Jag kommer att bila upp golvet och gräva ur grunden i en äldre ladugård / stallbyggnad (byggår andra hälften av 1800-talet). I dagsläget ligger där en blandning av tegel och cement. Yta cirka 100 kvm. I nästa steg skall grunden isoleras genom fyllning med perlit eller hasopor.

Hur lång tid kan man tänka sig att det tar att bila upp cementgolvet och gräva ur?

Någon som gjort något liknande och med uppfattning om kostnad för utgrävning om man lägger ut det på proffs?

Hur djupt behöver man gräva ur? 30? 40? 50? Jag förstår att detta är avhängigt av höjden på grunden. Det är en Skånegård med en ganska låg stengrund (synlig del cirka 30 cm).
 
Microkatten
Svaret på alla frågor är: det beror på.

Om det gamla golvet inte är armerat så är det lättare att ta bort än en armerad cement/betongplatta.

Om höjden är tillräckligt hög så att mindre gräv/bilningsfordon kan ta sig in är det en klar fördel.

I äldre tider slängde man gärna ner stora stenblock i marken som fundament att bygga på. Så har man gjort hos oss, vilket gör att den kan vara problem att gräva ur grunden tillräckligt mycket.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Svaret på alla frågor är: det beror på.

Om det gamla golvet inte är armerat så är det lättare att ta bort än en armerad cement/betongplatta.

Om höjden är tillräckligt hög så att mindre gräv/bilningsfordon kan ta sig in är det en klar fördel.

I äldre tider slängde man gärna ner stora stenblock i marken som fundament att bygga på. Så har man gjort hos oss, vilket gör att den kan vara problem att gräva ur grunden tillräckligt mycket.
Jag förstår att det inte finns något rakt svar då grundarbeten inte är helt förutsägbara. Tänkte om det ändå kan finnas något mellan ”tummen och pekfingret” avseende tid och kostnad för 100 kvm.

Jag tror inte det finns någon armering utan cement är nog bara smackat på någon gång i tiden, men jag får givetvis ta reda på det. Min gissning är att det kan finnas en del stenar i grunden.

Har ni grävt ur er grund och i så fall hur gick ni till väga?
 
Microkatten
F Fixarfia skrev:
Har ni grävt ur er grund och i så fall hur gick ni till väga?
Vi har funderat på att bl.a. göra om golvet i ett uthus, ungefär ett lika stort utrymme som ditt. Där ligger nu mestadels ett tunt, ej armerat, cementgolv som är långt ifrån plant.
 
Hyr en bilhammare en helg ich testa hur långt ner du kommer på den tiden. Bryter du igenom så får du ett ungefärligt mått på tjockleken och kommer du inte igenom så får du svar på kostnaden dvs dyrt. Har du riktig tur är det betong och tegel i ett tunt lager och du hinner få upp en bra bit redan första helgen.
 
Z z_bumbi skrev:
Hyr en bilhammare en helg ich testa hur långt ner du kommer på den tiden. Bryter du igenom så får du ett ungefärligt mått på tjockleken och kommer du inte igenom så får du svar på kostnaden dvs dyrt. Har du riktig tur är det betong och tegel i ett tunt lager och du hinner få upp en bra bit redan första helgen.
Ja det kanske är så jag får ta och göra. Tänker dock att maskinen kan vara lite svårhanterlig för mig. Är de tunga? Vad är tunt laget förresten? I en del av ladugården ser det ut som på bifogad bild. Tegelstenar respektive betong. Visuellt har har jag ännu inte lyckats bilda mig någon uppfattning om tjockleken på betongen.
 
  • Del av ett golv i en ladugård som visar tegel och betongkant, med synliga strån och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten Microkatten skrev:
Vi har funderat på att bl.a. göra om golvet i ett uthus, ungefär ett lika stort utrymme som ditt. Där ligger nu mestadels ett tunt, ej armerat, cementgolv som är långt ifrån plant.
Har ni borrat upp för att se om det är armerat eller har ni visuellt kunna se att det inte är det? I den delen som är bostadsdel hos mig är det bara smackat på ett tunt lager betong och där kan jag med säkerhet säga att det inte är armerat. I ladugårdsdelen ser det dock mer stabilt ut på sina håll så risken finns att det är mer besvärligt att ta bort.
 
Microkatten
F Fixarfia skrev:
Har ni borrat upp för att se om det är armerat eller har ni visuellt kunna se att det inte är det?
Det är hål i golvet. :D Vi har dessutom tagit upp en liten del när vi renoverade en del av ytterväggen, inkl grundmur.

Cementen blev vanlig på 1900-talet, och småbruk hade nog inga större pengar för att göra mer än nödvändigt.

Ni kan ju låta någon bila upp några hål på olika ställen för att få en uppfattning om hur det ser ut. Eller, om golvet skall tas upp oavsett, anlita någon direkt att ta upp golvet och sedan fortsätta planeringen baserat på hur det ser ut.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det är hål i golvet. :D Vi har dessutom tagit upp en liten del när vi renoverade en del av ytterväggen, inkl grundmur.

Cementen blev vanlig på 1900-talet, och småbruk hade nog inga större pengar för att göra mer än nödvändigt.

Ni kan ju låta någon bila upp några hål på olika ställen för att få en uppfattning om hur det ser ut. Eller, om golvet skall tas upp oavsett, anlita någon direkt att ta upp golvet och sedan fortsätta planeringen baserat på hur det ser ut.
:)

Jag får ta och undersöka hur det ser ut, Golvet behöver tas upp oavsett. Dock försöker jag skapa mig en uppfattning om jag skall börja med ladugården (som skall göras om till bostad) eller bostadshuset. Bostadshuset är inte beboeligt och kräver liksom ladugården en omfattande renovering. Men jag kan inte göra båda samtidigt. Nu far jag ifrån ämnet en del. :)
 
F Fixarfia skrev:
Ja det kanske är så jag får ta och göra. Tänker dock att maskinen kan vara lite svårhanterlig för mig. Är de tunga? Vad är tunt laget förresten? I en del av ladugården ser det ut som på bifogad bild. Tegelstenar respektive betong. Visuellt har har jag ännu inte lyckats bilda mig någon uppfattning om tjockleken på betongen.
Maskinerna väger en del men du jobbar med maskinen om det är ett golv dvs vikten vilar på bilen och inte i dina armar.

Tjockt och tunt är situationsberoende, ett smuligt betonggolv kan t ex vara 20 cm och fortfarande vara rimligt lätt att få bort. Teglet i ditt fall ser ut att ligga ovanpå ett betonggolv och teglet är lätt att få bort (I förhållande till betong).
 
Z z_bumbi skrev:
Maskinerna väger en del men du jobbar med maskinen om det är ett golv dvs vikten vilar på bilen och inte i dina armar.

Tjockt och tunt är situationsberoende, ett smuligt betonggolv kan t ex vara 20 cm och fortfarande vara rimligt lätt att få bort. Teglet i ditt fall ser ut att ligga ovanpå ett betonggolv och teglet är lätt att få bort (I förhållande till betong).
Ok, kan vara värt och testa. Jag har renoverat mycket men just bilning av golv hör inte till min erfarenhet, men jag vill ha koll för att kunna planera tid / kostnad / genomförbarhet. Tack för din input. :)
 
Jag bilade upp ca 50m2 i min källare och grävde ur 50cm (fyllde med makadam 100mm, 300mm isolering och gjöt 10cm.)
Bilningen tog nog drygt 40-50h effektiv tid.
Till utgrävningen nyttjade jag barnen till en del barnarbete men kanske 30-40 timmar totalt.
Hade nog helt klart varit bekvämare med en brokk rivningsrobot eller liknande :)
 
D dennis_f skrev:
Jag bilade upp ca 50m2 i min källare och grävde ur 50cm (fyllde med makadam 100mm, 300mm isolering och gjöt 10cm.)
Bilningen tog nog drygt 40-50h effektiv tid.
Till utgrävningen nyttjade jag barnen till en del barnarbete men kanske 30-40 timmar totalt.
Hade nog helt klart varit bekvämare med en brokk rivningsrobot eller liknande :)
Oj, bra jobbat! Det är ju rätt dammigt och slitigt göra detta jobb. Hyrde du en bilmaskin?
 
F Fixarfia skrev:
Oj, bra jobbat! Det är ju rätt dammigt och slitigt göra detta jobb. Hyrde du en bilmaskin?
Japp. Hyrde den största de hade. Det var inte så dyrt ett par hundralappar per helg inkl 3 olika mejslar.
 
D dennis_f skrev:
Japp. Hyrde den största de hade. Det var inte så dyrt ett par hundralappar per helg inkl 3 olika mejslar.
Ok! Det var ju inte så illa ändå. Det är bra att ha någon slags jämförelse när jag tar in offerter. Om de skenar iväg får jag väl överväga att göra slitet själv. :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.