Sneglar platt tomt och detaljplan som tillåter 10 meter totalhöjd därtill 1.5 meter utstickande detaljer som skorsten. Samt mätt i fasadliv från gata får huset vara högst 12 meter.

går det att få in 3 våningar i detta?

(Källare eller bygga nedåt är inte möjligt. Vi måste tvärtom komma upp en bit ~ 50 cm över markytan med golvnivån pga miljökrav men däremot så räknas botten från höjda marknivån.)

Vet inte hur mycket innertak, mellanbjälklag, yttertak, och platta bygger. Vi hade tänkt ha ett flackt tak på 10 graders lutning.
 
240cm/våning vad kan bjälklag bygga 30cm? Under 3m / våning borde väl inte vara några problem?
 
Tomture61
Mitt eget hus från 2008 är ca 7 m från nock till mark .
1,5 pl hus med mansard tak , plattan är ca 40 cm från marken , 2,4 m inv / plan .

Ett bjälklag utan tanke på ljudkomfort : 302 mm (med stegljudsdämpning under 15 mm trägolv)
I detta är inräknat gips+glespanel i tak mot nedervåningen .

Hur mycket ett tak bygger på höjden beror på en del parametrar , djupet på huset , vinkeln på taket , typ av tak .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt eget hus från 2008 är ca 7 m från nock till mark .
1,5 pl hus med mansard tak , plattan är ca 40 cm från marken , 2,4 m inv / plan .

Ett bjälklag utan tanke på ljudkomfort : 302 mm (med stegljudsdämpning under 15 mm trägolv)
I detta är inräknat gips+glespanel i tak mot nedervåningen .

Hur mycket ett tak bygger på höjden beror på en del parametrar , djupet på huset , vinkeln på taket , typ av tak .
vi hade tänkt pulpettak med 10 graders lutning. Matta på tak. Vi vill gärna ha steg/ljudisolering. Vi kommer ha golvvärme i varje plan.
Vi räknade på våning 1: 2.8. Bjälklag 0.5. Vån 2 2.6. Bjälklag 0.5. Vån 3 2.4. Inner och yttertak 0.75. Och 0.5 för golvet mot mark. Då kommer vi upp i 10.05. Och det kan vi försöka spara in någonstans.
Tänker jag fel? Har jag för små marginaler?
 
Ändra till 2.7 på första plan, 2.8 då finns det ingen gips du kan sätta utan skarv
 
Tomture61
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.