V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl gå dina timmar. Göra provet, bli godkänd oxh få bransch legitimation, certet.

Så enkelt är de.
Ja, det är säkert bättre då. Men jag hittar ingen information om att det skulle vara något krav.
 
Konstig frågeställning från TS
Min fundering är ju om TS faktiskt kan nånting om rörmockeri , dvs han är självlärd eller om han menar att han inte.kan något alls. Skruva ihop 2 rör kan alla göra . Sen att det.blir bra är en annan femma
 
Dom flesta hantverkaryrken har en lärlingstid (mitt har 6800timmar)innan man är fullbetald, men är man egen så sätter du ju lönen själv..
Fast du ska ju åxå få och klara av att lösa problem o krångel
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rent krasst så behövs varken utbildning, kompetens eller försäkring för att arbeta som rörmokare. Bara att konka bolaget om det går snett.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Konstig frågeställning från TS
Min fundering är ju om TS faktiskt kan nånting om rörmockeri , dvs han är självlärd eller om han menar att han inte.kan något alls. Skruva ihop 2 rör kan alla göra . Sen att det.blir bra är en annan femma
Jag tycker inte det var någon konstig frågeställning alls. Han frågade inte om han var kompetent nog, han frågade bara om han fick.
Och av de spridda svaren här verkar det inte som att alla vet svaret på den frågan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns inga formella krav på utbilding men ska man ta en anställning så kräver de flesta arbetsgivare att man har certifikat alternativt är i lärlings-trappan.

Som egen företagare så bör man tänka på att anmäla till försäkringsbolaget att man kommer att arbeta även med VVS.

Det finns en mängd regler och fallgropar man måste känna till i yrket, och inte ens efter 5 års utbildning är man fullärd. Det är inte bara att koppla ihop två rör, eller att rensa ett vattenlås som ingår i yrket.

Med det sagt så kan man ju lära sig allt ändå utan att ha en formell utbildning, men det gäller att känna sina egna begränsningar, annars kan det bli kostsamt.
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Har du bygg utbildning?
Nej jag har inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.