret, eventuella kallras, drag etc kommer också alltid att träffa era ansikten först. Det är inte roligt mer än som ett pittoreskt inslag under en campingsemester.

Ni riskerar också att i sömnen dra ned gardinerna, elementet hamnar precis vid huvudet och jag ser faktiskt inga fördelar med det där.
 
Fördelen är att vi har två fönster i sovrummet. Ett åt söder och ett åt sydväst. Sängen skulle stå framför det åt sydväst. Element har vi under vardera fönster. Då lägenheten är väldigt varm behöver vi endast ha igång det ena elementet, således det som inte sängen står framför. Sovrummet är nära 18 kvadratmeter stort.

Tar gärna emot fler kommentarer då lägenheten skall säljas inom en relativ snar framtid och jag vill inte skrämma bort potentiella köpare genom en ev. konstig sovrumsmöblering. Garderober går ju iofs att flytta, men en del kan ju tycka det är jobbigt och avskräcks?
 
Hej,
Jag håller med om att inte sova precis under ett fönster. Fönstret, liksom dörren släpper in energi i ditt rum. Den bollas mellan "öppningarna" och för att få en lugn nattsömn så bör du inte ligga i detta "energidrag". Det är bra att få in energi i ett rum, men inte direkt på dig när du sover. Det gäller också det kalldrag som oftast finns rakt under ditt fönster. Praktiskt sett så är det inte heller bra, då du inte kommer åt att öppna/stänga ditt fönster.
Jag jobbar som Feng Shui-konsult och skulle inte alls rekommendera det då huvudändan av sängen behöver ett rejält stöd för att du ska kunna sova lugnt och tryggt. Försök finna en plats som ger mest lugn och skydd för din säng, i förhållande till dörr och fönster. Skåpen har en underordnad betydelse då det är ni som ska vila i första hand i ert sovrum. Lyssna till de som ska sova där, i detta fall på din make om han har synpunkter - det viktigaste är hur ni själva känner det.

Feng Shui af Munthe - Chue Style Feng Shui
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.