F
Hej! Sitter i sommarstugan och är irriterad på mobila bredbandet. Har normalt dålig mottagning och har på forumets uppmaning införskaffat 2 st Poynting Riktantenner i mimokonfiguration samt en Teltonica RUT240 mobil wifi-router. Har fått uppgift från Tele2 var masten ligger och har tagit fram exakt gradtal, dock är det ett berg ivägen så det är långt ifrån fri sikt. Hur jag än vänder och vrider min egen mast på taknocken kommer jag sällan över 1,5 Mbit/s på bredbandskollen. På min jäkla iPhone, med samma simkort, får jag mellan 5-25 Mbit/s på bredbandskollen.

1. Har jag köpt fel grejjer?
2. Hur felsöker jag att antennerna är hela?
3. Är routern kass?

Visa bilaga 611641
 
Davidbagare
Kan det vara så att mobila bredbandet går på 3G och din mobil på 4G?
 
Det finns appar för Androidtelefoner så man kan se på en karta till vilken mast man är uppkopplad.
Kan vara användbart för att hitta olika master, signalnivå mm.
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Går även att tvinga routern att bara använda 3G-nätet. Det håller dock på att fasas ut, senast 2025 ska det vara nedsläckt
 
F
H hakfre skrev:
Du kan kolla vilket frekvensband (och mycket annat) iPhonen använder genom att öppna "Field test" menyn:
[länk]
I fliken "Serving cell info" kan du se värdet "Band Info", som för mig just nu visar 20, vilket är 800MHz.
Superbra tips!
Där kan jag se att telefonen och routern båda verkar använda samma mast och frekvensband. Innomhus där jag sitter får nu får telefonen 8Mbit/s men datorn med antenn på taket landade på knappt 2Mbit/s.

Bifogar bilder på respektive info, ser ni något speciellt som sticker ut?

Kan man på nått sätt felsöka antennerna genom att mäta med en multimeter att det inte är avbrott någonstans?

Om jag ska byta utrustning, vad ska jag byta först? Routern eller antennen? (till en rundstrålande isåfall)

Skärmdump av mobiltelefons nätverksstatistik visar 4G-anslutning och olika signalparametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av anslutningsstatus för mobilnätverk med signalstyrka och bandinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju inte säkert att det fungerar bättre bara för att antennen sitter på taket.
Jag får hemma 25mbit högre hastighet nere på gatan under mitt fönster än vad jag får i soffan på nionde våningen.
 
F
Nä det är klart men jag hade ju hoppats på klart bättre mottagning med ordentliga antenner på taket än telefonens lilla sketna inbyggda antenn.
 
Tror rsrp eller rssi ska ligga runt -70
Så -95 dbm är bättre än -105dbm.
 
Redigerat:
Antenner och mottagning är komplicerat. Det är inte bara avståndet till sändaren som är avgörande för en radiosignal. Omgivningen påverkar och då inte bara om det är ett berg eller hus i vägen, utan reflektioner mot hus och berg kan vara till nytta eller störa. Moderna digitala mottagare kan utnyttja reflektioner. Man kan då behöva flytta antennen till en bättre plats eller bara nån decimeter.
Avståndet mellan antennerna kan ökas (ej MIMO).
Om antennerna ska sitta bredvid varandra eller på monterade i höjdled beror på terrängen och hur signaler reflekteras i miljön runt om kring.

Beskrivning av parametrarna mottagen signalnivå, signalkvalite och hur mycket starkare signalen är än störningar och brus för LTE.

Tabell över LTE-signalkvalitetsparametrar med förklaringar som RSSI, RSRP, RSRQ, SINR, CQI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Freddedan
Noterar att du har 10dB starkare mottagning med antennen på taket än med iPhonen, men SINR är dålig (fritt översatt Signal över Störningar och Brus Förhållandet). Nytto-radio-signalen är bara 2,5dB högre än brus och störningar. Det är inte alls bra. Borde vara minst 13dB eller gärna ännu högre, se tabell ovan.

Hittar du SINR i iPhonen också?

Vad är det för antennmodell du har?
Har den stor öppningsvinkel kanske en med mer riktverkan skulle fungera bättre?
Hur lång kabel har du till RUT240 burken? Kan det vara kabelbrus?

Jag hade provat med att vrida antennen först 45˚ sen 90˚ och flyttat den i sidled upp till 50 cm åt båda håll.
 
F
@blackarrow jag hittade inte SINR i telefonen, ska leta i morgon när jag är där ute igen. Antennerna jag har är Poynting riktantenner, 2st. Kabeln är den som sitter fast i antennen, 7 meter lång. Så här ser det ut på taket. Har metodiskt provat vrida några grader, startat om routern, testat, vridit osv men blir aldrig riktigt bra. Iphonen med sin lilla antenn är konsekvent mycket bättre än aset på taket.

Två Poynting riktantenner monterade vertikalt på en stolpe mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vilken höjd sitter din antenn på och hur högt är berget? Kan Tele2 svara på höjden på deras antenn?

Har du frågat Tele2 om det finns nån annan mast med friare sikt, fast på längre avstånd, som du kan pröva istället? Det är ju inga dåliga antenner du har, så de borde ha god chans att jobba mot master som din telefon inte kan.
 
sunnis
Svårt med den där typen av antennkonfiguration, skulle hellre satsat på en panelantenn.
 
En möjlig åtgärd är att prova att flytta isär antennerna och se om mottagningen blir bättre, om inte fästet tillåter att flytta dem i sidled så går det att montera på olika höjd efter masten istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.