Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 11 till
  • Laddar…
Är din fastighet med i samfälligheten?

Uppställningen, är den tänkt som en campingplats, eller är det vinteruppställningsplats?
 
  • Gilla
Erik Ahnqvist1
  • Laddar…
Jag tror inte det men vet inte säkert, hur kan jag kolla upp det? Vad jag tror så är det en campingplats/parkering dom tänkt upprätta
 
  • Gilla
Flipper06
  • Laddar…
Tänkte mer att om det är en uppställning, typ campingplats, så tror jag att dte krävs en del tillstånd, för verksamheten. Brand, miljö, hälsa osv.

Är det bara en vinteruppställning, så kan det vara ngn. form av näringsverksamhet, som nog också kan kräva bygglov, men det är färre "trösklar" för en sådan verksamhet.

Om det är en campingplats som skall drivas av samfälligheten, så skulle man ju vilja se vad samfälligheten har för mandat. Är det en registrerad samfällighetsförening så får den inte ha någon annan versksamhet än vad som framgår av Lantmäteriets anläggningsbeslut.

Är din fastighet med i samfälligheten?
 
  • Gilla
nmeden och 9 till
  • Laddar…
Generellt får man inte bygga elller ändra något i strandskyddat område utan dispens.
Det måste finnas angelägna skäl för att få dispens.

https://www.naturvardsverket.se/vag...skydd/sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens/

Vad är inte särskilda skäl?

I många beslut där dispens har beviljats, anges som enda motiv att åtgärden inte påtagligt försämrar allmänhetens tillträde till området och att växt- och djurlivet inte påverkas påtagligt. Detta är inte sådana särskilda skäl som avses i miljöbalken, utan en förutsättning för att dispens ska kunna medges, om det dessutom finns särskilda skäl.

Att området sällan eller aldrig besöks, att stranden är otillgänglig eller i övrigt olämplig för bad och friluftsliv, tas i miljöbalkspropositionen upp som ett vanligtvis ogiltigt skäl för dispens.

Personliga skäl, som till exempel återflyttning till gamla hemtrakter eller en önskan om att bosätta sig nära resten av sin familj, räknas inte heller som särskilda skäl.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte fått någon information om att vår fastighet är med i samfälligheten men ska försöka ta reda på det.

jag tror samfälligheten tänkt upprätta en campingplats eller bara göra en skogsväg ner vid vårt hus på samfällighetens mark och göra en omärkt parkering nere vid vattnet.

Vi har ett kontrakt med samfälligheten gällande vår flytbrygga och det är dags att förnya kontraktet så jag misstänker att ordförande kommer hålla vår brygga som ”gisslan” (får inte vi ha vår uppställningsplats får ni inte ha eran brygga)
 
  • Gilla
ltmrt och 3 till
  • Laddar…
F
En samfällighet är reglerad av Lantmäterimyndigheten och det finns nån form av förrättningar som ger samfälligheter mandat och vad deras uppdrag är. En vägsamfällighet som har uppdraget att förvalta och sköta vägar kan tex inte bara bestämma att man skall bygga en lekplats. Det borde spontant vara samma sak här, er samfällighet har knappast inskrivet att driva camping eller bygga husbilsparkeringar. Visar det sig även att det råkar vara personer i styrelsen eller närstående till dessa så är hela upplägget snudd på brottsligt.

Det finns även likabehandlingslagen eller likabehandlingsprinciper att trycka på. Vidare så skall alla årsmötesprotokoll vara tillgängliga för medlemmar så där kan du ju lätt ta reda på om revisorn snackade skit om att han inte visste nåt om detta.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 12 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Jag tror inte det men vet inte säkert, hur kan jag kolla upp det? Vad jag tror så är det en campingplats/parkering dom tänkt upprätta
Då krävs det med största sannolikhet bygglov för att få inrätta detta. Och inom strandskyddet är det inte troligt att det blir beviljat. Länsstyrelsen kan även överklaga bygglov inom strandskyddet.
 
  • Gilla
ichigo och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
ltmrt och 8 till
  • Laddar…
Det som man verkar vilja anlägga är en ställplats, som till skillnad från camping sällan har toaletter, dusch eller andra bekvämligheter. Ibland finns el, men oftast är det bara en parkeringsplats där man får parkera med husbil en natt, men inte husvagn. Husbilsfolket har uppdaterade GPS-kartor över alla dessa ställplatser och tipsar varandra om bra platser att övernatta på.
De verkar oftast behöva bygglov (tycker åtminstone tierps kommun: https://www.tierp.se/foretag/regler-och-tillstand/gator-torg-och-parker/anlagga-stallplats.html) och det är väl inte givet att det beviljas något bygglov på den ytan du beskriver?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
En ställplats går under samma regler som parkeringsplatser tror jag. Det är inte en camping eller en uppställningsplats.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
harry73
Parkeringsplatser behöver bygglov (förutom ens egna parkering för husbehov på den egna tomten
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Spongebob92, du kan ju i alla fall trösta dig med att du inte (eventuellt) förlorar nått fören du säljer, så behåll fastigheten så länge som du kan så skjuter du förlusten framför dig. Och blir det så länga att du hinner avlida så drabbar det ju inte dig.;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Wicke666 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att du kan vara lungt. Kanske bäst att inte lägga dig i just nu och låta strandskyddet göra jobbet åt dig. Det bör vara svårt att få dispens.

Tips är att se till att området runt bryggan blir så lite ianspråktagen som möjligt. Plantera gärna några sälsynta växter:).
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
S Spongebob92 skrev:
Hej jag och min sambo köpte ett hus vid havet i höstas, huset ligger ute på en stor udde med en del utspridda hus/stugor 300-500 meter mellan husen. Huset vi köpte byggdes med dispans för strandskyddet då tomtgränsen ligger enbart 67 meter från vattnet och tidigare fanns det bara en stuga på tomten. De 67 metrarna nedanför ägs av en samfällighet och vi tänkte perfekt här kommer ingen bygga något framför vår havsutsik och jag har ett minne av att mäklaren också sa att -nej det är ju strandskydd här nedanför så det behöver ni inte oroa er för… Nu har ordförande och andra husbilsfanatiker i samfälligheten börjat prata om att bygga en uppställningsplats för husbilar mitt framför vår brygga som vi har kontrakt med samfälligheten för. Till saken hör att säljaren av vårat hus sitter med som revisor i samfälligheten och till oss säger han nu att inte hade en aning om det här och att han försökt förklara för de andra i samfälligheten att vi förmodligen inte kommer gilla det här. Vi känner oss TOKBLÅSTA att säljaren inte nämnt det här innan med tanke på att han sitter med i samfälligheten och det här måste ha kommit upp på tal under tidigare årsmöten. Det här kommer förmodligen sänka värdet på vårat hus avsevärt för helt plötsligt ska vi ha husbilar ståendes 20-30 meter från tomtgränsen och vi har såklart inget insynsskydd för vi vill ju ha vår utsikt mot havet. Har pratat med en närstående som är jurist och han har redan lovat att hjälpa oss om det här skulle bli av men vi vill ju absolut inte att det ska gå så långt då det här verkligen är vårat drömhus utanför stan med djurliv inpå knuten och friluftsliv. samfälligheten äger en marksträcka längs havet som är på 50000kvm så varför man valt just platsen framför vårat hus är en gåta. Nu undrar jag om det inte är så att samfälligheten behöver särskilt tillstånd för strandskyddet + ett bygglov för att upprätta den här parkeringen och isåfall kan jag överklaga?
Krävs både bygglov och miljöbov för dylik uppställningsplats.
Är det dessutom någon som ska tjäna på det är det företagsregistrering.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.